• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning under färd Euro 6 missen

F

F.d. 50064

Guest
Har försökt sätta mig in i elförsörjningen på ny hb. Euro6.
Jag har ingen aning om alla är medvetna om detta. Fick reda på det genom en Tysk husbilsåkar.
Ny bil och bodels batterierna slut sa han, efter som jag är den nyfikna arten så började jag
undersöka det hela. Blev ännu mer relevant när
vi beställde ny bil och vi också snart får en Euro6 motor
Har översatt lite från Reise Mobil int. Mycket fritt översättning jag hoppas att
det framgår ändå att man kan förstå.
Efterlyser någon som kan det här med inkoppling av en booster på ett enkelt sätt.

To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad
laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt
och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har
problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v
under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så
laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett
par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller
inget alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn
bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort
tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till
bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar
generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i
viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort
foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man
på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du
halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det
kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur
våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för
övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB
25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual & D250S Smartpass,
Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245,
NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid
en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och
rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt
långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En
laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du
har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i
skrivande stund är de lite dyra 100 w allt mellan 4500-23000 Skr.

1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för
allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en
kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.
2. Är anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket
5-6 kg/st celler 100w
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme
behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer
luft (kylning).

Nu vet jag att det finns medlemmar som kan detta i vår klubb. Önskar att de
kan hjälpa mig med ett schema på hur man kopplar in en booster till
startbatteriet.Eller ännu bättre, de som redan har löst problemet. Kan ni inte lägga in bilder,
beskrivningar och vilken booster ni har, tala gärna om för och nackdelar.
Tack
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Ställde frågan på märkesforumet
Tror att det är en del fabriksfolk som är med och svarar.

"Ladebooster oder doch nicht"
Svaren:
Någon hade samma undran som jag?????
Någon skrev att det berodde på hur mycket vi står stilla eller om vi rör på oss mkt.
Någon skulle sätta dit en 45A
Någon hade tagit bort sin och bytt till Li-ion batterier och nytt kablage.
Någon skulle sätta dit en booster efter han hade läst på denna sidan
https://www.amumot.de/ladebooster-trennrelais-wohnmobil/


Vi kommer att bestycka taket med så mkt solceller som får plats.
Sedan får vi se vad det ger till bodelsbatterierna. Om det inte räcker så
blir det en Votronic efter jag läste amumot.de
Det är planen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Anton, vi har bara 2 x 100 W på taket vilket räcker bara det finns sol/ljus. Utan sol/ljus är det värdelöst hur många solcellspaneler du än stoppar på taket. Därför är en DCDC booster bra komplement i fall man behöver köra en kortare runda (alternativet är någon form av el-aggregat). Absolut bästa är om man ska ladda LFP, vilket går hur snabbt som helst. Vi har stått mycket stilla i samband med att vi skulle reparera vår Truma diesel. Kylen har varit på hela tiden, vi har tittat på TV, använt belysning, pumpen och kvarnen. Vädret har skiftat och vi har ändå legat på 13,4 V framåt eftermiddag. Vad mer kan man begära.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Har försökt sätta mig in i elförsörjningen på ny hb. Euro6.
Jag har ingen aning om alla är medvetna om detta. Fick reda på det genom en Tysk husbilsåkar.
Ny bil och bodels batterierna slut sa han, efter som jag är den nyfikna arten så började jag
undersöka det hela. Blev ännu mer relevant när
vi beställde ny bil och vi också snart får en Euro6 motor
Har översatt lite från Reise Mobil int. Mycket fritt översättning jag hoppas att
det framgår ändå att man kan förstå.
Efterlyser någon som kan det här med inkoppling av en booster på ett enkelt sätt.

To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad
laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt
och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har
problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v
under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så
laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett
par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller
inget alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn
bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort
tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till
bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar
generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i
viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort
foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man
på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du
halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det
kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur
våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för
övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB
25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual & D250S Smartpass,
Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245,
NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid
en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och
rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt
långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En
laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du
har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i
skrivande stund är de lite dyra 100 w allt mellan 4500-23000 Skr.

1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för
allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en
kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.
2. Är anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket
5-6 kg/st celler 100w
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme
behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer
luft (kylning).

Nu vet jag att det finns medlemmar som kan detta i vår klubb. Önskar att de
kan hjälpa mig med ett schema på hur man kopplar in en booster till
startbatteriet.Eller ännu bättre, de som redan har löst problemet. Kan ni inte lägga in bilder,
beskrivningar och vilken booster ni har, tala gärna om för och nackdelar.
Tack
Detta inlägg har jag missat , intressant! Ingen som har något nytt i denna fråga.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta inlägg har jag missat , intressant! Ingen som har något nytt i denna fråga.
Har du en Euro6 med smart generator så laddare den inte mycket,ett numer välkänt problem,lösningen är en booster/DCDC-laddare,något som ganska många nya bil är utrustade med.
Jag har denna,fungerar utmärkt
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Husbilar baserade på Fiat har inte haft "intelligenta" generatorer på sina Euro6-motorer. Åtminstone inte fram till 2018-2019. Hur det blev senare vet jag inte. Husbilar byggda på Mercedes hade problemet 2018.

