• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite nostalgi - 1973

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lite nostalgi - 1973

Körde tjänstebil, en knallorange Volvo 142 (DJB 007). Hustrun körde en Taunus 12 med ovan nämnda V4.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag körde tjänstebil, en knallorange Volvo 142 (DJB 007).
Hustrun körde en Taunus 12 med ovan nämnda V4. Den hade automatchoke som var jättejobbig - väldigt svårstartad med varm motor. Mardrömmen var motorstopp vid rödljus.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag hade en Saab 96. En V4.
Men jag måste rätta er lite inte samma V4 som i Taunus 17M eller 12M.
Saab:s V40 var på 1,5l och Taunus hade en på 1,7l och 1,2l (?) och den senare saknade balansaxel och skakade ihjäl.
//Göte J
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag ska inte träta om detta, men jag hade både SAAB 96 V4 och en Taunus 17M. Googlade lite och hittade följande:

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus 17M). V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag har faktiskt kupongerna kvar.
Jag köade också en stund för att fylla tanken helt på V4:an. Hur mycket jag fick i? HELA 7 LITER.
Det komiska var att jag sedan inte behövde använda en enda kupong innan det var över.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

På tal om kuponger, minns ni de småmärken man fick när man tankade på shell som klistrades i ett litet häfte och gav lite rabatt?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lite nostalgi - 1973

Behövde inte använda dom kommer jag ihåg och bensinpriset var 1,23 vill jag minnas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag ska inte träta om detta, men jag hade både SAAB 96 V4 och en Taunus 17M. Googlade lite och hittade följande:

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus 17M). V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn.

V4:an som SAAB använde var på 1,5L och Ford 15M.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

Minns mycket väl kupongerna från 1974. Passade på att byta bort min VW 1300 mot denna pärla mitt under ransoneringen. Ägaren flyttade visst till Spanien.
Kunde bara kör varannan dag så bensinenkupongerna skulle räcka. Ransoneringen varade bara tre veckor om jag minns rätt.
En kul bil att köra. Fick faktiskt två möjligheter att köra 000:a, förbil, på SMK Örkeljungas rallytävling där jag tillika höll i radiosambandet.
opel-kadett-rally 1971.jpg
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag blev stoppad av polisen tidigt 70-tal, utan att ha mitt körkort på mig.
Eftersom jag inte visste var det fanns, uppmanades jag att söka nytt.
Det nya kortet var av den något modernare typen.

Det gamla körkortet hittades i innerfickan på en kavaj något år senare.
Jag har det kvar och det är fortfarande ej makulerat.

Samma gubbe på båda bilderna.
 

Bilagor

  • P2210072.JPG
    P2210072.JPG
    990,5 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

-74 hade jag precis börjat studera i Göteborg men bodde i Jönköping och veckopendlade. Jag hade en maroonfärgad Peugot 404 diesel (kända för spruckna topplock).
En fredagslunch började det ryka onormalt från avgasröret (Värre än från Jappes resemobil) .
Jag fattade direkt att topplocket gått hädan och körde direkt hem utan att stänga av motorn men med regelbundna vattenpåfyllningar.
Bort med topppen, Locktite i sprickan och körnarslag runt om i godset. Jodå, det höll tätt.
Bytte bil på lördagen till en Mercedes 250, 6 cyl hos Phlipsons.
Fult? Nja, det drabbade ingen fattig.
:)
 

Lilian o Wåge

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8341
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Då åkte man rally utrustad Volvo PV. Och på den tiden användes rallybilen även för privat bruk så på hemvägen slog man på stereon och tog en tur på stan :):)
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Lånade min fars bil 1973, VW 318, under helger. Tankade upp bilen med en tia, fulltank. Vw var ulmgrün, almgrön några år efter almstriden stod i Kungsan.
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Tillbaka till ransoneringen. Det har ju gått 40 år sedan, så jag kan berätta:

Det var ju förvarnat, så det gällde ju att hamstra. Ett gammalt oljefat införskaffades och placerades i komposten 10 meter från huset.

Att köra med dunkar till macken var ineffektivt, så det gällde att fylla tanken och sedan slanga över i oljefatet,

Efter att ha fått bensin i munnen några gånger så gällde det att vara innovativ.

Inom sjukvåden använder man speciella flaskor för att samla upp det som sugs ut, varför flaskan sätts under vakuum. Hur få vakuum? Ju en stor flaska med ett hål för en slang från tanken och ett hål för att suga vakuum. En dammsugare vore ju fint. När det väl börjat rinna självt enligt hävertprincipen kunde ju dammsugaren tas bort. Helt OK.

Emellertid fodrades viss sondering för att komma till botten av tanken (effektivitet). Det tog ju lite tid. Men nu är det ju så att bensinen i sig är inte antändlig, men väl ångorna.

Den dammsugaren gick inte längre att använda till sitt ursprungliga syfte. Smällen inne i dammsugare var inte någon helt liten puff. Om man säger som så.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

Lånade min fars bil 1973, VW 318, under helger. Tankade upp bilen med en tia, fulltank. Vw var ulmgrün, almgrön några år efter almstriden stod i Kungsan.

Vad är en VW 318? VW vet jag vad det är, 318 kunde vara BMW? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Ska ju vara VW302, om jag inte minns fel nu. Blandar ihop siffrorna, kör idag BMW, hade väl den i "tankarna". Regnr på bubblan var faktiskt Buj 318, därav hopblandningen.
 
Toppen