• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Max last garage.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Max last garage.

dock vet jag inte hur lastkapaciteten i garaget är

Det finns ingen begränsning annat än bakaxellast/totalvikt.
Med andra ord, själva garaget har ingen begränsning av lastvikten i Flair/Iveco.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Lutar mer och mer åt en NB Flair eller en sådan Frankia jag länkade till, jag har inte bråttom när jag är ute med husbilen så lite gung stör inte mig.
Tack för hjälpen allihopa! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Max last garage.

Flair II og III serie på Iveco hadde i basis godt over 1000 kg lastvikt. Flair IV fra 2009 og nyere ble vesentlig tyngre så med maks utstyr kan det bli liten lastvikt igjen. Min 2008 8000 iCEB med nesten alle fabrikkopsjoner unntatt bodels AC hadde i Norge 1200 kg lastvikt, ved import til Sverige glemte jeg å tømme garasjen før regbesiktigen så ble resultatet 1050 kg. Flair II ble og bygget på MB Sprinter 6 tonn og Fiat ALKO AMC tandem med totalvekt 5 tonn.

Det var omtrent samme lastvikt på Fiat og MB men en god del mer på Iveco.

Enkelte finner MB chassiet litt mykt med et så tungt påbygg, selv valgte jeg bort det chassiet. Det chassiet ble erstattet i 2006 av en ny konstruksjon med maks totalvekt på 5 tonn som aldrĩ ble tatt i bruk av NB, og Flair serie III og nyere kom kun på Iveco.

I 2006 ble det bygget noen Clue med samme layout og utstyr som Flair på Iveco Eurocargo og Man. Ved registrering under 7500 kg var det nesten ikke lastvikt, spesiellt ille var en på Man med stor motor og automatgir, i kjørklar stand var vekten på den bilen over 7500kg. Bilen kunne registres med totalvekt på 8500kg.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Max last garage.

Tänkte precis skriva det, Mercedeschassiet är känt för mjuk och lite svajig gång, inte något som alla gillar. Passar mera för glidare, än för de som har mera brått! :)

Detta gäller inte generellt. Jag har förvisso ägt någon husbil på MB-chassie som varit svajig, men för mina två senaste gäller detta absolut inte. Min nuvarande vill jag nog snarare beteckna som styv. Visserligen är bilen extrautrustad med förstärkt krängningshämmare och luftfjädring på bakaxeln, men jag föreställer mig att detta 5 ton terrängbilschassie är styvare även i grundutförande.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Nej allt går ju att styva upp, nu gällde detta ju det chassie som normalt använts för husbilar, Mercedes Sprinter, som får ganska mycket kritik för sin gungighet, vissa uppfattar det som obehagligt att åka i husbilar på detta chassie eftersom det kränger ganska rejält i kurvor, och dessutom gungar en del.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Jag instämmer med aake.
Det kan nu uppfattas som mb-chassiet är mjukt på något sätt, det är det dock inte alls, tvärtom, jag blev imponerat av dess styvhet hos min däckgubbe när dom körde in största garagedomkraften bakom ena framhjulet och lyfte, båda framhjulen lättade från golvet samtidigt, och inga dörrar kärvade, när husbilen hängde på ett hörn.

Däremot så är fjädringen lång och mjuk, tänk typ buss, har inget med chasseit att göra, utan en ren komfortlösning, ni som kört storbuss eller fullsizejänkare vet vad jag menar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Max last garage.

Jeg får korrigere min kommentar om forrige serie Sprinter, rammen er styv på en myk og lite stabilisert fjæring.

Dagen Sprinter har jeg ikke testet med stort påbygg, men det kan ikke bli tyngre enn på et Fiat chassi og lettere enn på et Fiat ALKO AMC chassi som koster vesentlig mindre.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Vi har på två husbilar under de senaste två åren bytt bakaxel pga oljud. Bågge med iveco chassi. Bägge bytena har gått på garanti.
 
Toppen