• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har jag tänkt till!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Kvitton i vardagen, jag är urusel på att hålla koll på vart jag gjort av dem och jag har aldrig lyckats organisera dem på något bra sätt!
Jag har aldrig tagit detta på det allvar man kanske borde göra.
Kvitton i samband med större affärer brukar jag ha kontroll på, men de små vardagliga köpens kvitton är jag helt värdelös på att kunna plocka fram vid behov.

Biltema lämnar fyra års garanti på sina batterier, jag ler vid tanken på hur det eventuellt kommer kommer att se ut om ett, två, tre eller nästan fyra år när batteriet har dött och jag ska leta fram kvittot från... ja, det brukar vara frågan: Var har jag gjort av det?

Nu har jag tänkt till och jag har en lösning som passar mig som handen i handsken, jag har gjort ett kärleksbrev som innehåller kvittot och tryckt fast det vid spännbandet som håller fast batteriet.
Med den placeringen kommer jag garanterat hitta kvittot när/om jag behöver det. :)

fCWV-O8K_vuQDYAJ8OcebiOymc4gDWrOxBBwiDIphKhhkt-Mx5NwV8mjfYRZhyiTNyKApyzcVYnwu0gkWm55jp6fkccnNLZD_U3x-kaFAyjMZthYOZM6JkVkv2X6KQeFpFHBumgqikRe6-8tyxcilx6Wepof7x4cnbhxxlYpFs4CxSZoAJ8HoO37fdIVDCUrvwW3GxqswGJYsf7w2_BhCPZBI0FUoOd0Ha9MTfbYz_p-AsqD9bILobooz0kXqkhkMXdYgdAXwouYFXfqKDbFGwqV24NvcEOnhz4pAwHVJsSi8yePeXmL5ceCpLQVI-94COI_Ct485Et87QGlVGFYvjMVd2q8qV7FbgFeDVSEWwmM2aScaztJR4x5-3D7Zuh6LExkR0lAAeeQRaZ-S_lAlkcJ0mn00szgfRWjZ2Z386rViiMOW2MDnDWika_w_8Vf1OJ9EZ7V0FLShTdNeSMuMR6K1bkUD56hhMDNJPe-3uLgxJjw5xV-XTyqm4nlLwZrYmWdmqiwTDHvsHVCH4yQDbfqV2rb7WN_Z9WX0TPp0r4=w1266-h949-no


mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nu har jag tänkt till!

Om kvittot är från en termoskrivare kan du få problem att läsa kvittot efter en ganska kort tid.

Motorvärmen eller annat varmt utrymme kan göra kvittot oläsligt. Skanna i så fall av kvittot och skriv ut det på vanlig skrivare, förvara original och kopia tillsammans.

Hade en gång som företagare problem med skattemyndigheten med ett sådant oläsligt kvitto. Därefter tog jag alltid en kopia och satte ihop med originalet.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nu har jag tänkt till!

Smart som tusan:)
Jag satte igång här hemma direkt med att riva ut alla kvitton på inköp och började klistra fast dem på våra prylar!
Det gick kanonbra ända till den förbaskade Kattrackarn klöste mig när jag satte fast ett kuvert på hans mage med ett par varv silvertape!
Funkade bra på jycken för hon sov........
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Nu har jag tänkt till!

För min del som är lite teknikintresserad (min fru skulle nog använda en annan term) så använder jag en app som heter "Genius Scan" i mobilen. Med den scannar jag in kvittot som en pdf och sparar det på Dropbox. Då finns det tillgängligt hela tiden överallt. Originalet åker i en stor låda och skulle nog ta en bra stund att hitta om det behövs, men det finns i alla fall någonstans...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tänkt till!

En gång i tiden var jag väldigt noggrann och häftade fast alla kvitton på A4-papper som sen åkte in i en pärm.
Numera tar jag en enklare väg som faktiskt går att hålla efter utan någon ansträngning eller tidsåtgång.

Jag tar ett vanligt C4-kuvert och skriver utanpå vad det är till. Det kan vara registreringsnumret på bilen eller ett projekt som t.ex. ”Ny terrass 2014”.
När jag handlat något jag vill ha koll på trycker jag bara brutalt ner kvittot i rätt kuvert. Alla kuvert ligger sen i samma låda.
Behöver man sen ha fram ett kvitto får man ju bläddra lite i kuvertet men man vet alltid var det ligger.
Säljer man t.ex. bilen kan man lämna över kvittona eller bara kasta hela kuvertet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nu har jag tänkt till!

