• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Naturreservat

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Naturreservat

Vi vet väl egentligen alla vad det här beror på? Vissa husbilsägare om ställer sig varsomhelst, breder ut sig över flera parkeringsrutor, vevar ut markiser, ställer ut trädgårdsmöbler, vindskydd, kompostgaller m.m. Parkerar tvärs över 3-4 parkeringsrutor, ställer sig i vagnborg och dukar emellan bilarna så att andra inte kommer åt. Även om det finns plats till övriga besökande, så retar det dessa. Sedan stannar de kanske i flera dagar, så att det börjar likna en camping. När sedan dessa husbilar lämnar platsen är kanske soptunnan full till brädden, en stinkande fläck där gråvattnet tömdes finns, kanske har man också tömt sin toakasett i bajamajan. Tyvärr, dessa husbilsägare håller på att förstöra hela ide'n med husbil, att man kan stanna lite var som helst för en natt och bara njuta, sedan köra vidare för att göra nya upplevelser. Jag tror vi har mycket mera att vinna på om vi kan få ordning på detta, än på att ständigt "provtrycka" systemet som någon här uttryckte det.

Har du verkligen sett allt detta på en parkering vid ett natureservat. Nu överdriver du nog. Ta ett kort nästa gång så vi får se. Det måste vara väldigt ovanligt. Tror att de flesta husbilsåkare fattar skillnaden på parkering över natt och camping. Rötägg finns ju inom polisen också. Eller hur....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Naturreservat

Så om vi ignorerar dagens skyltning kan vi inom 1-2 år förvänta oss att det finns lagliga skyltar troligen på alla parkeringar till naturreservat? Vad har vi då vunnit? :wideeyed:

Hur länge det tar vet inte jag och inte du heller. Men om vi får bort alla skyltar som inte har laga kraft är mycket vunnet. Det tycker nog du också. Naturreservaten är allas vår egendom och ingen kan förbjuda oss att parkera oavsett tid på dygnet. Som någon skrev - jag kanske fiskar på natten och sover på dagen. Ska det förbjudas tycker du
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Reservatreglerna gäller bara innanför reservatets gränser. Det är en mil runt campingplatser som det är förbjudet att stanna med PB II.:twitcy:

Jag tror nog att Gunillas Kenth är ironisk här. Vad jag förstår menar han att campingägare eller "deras bulvaner" har skyltat upp förbud runt sina campingar, eller på annat sätt försöker göra gällande att man inte får campa eller ens parkera på annat ställe än på campingar. Alltså ett led i att försöka "komma åt husbilsfusket". ( se tråd om camping i Sotenäs )

Johan K.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Naturreservat

Det är ju möjligt, men han kunde väl svara själv på en direkt fråga. Tänk om en ica- handlare satte upp skyltar att man bara får handla på ica. Då skulle det nog f..n bli livat. Det är väl inte riktigt samma sak men bara iden att försöka styra folk provocerar nog många tror jag. Det måste vara FEL sätt att locka folk till sin camping.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Naturreservat

Vad har ICA o campingar med Naturreservat o göra ???
Det finns ju en vits med att man fredar områden och skall man se på hur många djur/växtarter som försvinner varje år så borde man freda mer.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Hittade detta på länsstyrelsen hemsida. De anser att sova i en parkerad husbil är likställt med camping! :wideeyed:

Camping_forbjuden-124px.jpg


"I flera av våra naturreservat är det inte tillåtet att campa eller övernatta. Många undrar varför och oftast beror det på att parkeringsplatser, toaletter och sopkärl endast är anpassade för tillfälliga besökare till området. Reservatets flora och fauna kan också vara en orsak till förbudet. Att sova i husbil eller husvagn är likställt med camping och övernattning"
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Hittade detta på länsstyrelsen hemsida. De anser att sova i en parkerad husbil är likställt med camping! :wideeyed:

Camping_forbjuden-124px.jpg


"I flera av våra naturreservat är det inte tillåtet att campa eller övernatta. Många undrar varför och oftast beror det på att parkeringsplatser, toaletter och sopkärl endast är anpassade för tillfälliga besökare till området. Reservatets flora och fauna kan också vara en orsak till förbudet. Att sova i husbil eller husvagn är likställt med camping och övernattning"

VEM HAR BESTÄMT att sova i ett fordon är likställt med camping.
Här har vi nog kärnfrågan !!!!

