• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Bob Dylan kommer inte till Nobelfesten. Hade Per Wästberg uppträtt mindre provocerande och inte kallat Bob Dylan "oartig och arrogant" så hade kanske Bob Dylan känt sig välkommen och kommit.

Vad har Per Wästberg åstadkommit, för övrigt? Jag har hört namnet i många decennier men har inte en aning om hans alster. Stockholmsk linslus, kanske?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Är det inte så att Bob Dylan får större publicistisk slagkraft genom att meddela att han inte kommer jämfört med att han kommer?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Naturligtvis, men jag tror inte att det är hans ambition. Lite retas han nog.

Jappe
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Bob Dylan kommer inte till Nobelfesten. Hade Per Wästberg uppträtt mindre provocerande och inte kallat Bob Dylan "oartig och arrogant" så hade kanske Bob Dylan känt sig välkommen och kommit.

Vad har Per Wästberg åstadkommit, för övrigt? Jag har hört namnet i många decennier men har inte en aning om hans alster. Stockholmsk linslus, kanske?

Jappe

Per Wästberg har en ganska imponerande bibliografi. Se länken https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Wästberg#Bibliografi
Han har dessutom mottaget 12 priser och utmärkelser. Se samma länk, litet längre ner.
Ingen dussingubbe, alltså.:)

/kaktus
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Jag tycker att har man fått ett så känt & respekterat pris så bör man kanske artigt avböja eller hålla god min, infinna sig & motta priset. Bob Dylan uppfattar jag som arrogant & som någon som anser sig stå över etablissemanget. Vad är det som gör honom så speciell? Det finns väldigt många som skrivit & framfört protestlåtar, Joan Baez, Arlo Guthry etc.

Bennie
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Jag har aldrig gillar Bob Dylan och har aldrig sett honom live.
Min kompis däremot har en bred musiksmak och sett ett par konserter .
Iklädd hoddie sirrande ner i golvet eller med ryggen emot publiken .
Svår ,dryg,arrogant är väl bara förnamnet eller är det ett sätt att utrycka nåt konstnärligt som man inte fattar::confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Det är inte utan att man kan ifrågasätta nobelkommitte'ns omdöme. En del pristagare har ju varit sådana som inget vanligt folk någonsin hört talas om eller läst. Detta kanske får dom att fundera lite innan dom kastar fram nya kandidater.:p:

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Jag tror inte Dylan skulle känna sig bekväm på Nobelfesten. Han skulle nog känna sig som en katt bland hermelinerna eller t.o.m i värsta fall som något katten hade släpat in! Dylan går inte runt med medaljer på sig för att visa hur många människor han dödat eller hoppas kunna döda. Han går inte runt och försöker omvända folk till den rätta tron. Han klär inte upp sig för att behaga andra per klädsel. Han gör sig inte till för någon, har aldrig gjort det. Han lever gott på det goda han uträttar i sitt yrke - för människor - inte emot!

Måhända en ovärdig Nobelpristagare eller är det så att han betraktar Nobelpriset som etablerat strunt? Ett bländverk för att förvilla svaga själar?

Se människan! Inte uniformen!

Jappe
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Nu träffade du nog spiken Jappe, en Nobelfest är väl inte hans grej. Sitta vid middagen ett antal timmar med en bordsdam, vem skulle det vara, och mumla. Sedan första dansen. Njaaa. Men ser vi bara till det skrivna ordet så är han en värdig pristagare.
>Blasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Nu träffade du nog spiken Jappe, en Nobelfest är väl inte hans grej. Sitta vid middagen ett antal timmar med en bordsdam, vem skulle det vara, och mumla. Sedan första dansen. Njaaa. Men ser vi bara till det skrivna ordet så är han en värdig pristagare.
>Blasse

Det kan jag tyvärr inte instämma i!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Kopplingen till palmolja är intressant! Självklart ska samhällets toppar inte äta sådan "skit". Palmoljan är ju till för de fattiga och ignoranterna.

Jappe

PS. Intressant i sammanhanget är att palmoljan inte längre redovisas öppet i livsmedelsinnehållsförteckningarna utan ofta göms bakom det mera välklingande "vegetabiliska fetter". Att Unilever och liknande företag inte längre vill redovisa palmoljan öppet, tyder i alla fall på att ignoransen minskar och "vanligt folk" börjar få upp ögonen för vad som pågår.

Något förvånande är Kocklandslagets djupdykning i tillsatsträsket för att få lite reklampengar. Information om detta finns i länken nedan.

Den oftast upplysta överklassen har råd med riktig mat, äkta vara.

Ãkta vara - palmolja
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Kollade på både prisutdelningen och nobelfesten igår. Tycker att nobelpriset och nobelfestligheterna är något vi i Sverige skall vara stolta över. Tänk om man fick vara med på den banketten...

Ni som inte tycker Bob Dylan är en värdig pristagare. Hur mycket vet ni om Bob Dylan och hans alster. Förmodligen lika lite som de flesta av oss vet om tidigare litteraturpristagare, om vi ens kommer ihåg namnet på dem.

Börja med att lyssna på Patti Smiths känslosamma framträdande på prisutdelningen. Lyssna på texten...
Patti Smith sjöng för Dylan – fick avbryta | SVT Nyheter

Lyssna också på Bob Dylans välskrivna tacktal som framfördes på banketten
Hela Bob Dylans tal från Nobelfesten | SVT Nyheter

/ TommyQ
 
Toppen