• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägga av med HB-åkandet?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Verkar som om en del i tråden lägger bittra inlägg om folk som liknas vid ensamvargar och ska hålla sig hemma helst mellan fyra väggar.
Tycker själv att det handlar om utveckling och att som jag skrev "gilla läget om man ska fortsätta". För visst pågår en förändring.
Sedan finns nya bilar som kostar mindre än vissa begagnade;)
Nu ere fredagkväll hej hopp alla glada:)
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Om ni inte var så intresserade av att byta husbil så ofta skulle det inte bli så många nya husbilsåkare på vägarna. Nybörjare köper sällan en dyrare ny bil.
Undrar hur många nya ni i denna tråd har genererat genom försäljning. Ni ska vara glada att det finns ett intresse så ni slipper skrota husbilarna när ni vill ha en nyare..

Tycker ordförande i föreningen mot gnäll.

Köpte ny bil som första husbil
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Jag kan nog hålla med Carsten lite, å även Håkan J, å även Pelle&Lena. men utvecklingen kan vi inte stoppa och på vissa ställen kan det bli lite väl klämtjäckt å svårt få va ifred. Trots allt så finns det många ställen man kan få stå ifred, tom i Bohuslän.
>Blasse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Vi tillhör gruppen som tycker det var bättre förr!
När vi började segla på västkusten i en Vega 1979 så var det bara fantastiskt. Normalstort ekipage, massor av naturhamnar, och när vattnet var slut åkte man in till Lysekil, Smögen, Grebbestad eller Fjällbacka och tankade vatten, dushade och handlade mat och is. Toatanken tömde man till havs.

15 år senare var vi alltid minst i hamnen - var det helg fick man ofta inte plats. De riktigt fina naturhamnarna i Fjällbackaarkipelagen blev fullbelagada strax efter lunch, och detsamma gällde de mera populära hamnarna iland.

2008 slutade vi luta och köpte husbil i stället. En "Normalstor" 6,40 m lång delintegrerad Weinsberg 2005 på Renaultchassi.

En ny värld öppnade sig - med ställplatser och en massa andra ställen där man kunde övernatta utan några krusiduller. Vi åkte Sverige runt, i Norge, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och Polen. Fantastiskt!

Efter hand blev det dock fler och fler inskränkningar, bommar och övernattningsförbud. Vi ville inte stå där vi var oönskade så vi valde också bort alla platser med "Campingförbud".

Efter årets Gotlandsresa blev vi av med vår husbil p.g.a en anlagd brand.
Vår första tanke var naturligtvis att börja leta på marknaden efter en ersättningsbil.
Men tiden gick och vi började inse att man också kan leva utan husbil. Hustrun är inte jätteglad över långa transportsträckor och börjar svamla om stuga. Själv vill jag nog vara lite mera mobil och har börjat snegla på husvagn som en kompromiss.
Vi får se vad som händer till våren.

Ps - har under mellantiden bytt ut Passaten mot en mera potent dragbil - en 4 hjulsdriven KiA Sportage med stark dieselmotor. Kan möjligen tolkas som ett försök att driva utvecklingen i " min" riktning......
:D
 
Senast redigerad av en moderator:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Om ni inte var så intresserade av att byta husbil så ofta skulle det inte bli så många nya husbilsåkare på vägarna. Nybörjare köper sällan en dyrare ny bil.
Undrar hur många nya ni i denna tråd har genererat genom försäljning. Ni ska vara glada att det finns ett intresse så ni slipper skrota husbilarna när ni vill ha en nyare..

Tycker ordförande i föreningen mot gnäll.

Jag är ledsen men jag förstår inte sammanhanget ellet vad du menar med ditt inlägg i den här min tråd.......
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Har man inga husbil-husvagn-referenser från förr i tiden så lider man kanske inte "så mycket" av det som ni "gamlingar" numera gör. Visst vore det skoj att bara "knalla in" längst fram vid vattnet och "ta för sig" vart man än kommer, men så är det dock tyvärr inte längre. Man får väl hoppas på att kommuner och turistnäringen inser HB-expansionsfakta och gör det lite drägligare för oss husbilsåkare. Husbilsförsäljarna däremot som säljer "drömmar" om strandnära idyller med bara få bilar på stranden (enl. reklambilder), borde bidra med bra mycket mer än att bara tjäna pengar på oss.
M & jag klagar i alla fall inte och är tacksamma om vi lyckas hitta en ruta/ställplats/parcell efter t.ex. en Fransman som åkt hem för att jobba vidare :twitcy: Vad kan vi annars göra? "Lägga av med HB-åkandet", det gör vi inte så länge vi är rörliga men vi förstår samtidigt veteraner som haft den enorma friheten under era dagar!
Slutligen vill jag tilläga: tänk på tillskott av "D" vitaminer. Kan det vara värt att trängas lite på en sydligare breddgrader, eller satsa på Hälsokostbutiken hemma?
 
