Sv: Mera fjädring
Med att "inte bli högre" menar jag just att inte bli högre av gasdämpare. Resonemanget hämtar jag från rallytiden då vi på vissa bilar monterade in gasdämpare i akt och mening att ta nytta av att trycket fick till följd att bilen blev några cm högre och inte slog i backen lika lätt som med andra typer av stötdämpare.
Min ide är att låg bil med progressiv och fast fjädring och dämpning ger bra vägegenskaper.
Vad jag vill uppnå är en dämpning som i början av stötdämparens sammanpressning är mjuk sedan snabbt blir fastare under fjädringsvägen.
Det smäller onödigt mycket på dåliga vägar med standardgrejorna, det vill jag minska samtidigt som bilen inte skall kränga i serpentinvägarnas kurvor. Vår bil avverkar många mil per år och vi vill ha en mera vilsam transport.
Hälsning
Jan
Hej
Nu har du nog blandat ihop saker, gasdämpare har absolut ingenting med höjden att göra, fjädringen har det däremot. (däremot fjädrar dom ut obelastat pga trycket men inte på bilen)
Gasen i gasdämpare finns där för att minska risken för skumbildning av oljan, att sedan man ofta gör gasdämpare hårdare har inget heller med gasen att göra.
Det du vill uppnå måste du använda fjädringen till, och just ditt önskemål med progressiv fjädring löser du just med fjädern, luftfjädring är såklart så eftersom luftenblir hårdare och hårdare att komprimera det är själva grejen med luftfjädring. Alternativet är att använda aktiva stöddämpare, kom fö först tror jag på tex Alfa 164QV där en dator styrde dämparen i två lägen, hård eller mjuk alt efter körstil.
Krängningarna löser man med krägningshämmare som fungera som så att man fördelar kraften mellan sidorna tex om man åker ned i ett potthål med vänster hjul så ska en bit av den kraften fördelas till höger hjul och på så sätt motverka ev krängning, därav namnet.
Man har sådana både fram och bak, på enklare bilar bara fram eftersom krängningen är allvarligast fram när man svänger.
En husbil har nog en klar fördel av att vara hög fram eftersom den är så hög, se nedan men jag kan gissa att man inte gör så längre på husbilar av estetiska skäl då de som inte förstår tror att bilen har dålig fjädring bra då den kan upplevas ihopsjunken.
Varför man ibland har bilar högre fram finns det många tanker om precis som det omvända. En fördel med att han dom högre fram är att vid inbromsning så blir den inte lika låg fram bla TP förskjutningen påverkar inte lika mycket initialt tills bilen kommit i våg.
Men glöm inte hjulinställningen, den som är från fabriken kanske inte passar just dig och däcken, ingenting är viktigare än däcken, alla däck är mer eller mindre runda men där slutar likheterna.
Fälgarna, plåtfälgar och dåliga aluminiumfälgar ändrar form efter belastning, en del ganska mycket därav att man kan se vissa högfartskruvor som har mängder med navkapslar i diket