Oavsett om man har en "intelligent" generator så är en DC/DC-laddare ett bra sätt att får bodelsbatterierna snabbare laddade under färd. Votronic, som "Olof G" har, Victron och Büttner (mitt val) är alla bra val.

MVH
Hans
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Jag har problem med batteriet/laddning under drift. En Fiat 2020 års modell (Kabe TMI 760 LGB) med största motorn, nya automatlådan och start/stopp-funktionen. Kollade med en Fiat verkstad. Det sitter en 200A generator i den. Provade lite i kväll och filmade. Har tagit 2 skärmdumpar. Den ena bilden visar med kylskåpet på gasol. Sen ber jag frun att starta motorn och varva lite. Då stiger belastningen till drygt 16A. Anledningen till att vi upptäckte det var att vi packade husbilen inför förra helgen och åkte iväg i onsdags kväll. Då hade den stått på 230 volt i 2 dygn och med kylskåpet igång i 1 dygn. Åkte 2 timmar, parkerade och fixade lite mat. Hade haft någon lampa tänd en kortare stund och radion var på. Efter 2 timmar blev allt svart. Batteriet tomt. Fick igång det lite till och från men gav snart upp och åkte hem igen eftersom vi inte hade tillgång till ström. Kylskåpet gick på gasol hela vägen hem. Stannade efter 15-20 minuter och försökte manuellt välja 12 volt men fick bara ett felmeddelande. Har troligen knäckt batteriet för jag hade ingen aning om detta. Sitter ett 130Ah AGM-batteri i bodelen. Jag har testat 2 kvällar, när solcellen inte laddar, att belasta med 8A. Får varning om låg batterinivå efter cirka en timme. Stängs av strax därefter.

Som kommentar till L-G Hellsten ovan så har mina föräldrar en Hymer med samma Fiatmodell. Jag diskuterade detta med min pappa tidigare i dag och vi kikade runt lite. Det sitter en Schaudt booster i den.

/Niklas
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    799,1 KB · Visningar: 44
  • 02.jpg
    02.jpg
    806,1 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har problem med batteriet/laddning under drift. En Fiat 2020 års modell(Kabe TMI 760 LGB) med största motorn, nya automatlådan och start/stopp-funktionen. Kollade med en Fiat verkstad. Det sitter en 200A generator i den. Provade lite i kväll och filmade. Har tagit 2 skärmdumpar. Den ena bilden visar med kylskåpet på gasol. Sen ber jag frun att starta motorn och varva lite. Då stiger belastningen till drygt 16A. Anledningen till att vi upptäckte det var att vi packade husbilen inför förra helgen och åkte iväg i onsdags kväll. Då hade den stått på 230 volt i 2 dygn och med kylskåpet igång i 1 dygn. Åkte 2 timmar, parkerade och fixade lite mat. Hade haft någon lampa tänd en kortare stund och radion var på. Efter 2 timmar blev allt svart. Batteriet tomt. Fick igång det lite till och från men gav snart upp och åkte hem igen eftersom vi inte hade tillgång till ström. Kylskåpet gick på gasol hela vägen hem. Stannade efter 15-20 minuter och försökte manuellt välja 12 volt men fick bara ett felmeddelande. Har troligen knäckt batteriet för jag hade ingen aning om detta. Sitter ett 130Ah AGM-batteri i bodelen. Jag har testat 2 kvällar, när solcellen inte laddar, att belasta med 8A. Får varning om låg batterinivå efter cirka en timme. Stängs av strax därefter.

Som kommentar till L-G Hellsten ovan så har mina föräldrar en Hymer med samma Fiatmodell. Jag diskuterade detta med min pappa tidigare i dag och vi kikade runt lite. Det sitter en Schaudt booster i den.

