• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm om överhettad koppling

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Larm om överhettad koppling

MB gick ifrån dessa lådor då de inte höll. Ìveco Daily får också riktig automatlåda i år.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Dethleffskvalite
Ja jag kan ju inte svara för att ett visst antal i varje fall går sönder men som sagts tidigare så håller dom mycket bättre i en husbil än i en bil som går tungt lastad och bara i inner stan.
Undrar varför jag får sitta mitt i mellan, jag har inte kommit på idéen med att varken bygga dessa robotar eller använda dom. Jag ser bara i vilka sammanhang dom inte verkar OK, och det är jag och mina kollegor som får ta smällen när ni kunder kommer in med problemen eller frågorna om dessa.

Jag talar bara om hur man skall sköta dom men dom kan ändock gå sönder som allt annat på HB:n.
Vad gäller f-bolaget så kan jag inte hjälpa dej.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Larm om överhettad koppling

Det är väl kanon att det finns dom som köper nymodigheterna och vi som inte ännu har köpt får en bra inlevelse hur och vilka problem som kommer efter hand och ungefär när. Ge oss som inte har robot kontinuelig info, sen undrar varför det inte finns vanlig automatlåda. DSG förstår jag den skulle aldrig hålla i längden.

Det kanske beror på dom berömda "avgasutsläppsvärdena" att dom inte vill/kan sätta i en automatlåda.
 
F

F.d. 25764

Guest
Sv: Larm om överhettad koppling

Hej
Jag har också en robotlåda och har fått varningslampan att varna för överhettad koppling vid en kö i Tyskland . Jag känner till problemet med värmeutveckling när kopplingen slirar och la i neutralläget varje gång vi stod stilla men det går inte att undvika en del stopp och start vid en kö.
Vid första tillfälle att stanna gjorde jag det och lampan slocknade när kopplingen kallnat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.907
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Larm om överhettad koppling

Att lägga i neutral vid köstopp är även ett bra tips på riktiga automater, som utvecklar mycket värme vid stillastående i drivläge.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Re: Larm om överhettad koppling

Dethleffskvalite
Ja jag kan ju inte svara för att ett visst antal i varje fall går sönder men som sagts tidigare så håller dom mycket bättre i en husbil än i en bil som går tungt lastad och bara i inner stan.
Undrar varför jag får sitta mitt i mellan, jag har inte kommit på idéen med att varken bygga dessa robotar eller använda dom. Jag ser bara i vilka sammanhang dom inte verkar OK, och det är jag och mina kollegor som får ta smällen när ni kunder kommer in med problemen eller frågorna om dessa.

Jag talar bara om hur man skall sköta dom men dom kan ändock gå sönder som allt annat på HB:n.
Vad gäller f-bolaget så kan jag inte hjälpa dej.


Dom här robotlådorna har nog skapat lite problem under åren. I mitt fall så när allt var nerskruvat vid felsökningen så såg lamellerna ut som nya efter 12100mil så dom åkte i igen.
Var hos en bilhandlare i vintras och pratade bilköp. Nu var jag hos en Opelhandlare men killen hade sålt Renualt transportbilar tidigare. Han vägrade att sälja en bil med robotlåda med argumentet "skall du inte vara på jobbet klockan sju var dag" han hade nog fått i båda öronen av kunder med robotlåda. Och inte nog med det, man får pröjsa ungefär 20 000:- för en robotlåda. Och när du kommer med ditt inbyte som har robotlåda och säljaren tittar i sin lilla bibel med inbytespriset så är där avdrag på 5000:-.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Larm om överhettad koppling

Är inte Iveco Fiat ?? Sevallbo

Samma ägare helt olika bilar. Fiat heter bilarna upp till 3,5 ton som går att öka till 5.
Iveco börjar idag på 5,2 ton. Daily går upp till 7,5 ton Eurocargo upp till 15ton och över där finns stora bilar upp till 60 ton som normalt inte används till husbilar.
Fiat 3l motor har samma bas som motorn i Iveco Daily men ganska mycket skiljer.
Alla kringsystem, koppling och växellåda skiljer då Dailyn har bakhjulsdrift och Fiat frsmhjuldrift. Resten av bilarna är helt olika. Ivecon är större, tyngre, högre och mera lastbil medan Fiaten mera är personbilslik.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Larm om överhettad koppling

Konstigt att mest kommentarer av de som inte har erfarenhet av lådan, och sedan vad bekants bekant vet.