Hejs
Claes 105
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Hittade detta på länsstyrelsen hemsida. De anser att sova i en parkerad husbil är likställt med camping! :wideeyed:

Camping_forbjuden-124px.jpg


"I flera av våra naturreservat är det inte tillåtet att campa eller övernatta. Många undrar varför och oftast beror det på att parkeringsplatser, toaletter och sopkärl endast är anpassade för tillfälliga besökare till området. Reservatets flora och fauna kan också vara en orsak till förbudet. Att sova i husbil eller husvagn är likställt med camping och övernattning"

Jag stod på femörets jätteparkering i Oxelösund och det är ett naturreservat, det var minst 5 personbilar som kom nersvängandes till parkeringsplatsen, förmodligen från intilliggande sommarstugor och slängde sopor, det är väll samma personer som sen skyller på det är husbilarna som fyller sopkärlen..

Utedass ska jag ha betalt för att göra nr2, det gör jag gratis i husbilen med spoltoalett, har svårt att tänka mig att någon väljer ett utedasset som har husbil..

Tror ofta att det handlar om avundsjukan och missunnsamhet, tänk vilka fina platser vi får se med husbilar som har alla bekvämligheter..

Vem vet när jag sover och när jag har parkerat...:p:
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Naturreservat

Kommunen bestämmer vad som gäller på kommunens mark.
Bestämmer kommunen att det ska vara campingförbud på deras områden, och skyltar det med en ogiltig skylt. så gäller inte skylten, men beslutet från kommunen gäller ändå, även om det inte finns någon skylt alls.

Och campingförbud går inte efter trafiklagar, utan finns oftast i kommunernas ordningsstadga.

Kör man in i ett annat land, är man skyldig att följa det landets lagar. Trots att du inte kört förbi någon skyllt med landets lagar.

Kör du in i en annan kommun är du skyldig att följa den kommunens stadgar oberoende om det är skyltat eller inte.
Var och en har skyldighet att ta reda på vad som gäller i respektive land och kommun.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Det förefaller som om det här på forumet föreligger en mer eller mindre allmän uppfattning att exempelvis kommuner kan bestämma vad de vill, och därmed utfärda de beslut de önskar. Detta är felaktigt. Kommunerna kan bestämma över sin mark och utfärda förbud med mera, men bara om de har stöd i saken av någon lag eller annan författning.

När det gäller förbud mot camping står det i Ordningslagen 3:15, första stycket:

"Ett förbud mot camping på vissa offentliga eller därmed jämställda platser kan vara motiverat från ordningssynpunkt, t.ex. på torg, begravningsplatser, kyrkogårdar och i parker."

Detta innebär då inte att kommunen kan lägga förbud var och hur som helst. I förarbetena till lagen talas det ofta om att vara restriktiv mot förbud och inte inskränka onödigtvis på den grundlagsfästa rörelsefriheten.

"Den närmare avgränsningen av vad som ska anses utgöra onödigt tvång eller obefogad inskränkning har överlämnats åt rättstillämpningen att avgöra. "står det vidare i förarbetena. Detta har prövats av polismyndigheten i Hallands län som emellertid omgående fann att det inte gick att lagföra den aktuella personen som skulle har brutit med regeln om förbud mot camping (se tråd om Skummelövsstrand).

Texten om förarbetena fortsätter; "Sammanfattningsvis kan således sägas att av förarbetena till ordningslagen klart framgår att det är önskvärt att begränsa de lokala föreskrifterna. Helt allmänt gäller att det är bättre med ett fåtal verkligen nödvändiga föreskrifter, som uppbärs av ett allmänt rättsmedvetande och som kan något så när effektivt övervakas, än en långtgående reglering av detaljfrågor, vilken reglering inte omfattas av allmänhetens förståelse och som på grund av övervakningssvårigheter kan antas komma att inte efterlevas. När lokala föreskrifter utarbetas måste således iakttas att föreskriften faller inom kommunens respektive länsstyrelsens kompetensområde, att det föreligger ett verkligt behov av föreskriften, att föreskriften angår förhållanden som inte regleras i något annat sammanhang, att föreskriften inte står i strid med lag eller någon annan författning och att föreskriften ges ett sådant innehåll och utformas med sådan exakthet att möjlighet finns att tillämpa den och övervaka efterlevnaden."