F

F.d. 30870

Guest
Man kan ju kanske också ställa sig frågan? ..... varför ska två personer ha så onödigt stora husbilar? Lite mindre storlek på bilen skulle ge mera plats på ställplatsen, men allt ska va större o mer o mer o mer. Bekvämligheten breder ut sig o tar mer o mer plats. För lite äldre människor (för alla) är det bara bra om allt inte är så bekvämt, att allt inte styrs med fjärrkontroll och elektriska motorer. Det är nyttigt att behöva böja sig ner, att behöva sträcka sig upp, att få vardagsmotion och inte bara slappa o slappa o ha det bekvämt.
Nej, man ska inte svära, (i varje fall inte i onödan).
Utvecklingen är liknande för båtlivet, just nu större o större och framför allt snabbare.
Den här borde räcka för de allra flesta :mh2:..................
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Re: Lägga av med HB-åkandet?

Man kan ju kanske också ställa sig frågan? ..... varför ska två personer ha så onödigt stora husbilar? Lite mindre storlek på bilen skulle ge mera plats på ställplatsen, men allt ska va större o mer o mer o mer. Bekvämligheten breder ut sig o tar mer o mer plats. För lite äldre människor (för alla) är det bara bra om allt inte är så bekvämt, att allt inte styrs med fjärrkontroll och elektriska motorer. Det är nyttigt att behöva böja sig ner, att behöva sträcka sig upp, att få vardagsmotion och inte bara slappa o slappa o ha det bekvämt.
Nej, man ska inte svära, (i varje fall inte i onödan).
Utvecklingen är liknande för båtlivet, just nu större o större och framför allt snabbare.
Den här borde räcka för de allra flesta :mh2:..................

Förstår inte riktigt vad du menar. Om en ställplats har plats för 30 husbilar så kvittar väl storleken? 30 platser är 30 platser, eller hur? Vi har en vårt tycke lagom stor husbil och vi bor i den hela året. Då vill man ha det lite bekvämt tycker vi. Dessutom så gillar vi fjärrkontroller!
Tycker inte alls att trenden går mot större och större husbilar, tvärtom. Vi känner en hel del som har bytt från större husbil till plåtis, alltså mindre husbil.

Och vi tänker att fortsätta med vårt underbara husbilsliv så länge som vi kan. Undviker platser där vi misstänker att det kan vara trångt. Finns många fina ställe runt om i Sverige där det är gott om plats.
 
Senast ändrad:

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Sommaren tillbringar vi helst i vår husvagn, mycket på grund av trängsel på ställplatser och campingar. Vi är medlemmar i en campingförening och har vår fasta plats nära vattnet. Trevliga grannar och trevligt umgänge.
Men vår och höst åker vi gärna i husbilen när det är lite färre husbilar på vägarna.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Carsten:
Jag blev lite trött på allt gnäll om att vi har blivit fler med husbil och att man behöver dela utrymme med alla nya. Känner så väl igen det från båtlivet.

Faktum är ändå att man glatt ökar antalet husbilar på vägarna genom att byta med jämna mellanrum. Vad tror ni att den ni säljer er gamla bil gör med den - far till månen? Klart att den personen också måste få plats.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Det är nog inte "gnäll" över att vi är för många husbilar. Snarare det att det finns så många tyckare hur och var vi ska vara. Vad vi får och inte får göra.
>Blasse
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Hmmmm.
Reflektion igen......
Om det skall bli lika trångt som Böda på alla ställen då behöver vi bli så där
100 milj. invånare.Tyskarna är väl 96 ? Ändå kan man stå ensam ibland.
Beror på vart du åker och när, städer blir det fullt på kvällarna ute på landet bara några få bilar.

