• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor och batteri.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Börjar med motor.
Fiat Ducato 2008: Startar efter vintern uppehåll utan problem. Efter ca 10 sekunder ökar varvtalet, från tomgång ca 800, till ca 1100. Ökningen sker långsamt, ligger sedan på det senare tills efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Under vinter har bilen varit fulltankat ända till tanklocket. Alla vätskor kollade före avställning. Frostskydd likaså.
Före start, alla väskor kollade. Inget oljeläckage under motor. Oljenivån i motor ok.

Varningslampan för batteriet.
Efter att stängt av motorn (lite i panik) mätte jag spänningen i batteriet till 13,2 V. (Mätte mellan chassi och den pluspol som finns vid relä/säkringsboxen i motorrummet). Använde en multimeter vid mätningarna. "röd pinne" mot pluspol, "svart pinne" mot chassit. "Polvände" mätstickorna, samma resultat.
Startade motorn. kollade spänningen som ovan igen, nu 14,0. "Polvände" nu också. Nu helt annat resultat ........ växlade mellan 1,7 V - 7,3 V, upp och ner.
Stängde av motorn, låste gick hem och skrev detta nödrop.

Vad har inträffat under vintern? Finns det en koppling mellan felen?

Har mina dubier men väntar på just Ditt klargörande svar.

Hälsningar,

Per
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Efter beskrivningen så kan det vara en kortsluten diod i generatorn, när bilen går så skickar den ut minus på pluskabeln och drar ur batteriet. Att tomgången går upp beror sannolikt på att elektroniken vil ladda batteriet eftersom spänningen sjunkit.
Eftersom det är växelspänning från den trasiga generatorn så blir digitalmultimetern lite lurad den mäter ju inte hela tiden utan tar en spänning omvandlar den till digital visning sen tar den nästa.
Vad som händer är att vid ett givet ögonblick ger generatorn ut minus på pluspolen och då lägger den ut lägre spänning, vid nästa ogonblick ger den ut plus. Man får ett hoppande värde, med ett analogt instrument hade nålen ståt och darrat och då hade man förstått problemet, ändrar man då till växelströms mätning och får ett utslag så ser man att det finns en pulserande växelström överlagrad på likströmmen.
Med ett oscilloskop skulle man se det direkt.
Hade du fortsatt försökt hålla igång motorn tills batteriet inte orkat hålla emot längre hade det kunnat bli allvarliga skador på elsystemet när förmodlige flera dioder gått sönder.
Jo man kunde ju försökt byta diodbrygga i den gamla generatorn men sånt gör man väl inte på verkstäder längre?
 
Toppen