Jag tror knappast att polisen har de resurser att övervaka alla platser där det har lagts ett förbud mot camping som vänder sig mot husbilar. Förövrigt så finns det parkeringsregler så som max 24 timmar, varför ett generellt campingförbud förefaller vara ett just sådant förbud som avses i ovanstående text.

[FONT=&quot]Vidare;[/FONT][FONT=&quot] "[/FONT]Den omständigheten att ett förfarande av visst slag kan tänkas medföra olägenhet i något enstaka fall eller annars i obetydlig utsträckning bör inte få leda till att allmänna förbud ställs upp eller att krav på tillstånd införs, som i betraktande av sakens beskaffenhet framstår som obefogade. .... I många fall torde det för övrigt vara möjligt för polisen att med stöd av sina allmänna befogenheter ingripa hindrande mot ordningsstörande företeelser utan att detaljerade lokala föreskrifter meddelats."

Handlar det om nedskräpning, skadegörelser etc finns det lagar och straffsanktioner för dessa beteenden varför förbud enligt Ordningslagen inte torde vara lämpligt om ens möjligt.

När det gäller regler i Miljöbalken står det i Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, 40 §: " Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer."

[FONT=&quot]Man kan fråga sig om när uppställda husbilar kan utgöra camping i sådan betydande omfattning i särskilt utsatta områden att de utgör ett hot för människors hälsa.
[/FONT]
Med dessa rader vill jag påstå att myndigheter och kommuners agerande följer inte alltid följer gällande regelverk så noggrant, så därför är det viktigt att alla medborgare, även vi husbilister, bevakar våra intressen och inte bara är undfallande och är rädda för att ta strid för något vi tror på.

Avslutningsvis vill jag be om ursäkt för att inlägget blev mycket lång. Skall man kommentera lagtext och argumentera krävs det omfattande resonemang. I ett sådana sammanhang är detta inlägg bara en kort sammanfattning.


Johan K.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Naturreservat

Johan, du har visat att det många har hävdat om diverse påhittade förbud inte har något djupare stöd i lagstiftningen.
Det du hänvisar till ovan är också de praktiska erfarenheter jag och flera med mig upplevt under de år vi varit ute med husbilen.
Vi har ofta struntat i de påhittade förbuden utan att utmana lokalbefolkningen och har aldrig stött på problem.
Problemen verkar mest uppstå när utsikten skyms för de sommargäster som betalt dyrt för den.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Naturreservat

Är imponerad av den kunskap och vilja att fördjupa sig i ett ämne som du visar Johan i ditt inlägg nr 71. Samtidigt så håller jag med Håkan i inlägg nr 72, så är det... En idé , me risk att tänka fel och att det är lätt att "delegera" arbete till andra, men detta är något som efter vad jag läser måste utföras av den som besitter kunskapen och förmågan att formulera denna kunskap på ett adekvat sätt.
Skulle det vara ett uppslag till HBK att ge Johan ett mandat att tillskriva Länstyrelsen i då framförallt Skåne och höra sig för hur man resonerar kring förbudet att parkera under natten i vissa naturreservat och i ljuset av det som står i Johans inlägg fråga helt enkelt:
Hur tänkte ni där och med vilket lagstöd/viljeyttring i förarbetena till dessa ev. Lagar som länsstyrelsen anser ge dem rätt att förbjuda parkering och i så fall också referera till ev. Prejudicerande domar.
Det vore på sin plats att Länstyrelsens tjänstemän får motivera varför de vill inskränka den fria rörligheten för sina uppdragsgivare och de som de facto betalar deras löner....

Vi andra som inte har Johans kunskap och förmåga får väl träffas och gemensamt tvätta hans husbil :)
Som tack för hjälpen alltså
Men det vore bra tror jag att förfrågan står på HBK:s brevpapper så att säga..

