Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017
Den dosa som benyttes av Autopass, Easygo, Gobox og de Portugisiske og Spanske motorveier er bassert på et EU direktiv. Før dette benyttet en i Norge og Portugal en annen frekvens men samme teknikk. Hva som benyttes i andre land har jeg ikke forsket på. Men EU standarden er i bruk globalt, brukes og i Australia.
Problemet er mangelen på samarbeid mellom bomselskapene på utveksling av data. Brobizz/Easygo manglet datagrunnlag for bruk i Østerike, dette ble rettet i Easygo+.
Prinsipielt kunne Easygo+ benyttes som clearing mellom alle selskap, men viljen ser ut til å mangle - eller er det avregningen som er problemet?
Tungtrafikk boksen i Tyskland er en annen standard som benytter gps tracking for mer fleksibel avregning.
Det mest avvikende landet er Sverige som benytter skiltavlesning på sine innenlandske byer og broer, selv om de har montert fungerende Easygo på Sundsvall broen med grønn pluss for registrert passering.