När jag var 13-15 tänkte jag....kommer aldrig låta som min farsa. Tog bara
10 år och några barn så stod jag sa exakt samma sak som far min.
Vad jag vill säga med det allt upprepar sig men det var inte bättre för.
Tycker att det är bra med massa olika åsikter det är väl det som ger utvecklingen.
Vi har bara haft en hb är nöjd med den fortfarande.Vi behöver inget vitrin
skåp för vinglasen.Eller 2 sittgrupper 2 bildskärmar o.s.v
En del människor vill ha det senaste och en del är nöjd med funktionen.
Och en del vill äga sina bilar och en del kommer aldrig att äga sina bilar.
Men tillbaka till ämnet.
Om alla i klubben jobbar på ställplats frågan så skulle det se bättre ut.
Inte alla bilar på samma ställe utan utspridda i stan.
Just storstäder har sådana möjligheter.
Det går att smyga in i ett kvarter och övernatta, ingen kommer att säga
något om det.
Det går att ställa sig vid kyrkogårdar, badplatser o.s.v. alltid med hänsyn till vilken årstid.
Jag tror på husbilslivat
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Färsking som jag är med bara fem, sex år i branschen kan jag inte låta bli att reflektera...

Föreningslivet i Sverige minskar, HBK växer tillsammans med andra intresseföreningar inom samma område och det tycker de flesta är positivt...

Tillväxt skapar växtvärk och "marknaden" (vi, boende, markägare, camping/ställplatsdrivare, husbilshandlare etc.) kommer att hitta en balans - När vet vi dock inte...

Tyckarna som stör sig på oss har sina skäl vilka dom tycker är goda skäl. Kände vi till skälen och tog hänsyn utöver det lagstadgade skulle vi mötas med respekt (det gäller att hålla god min i elakt spel). Tyckarna finns både inom och utom vår husbilssfär, internt verkar vi ha en mer fördömande än en förlåtande, informativ ton, alla kan vi göra misstag - Det borde dock vara viktigast att hålla oss väl med Tyckarna utanför vår krets, för det är deras mark (kommunal eller upplåten), utsikt, framkomlighet som vi lånar.

Ni var först, jag kom in i grevens tid i husbilsklubben - Har jag rätt att klaga över de som kommer till...? Jag får förhålla mig till den verklighet som råder och kommer att råda. Tänk om vi fick en begränsning på antal tillåtna husbilar per capita...

Vår husbil är en av de senaste stora (8,87). Trenden går åt plåtishållet men vi har det vi vill ha, på det sätt vi vill ha det och förhåller oss till det, med dom förutsättningar som råder i stunden. Vi tar två P-platser i längd (och betalar för det), försöker ställa oss utan att störa, frågar gärna om lov (får oftare ja än nej) och givetvis gör vi bort oss ibland.

Jag hoppas innerligt att vi slipper en massa arrangerade ställplatser som enda alternativ om de som investerar börjar med samma jakt som SCR driver, med förbud mot övernattning (läs inte camping), så att våra valmöjligheter begränsas. Det gäller även lobbying från de externa Tyckarna som vi lånar resurser av.

Vi lever i ett fritt, fint land och väljer själva - Underbart!

/Tommy

Lite hypotetiskt:
Skulle du köpt husbil idag med de förutsättningar som råder eller sitter du med Svarte Petter i form av en husbil...? Själv frågade jag min sambo om hon skulle valt mig idag 20 år senare, svaret blev lite svävande..., vi behåller i alla fall husbilen och varandra :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Kan bara hålla med dig Carsten i din text. Den generationen som byggt och kluddat själv med VW, Hanomag, MB och Transiter på sin tid har en riktig uppförande kod. Alltså hur man beter sig med att hur man parkerar, följer skyltar, gråvatten, svartvatten o.s.v. På förstagångs köpare verkar det som man beter sig som att har jag råd till denna fina dyra bil så jag skall förbi och fram till varje pris. Och helst skall ställplatserna vara gratis, är den inte det så frågar man efter koden till servicehuset. Och man har ingen aning om hur grejorna fungerar i bilen, man vet knappt vad som är bak och fram. Man behöver inte veta hur junkers safety valvet magnet fungerar men när man läser här hur man skall ha ström via inverter/elverk till kaffekokare och hårfön som man har hemma så är man långt ifrån rörligt campingliv. Så här års så längtar man till första rundan till påsk, i många år så har vi kört ner till Tyskland då. Men det är inte lika roligt längre för kommer man efter klockan 12 så är dom flesta ställplatser fullbelagda. Felet är egentligen inte att det sålts för många husbilar utan att kommuner, campingägare inte hängt med riktigt. Men det var roligare och gemytligare när vi var en liten skara entusiaster.
Bifogar en bild på hur man kan reta andra bilister genom att ockupera minst 12 platser, tog bilden nu i helgen på Österlen lyser.


http://www.husbilsklubben.se/forums/t51838-2/#post500185
http://www.husbilsklubben.se/forums/t61732-6/#post539120
 

Bilagor

  • Parkera.jpg
    Parkera.jpg
    4,6 MB · Visningar: 58
Toppen