Bara en tanke och är den fel så säg det också tar jag på mig dumstruten :D
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Ett problem med att klaga över länsstyrelsens förbud är det att tiden för överklagande har för länge sedan gått ut. Sedan är jag osäker över vem som egentligen har rätten att klaga. Som jag tidigare har skrivit så kanske bara en anmälan till JO återstår, och det ämbetet är, vad jag har erfarit, inte särskilt intresserat av att ge sig in i problematiken. Skall man driva en sådan fråga krävs ett omfattande arbete innan då det nog krävs det nog ganska "mycket kött på benen" i form av, precis som nämnts, exempelvis tidigare domar.

Men, om någon skulle bli rapporterad för brott mot denna typ av förbud, kommer det hela i ett annat läge. Då är det polisen, kommunen alternativt länsstyrelsen, kanske åklagarmyndigheten som har bevisbördan. Då har vi "slagläge". Dock vill jag i sammanhanget poängtera att jag inte, som en del skribenter här på forum har insinuerat, ute efter att provocera på något sätt.

Johan K.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Naturreservat

lite utanför,,men ändå relevant,,
för några år sedan fick man inte sova i husbil var som helst i falkenberg,,
varningarna gick varma,,
jag påstod motstsen,,men icke,,detta var förbjudet,,ock fick tag på en som inte gav sej,,
ja frågade efter bötesbelopp,,fanns inga,,frågade efter ett prejudikat,,nej-nej.

kollade upp själv,,det fanns inget,,kan bara tillägga att denne man hade intresse av att få in oss på betalande platser,,
namnet behåller jag för mej själv,,


finns säkert kvar i tidigare trådar,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Naturreservat

om det är så osäkert att övernatta på en p-plats INOM naturreservat,,ja då tjänar vi väl alla på att få ett prejudikat på detta,,

p-böter?? nej de tror jag inte,,utan däremot en överträdelse av dom regler som gäller inom reservat,,ock då kan de inte gå annat än till åklagare,,

då tror ja säkert klubben skulle hjälpa till ekonomiskt med detta,,om nån har ont av detta så sköts det diskret,,

finns det nån frivillig?? trevlig helg förresten,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Naturreservat

ja kör denna också,,för den handlar om ämnet,,

2010 var vi uppe i hökensås o fiska,,ett naturreservat med ett 20-tal sjöar inom reservatatet,,kl23 ungefär kommer en gubbe ock säger ,här får ni inte övernatta med husbilen,,
ja sa,,,jag har löst ett 24-timmarskort,,ock ja fiskar när ja vill,,fisket är ju bäst efter mörker när de gäller regnbåge,,

dom andra som var där med husvagn fick snällt ge sej av till campingen,,ock återkom med personbilen,,

än idag är det 24 timmarskort,,det handlar bara om att ta matchen,,

tror att ja skrivit om detta innan,,godernatt!!
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Naturreservat

Ett problem med att klaga över länsstyrelsens förbud är det att tiden för överklagande har för länge sedan gått ut. Sedan är jag osäker över vem som egentligen har rätten att klaga. Som jag tidigare har skrivit så kanske bara en anmälan till JO återstår, och det ämbetet är, vad jag har erfarit, inte särskilt intresserat av att ge sig in i problematiken. Skall man driva en sådan fråga krävs ett omfattande arbete innan då det nog krävs det nog ganska "mycket kött på benen" i form av, precis som nämnts, exempelvis tidigare domar.

Men, om någon skulle bli rapporterad för brott mot denna typ av förbud, kommer det hela i ett annat läge. Då är det polisen, kommunen alternativt länsstyrelsen, kanske åklagarmyndigheten som har bevisbördan. Då har vi "slagläge". Dock vill jag i sammanhanget poängtera att jag inte, som en del skribenter här på forum har insinuerat, ute efter att provocera på något sätt.

Johan K.

Det har du alldeles rätt i, jag tänkte i min enfald snarare att skapa en resonemang med de som fattat beslutet och en förhoppning om ändrade regler utan tt det skulle behöva gå till lagföring..
Kanske en allt för idealistisk tanke och med en för stor tillit till det mänskliga förnuftet...
 
Toppen