Gunnar, bra tanke och det har jag ordnat nu.
Drogen, jag önskar jag hade förmågan, jag påbörjade ett sånt projekt med en kvittoscanner, det hela stannade upp redan på planeringsstadiet, tyvärr.
Man kan se det ur en ironisk synvinkel också, för att nå fram till kvitton i dropbox eller liknande krävs det att det finns ström i telefonen/platta/dator om man är ute på rull, jag brukar ladda dem med hjälp av bodelsbatteriet...:D
Jojje, vi har nog samma problem med kvittohanteringen.
Roger, du har en lösning som påminner om den jag har hemma, något mer utvecklad än min bara.
Fördelen med min kvittoplacering för just batteriet är att jag slipper åka hem för att leta på det om jag tex är ute på resa i långtbortistan eller liknande ställe. Med kvittot redo redan på plats så slipper jag lägga ut pengar för ett nytt och jag kan dumpa det gamla batteriet direkt istället för att släpa hem det och reda ut det senare.
Sir, Louise har nog ordning i kaffeburken! Anordnar hon kurser? :D

För mig räcker det troligen med kvittot för batteriet i husbilen, Biltema har av någon anledning en mycket generös garantitid på fyra år för dem och oddsen för att mitt batteri kommer att hålla i fyra år har inte odds som jag vågar satsa pengar på.
Annars kan jag nog inom en timme leta fram viktiga kvitton som jag sparat.
Mindre viktiga kvitton på mindre viktiga belopp hittar jag troligen aldrig.

mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tänkt till!

Jag skannar alla kvitton av vikt, alltså inte på två liter mjölk och en limpa, i PDF-format och namnger dem med ÅÅÅÅMMDD BESKRIVNING.pdf. Filerna sparas på hårddisken under katalogen X:\Kvitton\ÅÅÅÅ. Jag började med detta 1998 och det funkar mycket bra tycker jag. Lätt att söka efter något speciellt genom att antingen söka i årskatalogen eller kvittokatalogen och inkludera underkatalogerna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu har jag tänkt till!

Hoppas du kör regelbunden backup Michael, det trodde jag också en gång i tiden innan min HD gick åt pipan (med bl.a. alla barnbarnens foton).

Sjöberg, våra viktiga kvitton häftas på A4 blad eller stoppas i "HB" pärmens plastfickor samt förvaras mörkt och brandsäkert... Liknande "kvitto-pärmar" har varit guld värda i skattefrågor & garantisammanhang genom åren.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tänkt till!

Jag ger alla kvitton till min fru och glömmer dom sedan. Skulle jag ha ett behov av kvittot frågar jag min fru och wips så är det framme på någon minut.

Hur det funkar har jag ingen aning om? :confused:

Problemet löst.

Så är det även hos oss. Jag får dom och sedan är det mitt problem.
Bäst så, tycker vi båda.

Marjatta
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tänkt till!

Hoppas du kör regelbunden backup Michael, det trodde jag också en gång i tiden innan min HD gick åt pipan ....

Självklart gör jag back up när något har ändrats på diskarna, eller ungefär en gång i veckan i snitt. Jag är inne på disk nummer 2 och den förvaras på jobbet medan ettan ligger i bankfacket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu har jag tänkt till!

Et godt verktøy til dette for teknofile er Microsoft Office Lens, denne kamera app retter opp bildet og lagrer i Onenote. Om det går så ocr leses innholdet og blir søkbart. Sakene er da tilgjengelig på telefon, plate og pc via onedrive.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nu har jag tänkt till!

Jag skannar alla kvitton av vikt, alltså inte på två liter mjölk och en limpa, i PDF-format och namnger dem med ÅÅÅÅMMDD BESKRIVNING.pdf. Filerna sparas på hårddisken under katalogen X:\Kvitton\ÅÅÅÅ. Jag började med detta 1998 och det funkar mycket bra tycker jag. Lätt att söka efter något speciellt genom att antingen söka i årskatalogen eller kvittokatalogen och inkludera underkatalogerna.

Jag gör som du och det är en vattentät procedur.
Hälsa gamla Ystad (Ystabo 1957-1972).
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tänkt till!

Scannar o lagrar efter samma datumordning som ovan. Har dock lämnat alla lokal diskar sedan flera år, nu gäller Dropbox. Numera ännu enklare, tar bara en bild med IPad o mailar in, hälsar Björn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen