• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Nu när värmen tagit sig en bit norrut i landet tänkte jag provfylla vatten och dra åt slangklammer här och var. Så långt allt väl.
Under vintern har systemet stått med öppna kranar och allt dränerat med våtdammsugare i alla tänkbara kranar.

Även avtappningskranen under färskvattentanken har stått öppen under vintern, och det är där skon klämmer nu.
Förra säsongen fanns inte en droppe läckage där, men nu är det precis det som händer. En droppe var 15'e sekund verkar ta sig ut genom ..axeln till kulventilen?
Bilen är en Chausson från 2003, Trigano alltså.

Är det någon som har erfarenhet av att öppna den här modellen av ventil? Finns det något invändigt som man kan renovera med o-ringsbyte eller liknande, eller är kranen löstagbar från gängor som den ser ut att sitta på.. eller är det en solid enhet som måste demonteras från insidan av tanken?
(Om inte mörkret hade hunnit lägga sig hade jag gett mig ut och tagit reda på det på egen hand, men jag gissar att chansen att någon annan varit med om liknande finns)

Om den nu är löstagbar underifrån, borde det gå att hitta ersättningsprodukt hos lämplig vvs-firma, eller rentav hos jula/biltema?
 

Bilagor

  • 2014-04-19 18.00.33.jpg
    2014-04-19 18.00.33.jpg
    2,1 MB · Visningar: 8
  • 2014-04-19 18.00.42.jpg
    2014-04-19 18.00.42.jpg
    2,2 MB · Visningar: 5

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

När jag hade båt fick jag lära mig att inte lämna kulventiler i stängt läge under vintern.
Kulan i ventilen är ihålig och när man stänger den stänger man in vatten i hålrummet. När vattnet sedan fryser finns det risk att ventilen sprängs.
Det är bättre att ha ventilen i öppet läge så att ev kvarvarande vatten/is kan expandera.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

Sorry Wizard, min erfaring er akkurat motsatt. En stengd kulventil som ikke er blitt tørrlagt før stengning har vatn i kanalen som kan sprenge ventilen - dette kostet meg noen ventiler på sommarvatnet i hagen.

En helt annen sak er disse plast kulventilene, holdbarheten er begrenset. Noen gror fast så en ikke kan åpne/stenge de andre blir slitt i akslingen og begynner å lekka. På første bildet ser det ut til at denne er skruvat inn i en gjennomføring i tanken, om denne gjennomføringen er en skrudd hylse eller om den er støpt/gjenget direkte i tanken kan jeg ikke se av bildet.

Har selv aldri klart å fikse en lekk slik plastventil, men noen fabrikanter bruker o-ringer og andre stoler på små profiler i plasten. Med ventilen på benken kan en ta av håndtaket og presse akslingen og innmaten ut om håndtaket ikke er sveiset/limt.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

När jag hade båt fick jag lära mig att inte lämna kulventiler i öppet läge under vintern.
Kulan i ventilen är ihålig och när man öppnar den stänger man in vatten i hålrummet. När vattnet sedan fryser finns det risk att ventilen sprängs.
Det är bättre att ha ventilen i stängt läge så att ev kvarvarande vatten/is kan expandera.

Det kan säkert stämma. Fast just i det här fallet är det ju helt tomt i ventilen, då hålet är rakt uppåt och bara luft, och ingen vätska finns kvar.
Hursomhelst så tog jag just tjuren vid hornen och dränerade vattentanken på parkeringen och skruvade loss hela härligheten, infästning och tätning i tanken samt kranen, så nu blir det en 900 meters nöjestripp till Biltema för att köpa fräscha grejer från deras sortiment, då standardgrejer ser ut att passa fint som utbyte :)
 

Bilagor

  • ventil.jpg
    ventil.jpg
    2 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

Sorry Wizard, min erfaring er akkurat motsatt. En stengd kulventil som ikke er blitt tørrlagt før stengning har vatn i kanalen som kan sprenge ventilen - dette kostet meg noen ventiler på sommarvatnet i hagen.

En helt annen sak er disse plast kulventilene, holdbarheten er begrenset. Noen gror fast så en ikke kan åpne/stenge de andre blir slitt i akslingen og begynner å lekka. På første bildet ser det ut til at denne er skruvat inn i en gjennomføring i tanken, om denne gjennomføringen er en skrudd hylse eller om den er støpt/gjenget direkte i tanken kan jeg ikke se av bildet.

Har selv aldri klart å fikse en lekk slik plastventil, men noen fabrikanter bruker o-ringer og andre stoler på små profiler i plasten. Med ventilen på benken kan en ta av håndtaket og presse akslingen og innmaten ut om håndtaket ikke er sveiset/limt.

Du har rätt Knut, det var det jag menade men tänkte för fort/fel.
:oops:
Det är korrigerat nu.
:oops:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

Hej, en annan teori som brukar funka ;)..............

Jag har flera gånger fått lära mig att en kulventil som inte skall frysa sönder skall vinterställas mitt mellan stängd och öppen.

Om den ställs helt stängd så finns det instängt vatten i hålet genom kulan som sagt.

Om den ställs helt öppen så finns det från lite, till rätt mycket, instängt vatten beroende av konstruktion, runt kulan mellan den övre och undre "packboxen".

Om man ställer den mitt mellan stängd och öppen, så är både hålet genom kulan och utrymmet runt kulan mellan "packboxarna" öppna och luftas.

M.v.h. JANKRO.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Läckage i avtappningskranen under färskvattentanken

Exakt så där resonerar jag också efter att ha sett hur ventilen är uppbyggd.

Hursomhelst så var denna ventil helt i plast, och rimligt är att den har begränsad livslängd.
Jag handlade iaf lite nya packningar, våtrumssilikon och kulventil, och ersatte de delar som behövde bytas. I en perfekt värld kunde det säkert gjorts bättre, men nu finns det iaf inga vattendroppar under bilen längre :)
 

Bilagor

  • 2014-04-20 14.03.34.jpg
    2014-04-20 14.03.34.jpg
    757,7 KB · Visningar: 10
  • 2014-04-20 13.59.33.jpg
    2014-04-20 13.59.33.jpg
    269,2 KB · Visningar: 10
Toppen