• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Jag kan bara konstatera att värdena blev bättre vid besiktning hos SBP efter kcr-box blev monterad på vår förra Fiat 2,8 jtd 2003.
Om det finns andra värden som inte är så viktiga att man inte mäter dom vet jag inte.
Jag ställde frågan om värdena vid ett flertal gånger för att någon sagt att avgasvärdena försämrades med effektbox.
(Givetvis utan att avslöja att bilen hade box.)
Svaret blev att bilen hade mycket bra värden.

Vår nuvarande bil med 3 liters motorn behöver ingen box för bättre effekt.
Krister
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motoroptimering

En inlaga som kommer från dom som VET, och inte gissar eller har någon box att marknadsföra.


Jonas Hofstedt, drivlinechef hos Scania
Scanias experter skakar på huvudet när jag besöker dem i det hemliga laboratoriet i Södertälje. ”Tror DN Motors utsände att det finns 500 ingenjörer här som inte kan sitt jobb?” undras det.

Dieseltrimning döms ut - DN.SE
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Jag kan bara konstatera att värdena blev bättre vid besiktning hos SBP efter kcr-box blev monterad på vår förra Fiat 2,8 jtd 2003.

Jag vill komplettera att detta är åtta år sedan och 2,8 jtd motorn är en gammal motorkonstruktion och som i detta fallet blev bättre av en optimering.

Tekniken går förhoppningsvis framåt.
Och efter att läst artikeln så förstår jag Volvo och Scanias teknikers åsikter på alla plan.
Krister.

PS. Jag vill inte rekommendera någon att göra ett ingrepp i bilen som sätter garantin ur spel om man inte är beredd att ta kostnaden själv.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Motoroptimering

Man får väl antaga att detsamma gäller bensinmotorer & då kan man fråga sig varför Volvo har tagit fram Polestar som är ett optimeringsprogram som höjer effekten ungefär lika mycket som en KCR-box på en diesel. Jag tycker motortillverkarnas resonemang haltar en aning.

Bennie
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motoroptimering

Volvo har tagit fram Polestar

Ja "Volvo har tagit fram" är nyckelordet.
Polestar har ingen box, det är omprogrammering av motorstyrenheten som gäller där. (diesel och bensin så vitt jag vet)

Tack vara samarbetet med Volvo, vet dom EXAKT vad dom håller på med, och har möjlighet att redigera hela motor och transmissionsmjukvaran.

En box har inga möjligheter att tex tala om för växellådan att här kommer 400nm och inte som lådan tror 320, (tex).
Lådan kommer då att klämma åt kopplingar och bromsar så det räcker för 320nm, "do you feel lucky" och tippar på att klämkraften räcker för 400nm?

Motor styrenheten lägger ut aktuellt vridmoment från vevaxeln på bussen, växellådan läser detta och anpassar klämkrafter och växlingstider, om den avlästa informationen är fel, tar lådan fel beslut.
Även tex antisladd, traction control, fyrhjulsdrift mm läser motormomentet, och litar på att rätt värde sänds ut av motorstyr. Om man lurar motorstyr med en box..............:(
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motoroptimering

Då skulle mappning vara helt OK, i alla fall på en manuellt växlad bil, eller?

Ja man riskerar inte en dyr automatlåda.

MEN, dubbelmassesvänghjul och lameller ligger i farozonen.
Dessa är avstämnda så dom dämpar vevaxelns hastighetvariation.
Efter var arbetstakt ökar vevaxeln sin hastighet och bromsar sedan in igen till nästa arbetstakt. Vevaxelns oregelbundenheter stäms av i labb och dämpas med kalibrerade fjädrar i lamellen eller i dubbelmassesvänghjulet.
Med högre moment blir kraftpulserna kraftigare, speciellt om man som med en box inte kan förlänga insprutningstiden, utan tar ut högre moment genom att öka insprutningstrycket vilket ger mer bränsle på en given tid.

I ett motorlabb hos tillverkarna, kan man styra max förbränningstryck och låta trycket verka över en längre tid, och därmed få mer moment utan tryckspikar och kraftiga oregelbundenheter. (som man får om man ökar momentet till samma nivå med en box.)

Notera, att kalibrera en dieselmotor är extremt svårt.
Det är en orsak till varför biltillverkare har egna bensinare (lättare att kalibrera) men samtidigt ibland köper dieselmotorer.

Man kan fråga sig vilka, om ens någon, har kunskap och labbresurser att kalibrera dieselmotorer korrekt. jag riskerar då inte mina drivlinor.
Volvo/polestar, det är den sortens resurser som krävs, en tillverkare i ryggen.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Motoroptimering

Finns det någon statistik över motorhaverier efter optimeringar med boxar? Jag har aldrig hört talas om någon. Kan det vara så att trimningsföretagen klarar sig från reklamationer tack vare motortillverkarnas säkerhetsmarginaler i konstruktionerna? Håller med Michael S till 100%.
Åke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motoroptimering

Kan vara så att ingen erkänner att man haft box på motorn vid ett haveri, försäkringsbolaget betalar inte i så fall, eller garantin ...........

Jag har hört om fall, samt att jag har för mig att ADAC eller TUV skrivit en rapport om boxade motorer i husbilar som stannat vid vägkanten.

Jag har inte någon mer info om haverier i skrivande stund.

Klart är att de flesta klarar sig undan haverier, frågan är hur mycket risk man vill ta för några nm extra:rolleyes:
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Det verkar som flesta som aldrig haft någon box för optimering också är dom som tydligen vet mest! De flesta företag som säljer boxar ebjuder också en försäkring för ev. fel på motorn. Det är märkligt att jag aldrig har drabbats av några fel, fast jag haft box i sammanlagt sju dieseldrivna fordon. Både i husbilar och personbilar. Man skall däremot vara försiktigt med att montera själva boxen eller subb d på ett ställe där dessa inte utsättes för fukt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Finns det någon statistik över motorhaverier efter optimeringar med boxar? Jag har aldrig hört talas om någon. Kan det vara så att trimningsföretagen klarar sig från reklamationer tack vare motortillverkarnas säkerhetsmarginaler i konstruktionerna? Håller med Michael S till 100%.
Åke

jag har provat box i 2st diesel-pb, (dock ej nöjd med utfallet) jag vet inte vad för haverier ni syftar på, men ställer man upp boxen för högt, så börjar fellarmen regna in, tror inte nån med box ligger kvar med dessa inställningar och väntar på haveri.
angående växellåda så har den (iallafall min MB 3,0 automat) vridmomentspärr.
jag var tvungen att programmera om växellådan när vridmomentet höjdes från 500Nm till 650Nm vid mappningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motoroptimering

Hej, med tanke på hur många boxar eller nya programvaror som är sålda, inte bara i Sverige utan i Europa eller hela världen, och hur många som inte nöjer sig med en box utan byter både spridare, turbo m.m.
Eller alla chipptrimade gamla turbo SAAB'ar som fortfarande rullar men börjar bli upprostade som främsta dödsorsak och inte för att det står 35.000mil på mätaren, så borde det alltså stå drösvis med havererade bilar utmed våra vägar.

Ryktet om att boxade bilar troligen snart havererar skulle sprida sig så ingen längre törs koppla in dem om det vore ett så frekvent problem.
Inte heller skulle märkesfirmor och märkesverkstäder tordas montera boxar vid första serviceintervallen.
Det finns väl husbilar som är boxade vid nyköp (har jag hört ;)).
En modern amerikansk V8 går att trimma uppåt 800hk. utan modifiering och utan att något katastrofalt händer, om man skall tro på allt som finns att läsa om det.
Fiat's 3,0 motor i IVECO's utförande är samma grundkonstruktion, och nu ligger väl de på 207hk. för att orka släpa på 8 ton eller mer, tror jag.
Att husbilar stannar vid vägkanten verkar mest bero på att Fiat inte får till allt extra som är monterat på motorn för avgasreningen skall nå upp till rätt Euroklass, och inte för antalet hästkrafter.

