• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya iPad vs iPad 2

G

GunDogs

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Har också precis packat upp den nya paddan (32 GB wi-fi/4g). Bara att tanka
ner alla appar från "molnet" så är man på banan. Tack Apple! :)

Även om laddningen tar lite längre tid än tidigare modeller så spelar det ingen
roll för både paddan, fånen och jag laddas ändå när vi sover, vilket som regel
är mer än sex timmar. :wink: Och hur ofta är paddan helt urladdad när slafen kallar.

Testade också Co-Pilot som funkade fast jag inte har satt i något sim-kort. Den
lokaliserade omedelbart min plats fast jag satt inomhus. Det bådar gott tycker jag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Rätt abonnemang för nya iPad?

Så du har köpt Nya iPad?
Du vet väl att den kan surfa på nätet avsevärt snabbare än iPad 2?

Prylkoll:
Idag har jag ett Telenor tvillingkort i min iPad 2.
Det kan precis samma saker som mitt vanliga SIM-kort och kostar bara några kronor extra per månad.
Men i mitt fall är surfhastigheten begränsad till 6Mbit per sekund.
Helt ok för både iPad och iPad 2 men långtifrån tillräckligt för Nya iPad.

Nya iPad har nämligen stöd för DC-HSDPA eller dual carrier high speed downlink packet access.
Ett krångligt uttryck som höjer hastigheten till mycket trevliga 32Mbit per sekund i nedlänk.
Kollegorna på Feber har redan kommit upp i 25 Mbit/s med SIM-kort från operatören 3.

Med andra ord är det plötsligt viktigare att välja rätt SIM-kort till iPaden än till mobilen.
Så här kommer en tabell över vad de svenska operatörerna kan erbjuda för tjänster till Nya iPad idag.


pryl.jpg


För storsurfare ser alltså Telenors abonnemang iPad Extra Large bäst ut.
För dig som istället vill få mest för lite pengar är förmodligen ett abonnemang från Tre att föredra.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Tror dina tester är gjorda mot Transformer prime med android 3.2 vore intressant å se om de kunde göra om testet med android 4 och se om det hjälper något på de delar den låg efter med. primen är snabb och så men tyvärr så har apputvecklare förutsatt en massa saker om hur en enhet ser ut så alla appar lirar inte riktigt.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Ett stort problem med nya iPad är att internetdelning inte tycks fungera hos
någon operatör trots att det enligt Apple ska fungera.

Vår tanke var att kunna använda iPhonen alt. iPaden som hotspot när vi står
ute i "busken", då man ju ibland bara har kontakt med en operatör. Eftersom
vi har tre st iPrylar med olika operatörer tänkte vi att vi var hyfsat garderade.
Men den idén verkar ha spruckit.

Verkar som om problemet ligger hos operatörerna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Ett stort problem med nya iPad är att internetdelning inte tycks fungera hos någon operatör trots att det enligt Apple ska fungera.
Vår tanke var att kunna använda iPhonen alt. iPaden som hotspot när vi står
ute i "busken", då man ju ibland bara har kontakt med en operatör. Eftersom
vi har tre st iPrylar med olika operatörer tänkte vi att vi var hyfsat garderade.
Men den idén verkar ha spruckit. Verkar som om problemet ligger hos operatörerna.

Ja, det hade varit bättre att dela iPaden som har mycket längre batteritid än iPhone!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Jag hade samma internetdelningsproblem här i Spanien med operatör Yoigo.

Provade att sätta in passwordet (APN) för internet i: Inställningar/ allmänt/nätverk / mobilt datanätverk/ internetdelning och direkt började internetdelningen att fungera i iPhone.

HAr inte provat detta i iPad'en än.

Jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Tydligen är det operatören som bestämmer om internetdelning med nya iPad. Delning med en iPad kan ske under lång tid utan laddning, till skillnad mot iPhone.

Medan Verizon har inkluderat personlig hotspotfunktionalitet i sina iPads och planerar att inte ta betalt har AT&T ännu inte meddelat om den ens kommer att stödja funktionen alls. Däremot konstaterar man bara att man arbetar med Apple kring frågan.

Den nya iPad har en 42,5 watt-timmars batteritid, ungefär 70% större kapacitet och storlek än 25 watt-timmars batteritid finns i iPad 2.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Det skrivs ganska finstilt om att 4G funktionen i IPAD3 inte gäller för europeiska nät. det står på inwarehouse sida men inte så tydligt som 4G i artikelrubriken.
Så den som tänkt sitta med 4G surf får skeppa husbilen till USA.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Hej! Du som är äppelfreek liksom vi. Vi har en TomTom navigator och nu har vi också en iPad2. Vi behöver nu uppdatera kartorna på vår TomTom, vet Du om vi ska köpa västeuropakarta via en app för iPad? Vi vill ju gärna använda paddan som gps läsare. Kan man möjligen få ett tips?
Tack på förhand, hälsar vi i
Wilmanle:confused::rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Vi behöver nu uppdatera kartorna på vår TomTom, vet Du om vi ska köpa västeuropakarta via en app för iPad? Vi vill ju gärna använda paddan som gps läsare. Kan man möjligen få ett tips? Tack på förhand, hälsar vi i Wilmanle

Mitt tips är iGO Primo Western Europe för ca 450 kr. Med en iPad får du enligt min mening det bästa på marknaden. Då har jag inte provat Garminappen.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Vi tycker om att åka i östländerna, det finns så mycket vackert att titta på. Prag och Budapest måste man bara besöka. Görlitz är också en pärla. Vet Du någon som har testat tomten-appen, eller någon annan?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

iGO Primo finns även för hela Europa. Den är ett bättre val än TomTom. Navigon finns också men har färre funktioner än iGO.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Det verkar som att vi ska satsa på iGo primo Europa, den kostar 749:-, det är det ju värt om den är så bra som Du säger. Jag läste att man får ner trafikkamrorna gratis. Vi såg också att det inte är tillåtet med varning för kamera i Frankrike.
Det är märkligt att man inte har läst det tidigare.

Vi får berätta hur det går när vi har testat!

Anders o. Lena
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Det verkar som att vi ska satsa på iGo primo Europa, den kostar 749:-, det är det ju värt om den är så bra som Du säger. Jag läste att man får ner trafikkamrorna gratis. Vi såg också att det inte är tillåtet med varning för kamera i Frankrike.
Det är märkligt att man inte har läst det tidigare.

Vi får berätta hur det går när vi har testat!

Anders o. Lena

Fartkamerorna är nyligen borttagna ur appen pga ändrad lagstiftning i Frankrike.
Egentligen har förekomsten av kamerorna mindre betydelse eftersom appen varnar för fortkörning på de flesta vägar. Man kan ställa in en egen marginal för varningen.
 
Toppen