Jag har 117000 km utan bekymmer, o på tal om bekanta så paja riktiga automaten vid 96000 km på en 2006 Peugeot plåtis på hemvägen genom Sverige o det blev riktigt dyrt.

Leif
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Larm om överhettad koppling

Var hos en bilhandlare i vintras och pratade bilköp. Nu var jag hos en Opelhandlare men killen hade sålt Renualt transportbilar tidigare. Han vägrade att sälja en bil med robotlåda med argumentet "skall du inte vara på jobbet klockan sju var dag" han hade nog fått i båda öronen av kunder med robotlåda. Och inte nog med det, man får pröjsa ungefär 20 000:- för en robotlåda. Och när du kommer med ditt inbyte som har robotlåda och säljaren tittar i sin lilla bibel med inbytespriset så är där avdrag på 5000:-.

Hoppas han inte säljer Opel Movano eller Vivaro med robot.:)
Tråkigt att höra om priserna. Jag är dock inte insatt i dessa.
Jag kollade på nya Master husbilar idag och alla hade robotlåda.
Intresset föll dock på Fiat Chassie med manuellåda men plånboken sade nej denna gången också.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Larm om överhettad koppling

Rundt 1990 var det store problemer med den "riktige" automatlådan på Chevy Van G20, men ikke med samme låda i G30. Forskjellen? Jo på G30 satt det en stor oljekjøler til lådan, men for å kunne ha G20 under totalvekt 3500 kg så var det benyttet en liten kjøler. De sparte nesten 50 kg på dette, og sammen med diverse andre "slanketiltak" var egenvekten redusert med nesten 300 kg.

Mange G20 hadde totalhavari av lådan før 5000 mil (brodern var forhandler og sluttet å tillby G20 etter et par garantisaker). Heldigvis for han så var prisforskjellen i praksis ingen så han slapp billig unna :rolleyes:, nesten alle i Norge hadde den gang lov å kjøre de lastebilregistrerte 4 tonn G30. Hadde selv en G30 og eneste sted jeg opplevde litt krangel var ved en poliskontroll i Sverige: bilen registrert som tung lastbil og jeg hadde ikke lastbilkort, men norsk kjørkort med påstemplet 7500 kg vektgrense. Slapp med en advarsel og beskjed om at jeg ikke hadde lov å kjøre med den bilen i Sverige! Så mye for respekten for nasjonale særregler, sjekket med tysk trafikkpolis om hva som ville skje ved en kontroll i Tyskland: du har lov i hjemlandet, så da har du lov i Tyskland.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.907
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Larm om överhettad koppling

Jag ser det bara som posetivt att den larmar INNAN kopplingen skrotas

Nu tror jag inte att kopplingen "skrotas" p.g.a förhöjd temperatur.
Fortsätter man att slira på kopplingen så blir det till slut rökutveckling,
där brukar gemene man/kvinna ge sig, dock inte denna BMW-förare :rolleyes:

Här snackar vi varm koppling

[YOUTUBE]CDeuMpay_8Q[/YOUTUBE]


:D
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Re: Larm om överhettad koppling

Hoppas han inte säljer Opel Movano eller Vivaro med robot.:)
Tråkigt att höra om priserna. Jag är dock inte insatt i dessa.
Jag kollade på nya Master husbilar idag och alla hade robotlåda.
Intresset föll dock på Fiat Chassie med manuellåda men plånboken sade nej denna gången också.:)

Tecshift är en Opelkonstruktion som dom är mycket stolta över. Och den monteras i Opel. Renualt, Nissan och Vauxhall lätta lastbilar på en av deras fabriker http://www.husbilsklubben.se/forums/t35863-3/#post378424
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Larm om överhettad koppling

Är detta en "arg" fråga till mej eftersom den inte är adresserad till någon annan efter inlägg #8?
 
Toppen