• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det är ju helt klart så att införandet av PB klass 2, som ju gjordes av skattetekniska skäl, har fått sidoeffekter som inte är önskvärda, i alla fall inte ur myndighetens synpunkt.

Och jag vill i alla fall till viss del ge dom rätt.

Faster Anna, som är 97 och inte har framfört någon bil på många år, kan ju i praktiken sätta sig i en 12 meter lång, 7 ton tung Concorde och framföra denna i 120 km på motorvägen mellan Laholm och Halmstad.
Vi kan nog inte vara oeniga i det olämpliga i detta.

Nu har ju en hel massa människor vägt upp eller köpt tunga husbilar och framför dessa med ett B-kort och myndigheten har fått en hård nöt att knäcka hur man ska få stopp på det här för det var helt klart inte meningen med den nya fordonsklassen.

Så ett eller annat kommer ju nog, frågan är bara vad och när.

Jag tog för säkerhets skull ett C-kort för 2 år sedan när jag vägde upp bilen.
Intensivkurs, kostade mig 20.000.

Skipper
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det finns 110 olika körkortsklasser i europa. Det som har hänt är att alla medlemstater har enats om körkortsklasserna så att det kommer att bli mindre till antal i europa. Det är det som kallats tredje körkortsdirektivet. Det tredje körkortsdirektivet börjar gälla senast den 19 januari 2013.

Det innebär också att krav och utbildningskrav på olika körkortsklasser kommer att vara mer lika i medlemstaterna än det är idag.

De som har "gamla" körkort gäller självklart även efter denna datum. Sverige har t.ex valt att redan 1 oktber i år att tidigareläga AM-körkortet som gäller mopedklass 1. Det innebär att de som har gamla förarebevis på mopedklass 1 kan byta sitt förarebevis till ett AM-körkort. Bytet skall vara avklarat innan 2012.

Bestämmelserna som avser körkortsdiriktivet skall vara klara för medlemssterna senast 2010.

Jan I:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jag instämmer i att reglerna kring PB2 är både oklara och helt uppåt väggarna. Regler är till för att följas och jag kan inte tänka mig att avsikten med PB2 var att låta t.ex. "Anna 97" köra 12 meter långa fordon även om det "råkade" bli en sidoeffekt av det hela. Jag kan inte fatta att man inte infört åtminstone en viktgräns... Man kan ju hoppas att alla med tunga PB2:eek:r verkligen inser vad det är de åker omkring med.

Ännu mer förfärad kring det hela blir man ju när inte myndigheterna som skrivit reglerna har klart för sig vad som gäller. Den dagen myndigheterna anser att det behövs högre körkortsbehörighet för tyngre PB2 så får de väl ordna lämplig behörighet till de som äger ett sådant fordon.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

F.o.m. när går det att ta ett C1-kort?
Det fordrar några teorilektioner och en uppkörning med ett fordon 3.501kg - 7.500kg om jag läst rätt.
För oss med körkort före 1996 så skulle det inte vara fel med några teorilektioner för att uppdatera kunskapen med allt som hänt under åren efter det att vi tog körkort.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jag instämmer i att reglerna kring PB2 är både oklara och helt uppåt väggarna. Regler är till för att följas och jag kan inte tänka mig att avsikten med PB2 var att låta t.ex. "Anna 97" köra 12 meter långa fordon även om det "råkade" bli en sidoeffekt av det hela. Jag kan inte fatta att man inte infört åtminstone en viktgräns... Man kan ju hoppas att alla med tunga PB2:eek:r verkligen inser vad det är de åker omkring med.

Ännu mer förfärad kring det hela blir man ju när inte myndigheterna som skrivit reglerna har klart för sig vad som gäller. Den dagen myndigheterna anser att det behövs högre körkortsbehörighet för tyngre PB2 så får de väl ordna lämplig behörighet till de som äger ett sådant fordon.


Visst finns det viktklasser för Pb2 i förhållande till körkortsbehörighet. Lagen säger att Pb2 under 3,5 ton får framföras med B behörighet. Pb2 över 3,5 ton med C behörighet. Därom råder det inga tvivel. Vad som diskuteras är den undantagsregel som finns.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

För att förtydliga det hela, man blir inte tvungen att ta C1 from 2013 men om man vill ta det kan man det from 2013, alt ta ett C kort redan idag för att slippa riskera att fastna.

Kollade upp var det fanns fall som var kända och det var Holland o Tyskland, enl utredaren på transportstyrelsen.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

För att förtydliga det hela, man blir inte tvungen att ta C1 from 2013 men om man vill ta det kan man det from 2013, alt ta ett C kort redan idag för att slippa riskera att fastna.

Kollade upp var det fanns fall som var kända och det var Holland o Tyskland, enl utredaren på transportstyrelsen.

Men det är fortfarande ingen som vågat träda fram och inhämtat vinsten! :wink:

Tävlingen går ut på att du ska ha blivit stoppad utomland och inte fått forts. för att DU inte har C-kort (och kör en husbil Pb2 över 3.500kg för att vara övertydlig!).

/Johny - vinst utdelare (Första pris 1st trisslott (oskrapad för att vara extra tydlig))
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det är ju helt klart så att införandet av PB klass 2, som ju gjordes av skattetekniska skäl, har fått sidoeffekter som inte är önskvärda, i alla fall inte ur myndighetens synpunkt.

Och jag vill i alla fall till viss del ge dom rätt.

Faster Anna, som är 97 och inte har framfört någon bil på många år, kan ju i praktiken sätta sig i en 12 meter lång, 7 ton tung Concorde och framföra denna i 120 km på motorvägen mellan Laholm och Halmstad.
Vi kan nog inte vara oeniga i det olämpliga i detta.