/Niklas
Generatorn laddar inte alls,12,2V med motorn på innebär ingen laddning alls,att du får -16A i bodelen beror troligen på att kylen går över på 12V och drar ström från bodelsbatteriet, den styrs av D+ när du vrider tändningsnyckeln.
Du ska felsöka bilens generator
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Detta inlägg har jag missat , intressant! Ingen som har något nytt i denna fråga.
Hejsan, kollade inte upp allt, men en granne köpte en ny husbil ((en plåtis på FIAT men det har inte med saken att göra, om det nu inte sitter en annan generator i en plåtbil som kanske hade kunnat bli en vanlig transportbil med intelligent generator när den kom ut från fabriken, om nu kanske ett naket bilchassi som från början är ämnat till husbil har en enklare variant av generator ibland)) i den satt det en laddningslåda eller booster av märket SCHAUDT. Jag läste på lite snabbt bara, och den gick att programmera på många sätt.
Det vanliga, typ av batteri, max laddström som skall gå genom, upp till 70A m.m.
Samt vilken typ av intelligent generator som strömmen kommer från m.m.
På en svensk sida så var priset ca. 4800:- för lådan.

M.v.h. JANKRO.
 

BMPersson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31901
Medlemskap
2024
"Euro 6" är komplext och består av flera steg/införande datum. Så det skiljer mellan tillverkare när "smart generator" har ansetts nödvändig.
Från 1/1 2021 gäller kravnivå "6d" med gränsvärde för RDE (real drive emissions) för registrering. Jag antar att detta steg (om inte förr) är "smart generator" standard på alla fordon
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hej igen
Jankro jag håller 100% med dig, vår bil skall byggas nu i Oktober lev. någon gång
i November. Läste lite i tyska forum om deras problem med Eoro6 plus
att den tyska husbilskollegan berättade om hans problem. Vi hade precis beställt
vår bil. Jag vill bara ha klart för mig hur det funkar så att jag kan prata klarspråk
med försäljaren, inte stå där och svamla. Vi vill ju inte lämna i från oss bilen
titt som tätt vi vill ju använda den. Första hb:en tog nästan två år innan den
var som vi ville ha den.Den var också nyköpt.
I värsta fall får vi lämna in bilen till någon som kan el.

Från 1 oktober 2016 måste alla nyregistrerade husbilar vara utrustade med Euro 6-motorer.
Dock kan biltillverkare ansöka om undantag och få 18 månaders dispens för att sälja kvarvarande fordon.
Från 1 April 2018 får de inte längre nyregistreras. Läs mer:
2017 måste alla husbilar uppfylla Euro-6 | Husbil & Husvagn

De som fick sina bilar registrerade innan behöver inte tänka på detta, vår
gamla bil 2003 har vi inga problem med 180 Ah gel batterier och 120 W solcell.
Vi klarar oss 2-3 dagar utan att starta bilen.
En del tillverkare har kanske en bättre framförhållning än andra, för att slippa
fylla sina verkstäder med garantijobb, sedan vet man aldrig vad svaret blir
när man kommer dit och berättar att det inte laddar riktigt. Det är biltillverkarens problem inte inte vårt. Då är man igång igen.

Ranko tack för ditt svar.
Vitronic är den som klarar en full laddning från en euro6 motor tydligen är det
inte alla boostrar som klarar det.T.ex. CTEK klara det inte. Även vi har beställt med en dieselvärmare
så vi får se hur det går. Jag hittade ett kopplings schema igår.

Büttner
http://eshop.karavanypro.cz/upload/doc/Lade-Booster_MT-LB_25_MT-LB-45.pdf
Votronik
https://www.svb.de/media/502391/pdf/manual_de_2014-02-18.pdf

Det verkar vara de som är intressantast.

Fortsättning följer säker........
 
Senast redigerad av en moderator:

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Har man LiFePO4 batteri som har ca 0.7 volt högre spänning än ett bly-syra batteri (oavsett typ!) så accentueras problemet. Har man dessutom en husbil där bodelsbatteriet ligger långt bak i bilen blir det än värre pga behovet av grova kablar för att klara de höga strömstyrkorna. Jag har löst det så att jag lastar ned startbatteriet med en sinusinverter och har sedan 230 kablage bak till bodelsbatteriet där jag har en deciderad Lithium laddare. Detta arrangemang får samma effekt vad gäller att 'lura' generatorregulatorn så att den bibehåller laddningen fullt ut som en DC-DC booster enl tidigare inlägg, ger ett mycket lättare kablage och större valfrihet till anpassning vad avser laddare.
Sedan har vi ett annat problem med att 'koppla förbi' bilens EBL. Det finns ingen generell lösning utan måste skräddarsys för aktuell EBL.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Vårt bygge gjordes på MB sprinter 2014, allra 1:a Euro 6 och Bluetec (Adblue) teknik som numera är standard på alla MB CDI modeller (tror jag). Det var ingen enkel uppgift att gissa sig till hur man ska ansluta och ladda bodelsbatterier genom bilens generator. MB har krånglat till det ganska rejält och det fanns inte så värst mycket att välja på i husbilsvärlden som gjordes då på 1:a Euro 6 exemplaren. Det tog viss tid innan man kunde läsa och lösa problematiken i olika publikationer... Idag vet man betydligt mer.
 
Toppen