• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömning

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Fick svar nu:

Vi är lite oense om det går eller inte pga kemikalierna. (Vi är inte så insatta i vad som används). Så jag kan inte ge något riktigt svar. Det bästa är att kontakta de som har hand om spillvattnet, i ditt fall är det väl nsva. För i slutändan är det ändå upp till dem vad som får hällas ut. kundservice@nsva.se

Jag ska maila och kolla vad de säger.

Mail till NSVA:


Hej!
Jag undrar om det är ok att tömma kemtoan från husbilen i toaletten hemma?
Om det inte är ok, var tömmer man då? Står man på en camping så tömmer man naturligtvis i deras latrintömmning. Hur är denna kopplad till avloppsnätet? Är det en särskild ledning till reningsverket eller hur funkar det?
Med vänlig hälsning,
Hasse K

Vi väntar med spänning på svar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Jag förstår inte riktigt problemet med att ha en massa kemikalier i toan.
Sätt dit en SOG för några hundralappar så kan man tomma i toan hemma eller någon annanstans utan att få dåligt samvete.
Det lönar sig också i längden då man slipper spendera pengar på kemikalier.
Det är ju som att slänga pengar direkt i avloppet.
:)
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Re: Sv: Latrintömning

Finns på andra ställe också.

SOG-System | SOG-System - Sanitet | Campingtillbehör4U.se


Lösningen med en elektrisk frånluftsfläkt -. en patenterad ventilation som avlägsnar dofter. SOG toalettventilation kan eftermonteras på alla Dometic och Thetford kassett-toaletter. Systemet gör användning sig av sanitära vätskor onödiga (utom i underhåll och rengöring), eftersom nedbrytningen är optimalt garanterad, och bildandet av lukt förhindras - till och med när den används! Produkten levereras som ett kit med alla tillbehör och instruktioner. Säkerställer en effektiv utvinning tack vare hög hastighet! Den ökade syretillförseln säkerställer nedbrytning. Fläkten startar endast under användning - alltså, låg strömförbrukning. Ett filterhus med ett kolfilter neutraliserar de gaser som frigörs till den yttre väggen av husbil eller husvagn.

SOG 2 - för husvagnar och husbilar. Systemet består av en enhet som tillåter en flexibel placering i bilen. Ventilation kan ske på marken, modifiering av de yttre sidorna av fordonet behövs inte längre. Speciellt lämplig för husvagnar tack vare den goda filtreringen. Avlägsningen av de helt neutraliserade gaserna sker över marken. En slang eller ett rörtillägg kan antingen appliceras framför det kompakta systemet eller vid bottenutloppet.

Fördelar med SOG 1 och SOG 2: Inga tillsatser. Kommersiellt toalettpapper. Enkel avfallshantering. Hög komfort. Alla kit inkluderar inte bara fläktar och adapterdelar, filterhus, men också filter, sele med omkopplare för strömförsörjningen av fläkten, och den kompletta hårdvaran för installation (med mycket exakta monteringsanvisningar). Ersättningsfilter och kolfilter bör bytas varje år
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Jag fick svar från NSVA nu, det var bara en lång lista på var man kan tömma i denna kommunen, inget om det är tillåtet att tömma i toan. Jag ställde frågan igen, vi får se om det uppfattade rätt denna gång.
 
Toppen