Nu har ju en hel massa människor vägt upp eller köpt tunga husbilar och framför dessa med ett B-kort och myndigheten har fått en hård nöt att knäcka hur man ska få stopp på det här för det var helt klart inte meningen med den nya fordonsklassen.

Så ett eller annat kommer ju nog, frågan är bara vad och när.

Jag tog för säkerhets skull ett C-kort för 2 år sedan när jag vägde upp bilen.
Intensivkurs, kostade mig 20.000.

Skipper
Ja du Skipper tycker du denna Anna samt många fler som automatiskt fick MCkort är passande för dessa fartvidunder?? (Tänkte på det när jag såg ditt "muskedunder") Ursäkta att jag "slira" utanför PB2 diskutionen, men kunde ej låta bli att kommentera Skippers "logga". :mcride: tat lungt resten av sommarn.:yes:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

En tanke mht till min och Skippers MC-behörighet, som vi utnyttjar vid färd på våra"muskedunder" med tjänstevikt på runt 300 kg.
De som hade tidiga körkort, som innehöll behörighet för påde P-bil och MC fick ha dennna behörighet kvar även om det nu (minns inte datum för ändringen) krävs särskild utbildning för MC-kort.
Kanske en rimlig övergångsbestämmelse att de som nu har behörighet att med B-behörighet framföra PB med totalvikt över 3500 kg med automatik får den nya C1-behörigheten.
Logiskt???
Någon medlem kan kanske förklara begreppet retroaktiv lagstiftning? Tror jag hört det i något sammanhang.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Kanske en rimlig övergångsbestämmelse att de som nu har behörighet att med B-behörighet framföra PB med totalvikt över 3500 kg med automatik får den nya C1-behörigheten.

Roadglider
Det var dette som ble gjort i Norge og Tyskland, en kort overgangsperiode på et par år hvor en kunne få byttet ut sitt kk med et med C1 etter en legekontroll og en liten avgift :wink:

Det som skjedde i Norge var at ca. 25% benyttet seg av dette tilbudet, de andre må evt ta prøver og kjøre opp for å få C1 eller C på sitt kort. Det er vesentlig enklere å få C1 enn C i følge den nye EU normen (innført i utenforlandet Norge fra i år).
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det låter ju rimligt att man mot en liten avgift och läkarundersökning får ny behörighet. Måste ju då bli samma sak för de som äger en PB2 som väger över 7,5 ton fast där får det ju bli C i stället för C1, annars blir det ju lite tokigt att man plötsligt inte får köra sitt eget fordon som man kanske kört med i åratal.

Vi kan för enkelhetens skull göra en bilanalogi av det hela:
Ponera att det bestäms att det krävs en annan behörighet för att framföra personbilar med fler än 150 hk. Då kan de ju inte plötsligt kräva att jag skall ta nytt körkort bara för att jag har 300 hk i mitt eget fordon?

Eller så kan vi ta ett annat historiskt exempel:
Innan början av 80-talet (?) hade man trafikkort för att få framföra tung lastbil. Det ändrades sedan och man fick hos polisen ansöka om C-behörighet - och hade man inga anmärkningar där så fick man C-behörigheten. Då räckte det med att äga eller att få någon arbetsgivare att intyga att man körde tungt.

Sedan att alla inte ansöker om ny behörighet är ju en helt annan sak - dock blir jag förvånad över att endast ca 25% nyttjade erbjudandet i Norge!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Ice-man

Lätt att glömma. Gjorde själv den missen på 80-talet. Hade inom försvaret kört lastbil med med Robot-68 släp många år med försvarets förarbevis. Långa och tunga grejer var det.
Med ett intyg från förbandets bilofficer hade det varit ordnat.
Men som han sa i TV tänkte inte på det!

Roadglider
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Eller så kan vi ta ett annat historiskt exempel:
Innan början av 80-talet (?) hade man trafikkort för att få framföra tung lastbil. Det ändrades sedan och man fick hos polisen ansöka om C-behörighet - och hade man inga anmärkningar där så fick man C-behörigheten. Då räckte det med att äga eller att få någon arbetsgivare att intyga att man körde tungt.

Sedan att alla inte ansöker om ny behörighet är ju en helt annan sak - dock blir jag förvånad över att endast ca 25% nyttjade erbjudandet i Norge!!!

Det var bättre (eller värre...:wink:) än så!
Man kunde själv intyga att man hade vana att köra tung lastbil!!!
Minst 100 mil skulle man visst ha kört året innan...:)
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Om man tittar på husvagnsekipage så gäller totalviktsgränsen 3500 kg för B-kort. Inom den branchen sas då för ett par tre år sedan att gränsen skulle höjas till 4200 kg år 2013 (om jag inte minns fel, och det kan jag väl aldrig tro). Kanske var det bara lite förberedande snack, utan relevans. Men om det verkigen var riktigt så borde väl samma sak gälla husbil.

Vägde själv upp min bil i somras till 3850 kg p.g.a. att jag ville köra lagligt, eller i alla fall enligt nu gällande regler, vilket jag inte klarade innan utan att åka tomhänt eller hustrulös. Men det är ju för höge farao samma bil med samma last som körs på samma sätt efter som före uppvägningen. Så i trakterna 3500 kg + ett eller ett par hundra så tycker jag att regelverket känns ganska fånigt.

Och jag kan förresten intyga att kontakterna med transportstyrelse och bilprovningen i samband med uppvägningen var ganska förvirrande.

Snart-är-sommarn-slut-hälsningar från Sven-Erik i Eskilstuna
 
Toppen