• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözon 4

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Miljözon 4

Man kan undra hur noga dom kollar.

Va inför nytt märke -09 till vår nya bil men fick med mig fel regbevis. Till en EU scooter 2 takt.

Fantastiskt när jag fick frågan om det va en diesel. Märket påskrivet o klart när jag såg regnumret som va fel. Blev till att hämta rät regbevis så allt blev ok.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Miljözon 4

Hej. Har efter påstötning fått ett grönt märke :)

Mvh Per
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Miljözon 4

Hej. Vi köpte ett miljömärkt på Dekra här i Borås idag, och fick ett grönt märke. Husbilen i fråga är en Dethleffs -01:a 1,9td. Verkar konstigt tycker jag, men läste nånstans att K-värde har betydelse. Enl senaste bes protokoll var det 0,6.
Man antar att dom kollar upp regnr. i nån databas eller läser dom bara på regbeviset? Vågar man bara klistra på den gröna lappen och köra?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Miljözon 4

Bara klistra på och köra, du är kollad av datorer som finns någonstans.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljözon 4

Gäller bara Bussar o Lastbilar

/Claes

Kan du verifiera att det inte gäller husbilar så vore jag 20 000DK kr tacksam!

Från 2008 har alla dieseldrivna fordon över 3,5 ton antingen varit tvungna att uppfylla Euro-4-normen, eller ha ett eftermonterat och godkänt partikelfilter, innan de kör in i en miljözon i Köpenhamn, Århus, Ålborg eller Odense.

Nytt är nu att alla utländska bussar och lastbilar från och med 1 november 2011 skall ha ett danskt miljözonmärke synligt placerat i förarhyttens vindruta.
Straffet för att ertappas utan ett miljözonmärke i danska miljözoner är upp till 20 000 danska kronor

Bosse
 
D

Dicken

Guest
Sv: Miljözon 4

Under FAQ på hemsidan står detta:

<LI class=even>Skal jeg have miljøzonemærke til en autocamper over 3,5 ton? - Hvis autocamperen har flere end 9 sæder, så er svaret ja, fordi den så klassificeres som bus.
/Dicken
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljözon 4

Vill bara fördydliga att det finns miljözoner även i Danmark med följande krav.
Inget om att man behöver miljömärke eller inte. :confused:

Från 2008 har alla dieseldrivna fordon över 3,5 ton antingen varit tvungna att uppfylla Euro-4-normen, eller ha ett eftermonterat och godkänt partikelfilter, innan de kör in i en miljözon i Köpenhamn, Århus, Ålborg eller Odense.
Gäller alla bilar.

Tillägg för miljömärkning av bussar/lastbilar kom 1 nov. 2011

Bosse
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Miljözon 4

En fundering om man ha ett grönt miljömärke från Dekra, gäller även den i Danmark?
 
Senast ändrad:
Toppen