Att det sker samarbete vid tillverkning och motorer köpes in från andra tillverkare har jag nog läst om att det beror på att hålla dyra uvecklingskostnader nere och inte för att det är så svårt för biltillverkarna att mappa fram en bra motorstyrning.

Dessutom är det roligt.... När man klämmer på med en jänkare från stillastående, och känner att den inte styr längre för att framhjulen har tappat kontakten med vägen tycker jag är häftigt :oops::p::oops:, och har inget att göra med att man behöver köra som en id... för jämnan.
Men det är kanske ett svagt argument från en som tycker det är roligt helt enkelt.

Men det jag läst kan naturligtvis vara helt fel, och alla havererade bilar ett stort dolt mörkertal som inte kommer fram till allmän vetskap av någon orsak.

Frågan är då, vad är det som går sönder, och var och vem är det som reparerar alla de som går sönder.... Men vad vet jag, mer än att det är roligt att modifiera både det ena och det andra bara för att det just går att modifiera :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Hej, med tanke på hur många boxar eller nya programvaror som är sålda, inte bara i Sverige utan i Europa eller hela världen, och hur många som inte nöjer sig med en box utan byter både spridare, turbo m.m.
Eller alla chipptrimade gamla turbo SAAB'ar som fortfarande rullar men börjar bli upprostade som främsta dödsorsak och inte för att det står 35.000mil på mätaren, så borde det alltså stå drösvis med havererade bilar utmed våra vägar.

Ryktet om att boxade bilar troligen snart havererar skulle sprida sig så ingen längre törs koppla in dem om det vore ett så frekvent problem.
Inte heller skulle märkesfirmor och märkesverkstäder tordas montera boxar vid första serviceintervallen.
Det finns väl husbilar som är boxade vid nyköp (har jag hört ;)).
En modern amerikansk V8 går att trimma uppåt 800hk. utan modifiering och utan att något katastrofalt händer, om man skall tro på allt som finns att läsa om det.
Fiat's 3,0 motor i IVECO's utförande är samma grundkonstruktion, och nu ligger väl de på 207hk. för att orka släpa på 8 ton eller mer, tror jag.
Att husbilar stannar vid vägkanten verkar mest bero på att Fiat inte får till allt extra som är monterat på motorn för avgasreningen skall nå upp till rätt Euroklass, och inte för antalet hästkrafter.

Att det sker samarbete vid tillverkning och motorer köpes in från andra tillverkare har jag nog läst om att det beror på att hålla dyra uvecklingskostnader nere och inte för att det är så svårt för biltillverkarna att mappa fram en bra motorstyrning.

Dessutom är det roligt.... När man klämmer på med en jänkare från stillastående, och känner att den inte styr längre för att framhjulen har tappat kontakten med vägen tycker jag är häftigt :oops::p::oops:, och har inget att göra med att man behöver köra som en id... för jämnan.
Men det är kanske ett svagt argument från en som tycker det är roligt helt enkelt.

Men det jag läst kan naturligtvis vara helt fel, och alla havererade bilar ett stort dolt mörkertal som inte kommer fram till allmän vetskap av någon orsak.

Frågan är då, vad är det som går sönder, och var och vem är det som reparerar alla de som går sönder.... Men vad vet jag, mer än att det är roligt att modifiera både det ena och det andra bara för att det just går att modifiera :).

M.v.h. JANKRO.

Här svingas det rejält, det liknar inte Jankro, vi får väl skylla på den sena timmen?! :D
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Min tidigare bil KingCab 10000 mil utan problem satt i vid besiktning också.
Det xtra vrid guld värt på den bilen.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

En del bilar har identiska motorer och växellådor men har olika modellnamn .
Ex volvo och MB det skiljer bara på mjukvaran .Den slöaste MB vito ökar effekten nästan 100% .Det är ett enkelt sätt för tillverkaren .
Men personligen skulle jag inte chippat en Fiathusbil den lever ett hårt liv alltid fullastad plus en diffus växellåda
Min 165 Hk Renault känner jag inget behov av mer effekt men 40 pållar till hade varit skoj.
Det finns boxar som inte ökar bränsletycket och inte ökar laddtrycket .Det är kanske lämpligt och använda en sådan..
Motorn fixar säker en chippning utan problem men resten.....
Det inbjuder till en annan körning när motorn blir starkare och då är det växellådan som tar stryk .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motoroptimering


Det sa inte så mycket :p:. Mera kött på benen tack, "för jag vet ju inte", och det beror ju på att jag inte har hört talas om att det är något problem, men jag vill ju gärna veta.

Vad är det som går sönder och hur mycket och hur många, eftersom info om det verkar ha gått både bilägare och verkstäder förbi, men du hävdar att det är ett stort problem och då vill både jag, och säkert många andra veta vad som havererar och i vilken mängd av alla hundratusentals boxade bilar.
-------------------------------------------------------------

Här svingas det rejält, det liknar inte Jankro, vi får väl skylla på den sena timmen?! :D

Hej Montreal :). Nja det berodde nog inte på den sena timmen utan bara på undran. Något som är så populärt och vanligt, jag vet knappt om någon av de jag känner med nyare bilar har dem kvar i originalutförande.
Som du förmodligen har kommit på så är jag lite tjurigt vetgirig :p: och vill gärna se svart på vitt om påståenden om både elsladdar, däck m.m. innan jag sväljer det.
Så min fundering om varför det inte är allmänt känt att det är ett stort problem med haverier och vad som vanligen havererar i chippade motorer är bara ren nyfikenhet, för jag har aldrig hört att just det är något problem och känner inte någon som haft problem.
Men om det är ett dolt problem så får man väl börja göra nya värderingar om det är värt att satsa på, eller ev. bara välja de bilar som tål att trimmas om man känner behovet.

Sedan har vi ju naturligtvis FIAT's växellådor som inte tål att plågas på högre växlar, och de går ju att ta död på redan utan trim.
Men att motorerna havererar med box var nytt för mig, trots att det har funnits boxmöjlighet exempelvis till Ducato i ca. 16 år nu.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

O.k. men ett par av dina påståenden måste ju diskuteras, t.ex.: man kan ta ut 800Hk ur en V8 och den håller trots att den är (mer eller mest mindre) original?
En sådan motor är väl förmodligen på 7-8L slagvolym vilket gör att effektuttaget per liter inte är så stort som man kan tro av effektsiffran, men den överlever framförallt p.g.a. av att ingen vid sina sinnens fulla bruk kan använda effekten mer än några sekunder åt gången.
Samma gäller ju de flesta trimmade turbobilar. Ingen av de här motorerna klarar heller några som helst avgasnormer, även om det går att krångla dom förbi bilprovningen med div. knep!
Biltillverkare, även de som gör husbilschassier måste både möta avgasnormerna, och dessutom räkna med att det finns förare som kör deras fordon på fullgas under långa perioder. Det kan inte bara vara jag som blivit omkörd av på autobahn av husbilar i 150-160 km som bara försvinner i fjärran, då skall man tänka på att en husbil i princip alltid kör med full last!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

En del bilar har identiska motorer och växellådor men har olika modellnamn .
Ex volvo och MB det skiljer bara på mjukvaran .Den slöaste MB vito ökar effekten nästan 100% .Det är ett enkelt sätt för tillverkaren .
Men personligen skulle jag inte chippat en Fiathusbil den lever ett hårt liv alltid fullastad plus en diffus växellåda
Min 165 Hk Renault känner jag inget behov av mer effekt men 40 pållar till hade varit skoj.
Det finns boxar som inte ökar bränsletycket och inte ökar laddtrycket .Det är kanske lämpligt och använda en sådan..
Motorn fixar säker en chippning utan problem men resten.....
Det inbjuder till en annan körning när motorn blir starkare och då är det växellådan som tar stryk .

Vilken drivlina är det som Volvo och MB delar?
 
Toppen