• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya tysta däck, billigt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Pengarna som vi sparar är storkovan jämfört med väldigt manga husbilsåkares mardrömsutgift.

Camping och ställplatsavgifterna.

Vi kan betala många övernattningar med det vi sparar på en omgång däck.

För att inte tala om diesel.....

Bytte olja, luft och oljefilter idag, enligt Fiat så är det nog inte dags förrän nästa år (2012:a, 2969mil). Men med priset jag betalat för filter och olja (nä, ingen skräpolja -Shell Helix ultra super 10/30 enl Fiat spec.) ca 1000:- så tycker jag att det känns bättre med ny olja + filter och inte speciellt dyrt.

"Man blir inte rik på stora inkomster utan små utgifter" sa nå'n smart ;)

Peter :)
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Hej!

Måste bara förtälla att vi körde vår tidigare husbil som var en Renault 7400 mil och då var det säkert 500 mil kvar till slitmäret på fram däcken alla var Michelin 16 CP. Vår nuvarande bil är en Fiat som har rullat 2500 mil även den på Michelin 16 CP. Fram däckena är färdiga för byte. Kanske skulle de gå 400 mil till men jag väljer att byta inan semester resan. Skillnaden mellan bilarna är märket förstås och vikten 3500 vägde Renaulten, Fiaten väger 4000kg. Visserligen har Fiaten mer Hk men inte åker jag omkring och spinner loss på asfalen som man skulle kunna tro. Kan det vara så ändå att de extra krafterna har tagit däcken i värmen i sydeuropa kurvigt och mycket uppför sliter förstås däck.
:wub::yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Et problem som sliter fordekkene på Fiat er høy aksellast foran som endrer styringsgeometrien. Med normalfjærer blir bilen lav i nesten og sliter fordekkene unormalt mye om en ikke justerer om for å kompensere. Beste løsningen er å bytte fjærene og justere forstillingen, en får da lang levetid også på dekkene foran.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Tack Knut!

Jo max trycket på framvagnen är 2100kg, är det så att du vet vad man ska ha för spiral i fram. Har en duktig reparatör i familjen så vi kan fixa detta utan å lämna in på verkstad.

:yes::wub:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Berätta gärna vad du tycker om däcken när du har provat dom.

Har nu varit ute på en tur om c.a 50 mil och det var en överraskande förändring av både vägljud, väghållning mm. Gick bra mycket tystare och stadigare än tidigare däck. Stadigheten märktes speciellt när man körde om långtradare och gick ur draget från dem. Kan givetvis också ha att göra med att jag bytte från 15 tums till 16 tums däck ock gick ner från 70 profil till 65 profil.
Bra tips jag fick.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Hej är det någon här som åker på Haankock Ra 18 15tum.
Och vad tycker ni om dom ?
Har Michelin på bilen nu, som gått 7600mil och som är åtta år.

reviera
 

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Hej.
Låter intressant med ditt byte från 15-16". Tänkte gå på det samma rekommendation. Vilka däck hade du innan bytet?
Bästa Hälsn.
Kenneth från Alingsås
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

När det gäller komfort så är nog däcktrycket av rätt stor betydelse. Kör själv med lägre tryck än rekommendationen på 5,5.
Skillnaden är enorm, märks hur tydligt som helst om man kör ner till Bernd Johansen i Burg för att handla Gasol. Den delen med kullersten var tidigare rena plågan, men numera helt acceptabel. Efter c:a 1000 mil märks inget speciellt ojämnt slitage på däcken.
Rekommendationen på 5,5 är inte satt på en höft. Det finns naturligtvis vetenskap bakom.
Jag bifogar en länk till ett oerhört seriöst företag som kan och vet allt om ringtryck till våra bilar. info@stro.se

Vi ses kanske någonstans.


:mcride:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Jag hade Continental camping 215/70 R15

Om man byter gamla o utslitna däck till nya, klart det blir mjukare o tystare gång oberoende vilket känt märka man har.

Nya däck med nyaste teknik kan man inte jämföra med gamla o utslitna.

Bytte just själv nya däck o gamla var körda med 75000 km.

/Leif
 

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Hej igen.
Vad gav du för fälgarna från Finland och vilket ET har dom?
Bästa Hälsn.
Kenneth från Alingsås
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nya tysta däck, billigt!!

Hej alla som deltagit i tråden.

Jag stänger denna tråd, då jag hänvisar till priser och däck som var tillgängliga för ett år sedan, drygt.

Vi kan diskutera däck i nya aktuella trådar........:msn_thumbup:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen