• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler

F

F.d. 10115

Guest
Nya klassificeringsregler för lastbilar av "dubbelhyttstyp"
ecblank.gif


Från och med den 1 september 2008 ska en bil av "dubbelhyttstyp" ha en kvarvarande vikt för last som är mer än vikten för passagerare för att klassificeras som lastbil. Om vikten för last är mindre eller lika med vikten för passagerare kommer bilen att klassificeras som personbil.

Exempel: En bil med totalvikt 3500 kg
1. Tjänstevikt 3140 + 4 passagerare (4 x 68 kg) 272 kg + vikt för last 88 kg = 3500 kg
Bilen klassificeras som personbil.

2. Tjänstevikt 2670 + 4 passagerare (4x 68 kg) 272 kg + vikt för last 558 kg = 3500 kg
Bilen klassificeras som lastbil.
 
F

F.d. 55278

Guest
Sv: Nya regler

Hej aw 1973
Jag undrar om det är från något visst år som husbilen ska vara efter det nya med Husbil som lastbil eller som personbil eller gäller det både nya och gamla husbilar
Mvh Bergun
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Nya regler

Hej Bergun. Gå in på bilprovningens hemsida och titta under registreringsbesiktning,där står en hel del bra information.
Mvh Peter.
 
F

F.d. 55278

Guest
Sv: Nya regler

Hej Peter
Vi ska gå in på Bilprovningens hemsida och läsa. vi ska besikta våran husbil för första gången, så vi får se hur det fungerar.
Tack för svaret/Bergun
 
F

F.d. 4279

Guest
Sv: Nya regler

hej. någon som vet om man måste ha en miljöklassad husbil i miljözoner utomlands om den ej väger över 3,5 ton, eller om det är någon åremodell som gäller
 
Toppen