Morgontrött
HBK Medlem
Man blir minst sagt förvånad över hur illa det är ställt med kundomsorgen i fritidsfordonsbranschen. Har i år varit ute och åkt med två olika fabrikat under några veckor.
I vanlig ordning har jag lite otur då det visar sig att kylen fungerar dåligt i den ena bilen och senare i den andra fick vi ett elfel. Säkert inget ovanligt men det som
förvånar är vad som händer sedan. Vi åker i båda fallen till närmaste Åf av resp. fabrikat för att få hjälp,kommer in på verkstaden och förklarar att vi har ett fel
som behöver åtgärdas, döm om min förvåning när första frågan från servicemannen i båda fallen var "var har du köpt bilen". I min värld borde frågan varit vad som inte fungerar.
Båda bilarna har några år på nacken så att det skulle röra sig om någon form av garantianspråk kan inte varit skälet till frågan. Då bilen inte är köpt där inträder en i det närmaste total ovilja att
att hjälpa till och det levereras en massa krystade förklaringar varför det inte går. Nu löste det sig i alla fall genom tips från folk på orten som hänvisade till annan verkstad.
Båda felen var fixade på under timmen och några hundringar i ersättning. När det nu börjar dra ihop sig till bilköp så känner jag inget förtroende för dessa fabrikaten men det kan ju vara så illa
att det är standardförfarande i branschen eller finns det något fabrikat som faktiskt har en rikstäckande service så man inte tvingas hålla sig i närheten av försäljningsstället
om nu olyckan skulle vara framme igen,eller hade jag otur och råkade på tjurskallar.
I vanlig ordning har jag lite otur då det visar sig att kylen fungerar dåligt i den ena bilen och senare i den andra fick vi ett elfel. Säkert inget ovanligt men det som
förvånar är vad som händer sedan. Vi åker i båda fallen till närmaste Åf av resp. fabrikat för att få hjälp,kommer in på verkstaden och förklarar att vi har ett fel
som behöver åtgärdas, döm om min förvåning när första frågan från servicemannen i båda fallen var "var har du köpt bilen". I min värld borde frågan varit vad som inte fungerar.
Båda bilarna har några år på nacken så att det skulle röra sig om någon form av garantianspråk kan inte varit skälet till frågan. Då bilen inte är köpt där inträder en i det närmaste total ovilja att
att hjälpa till och det levereras en massa krystade förklaringar varför det inte går. Nu löste det sig i alla fall genom tips från folk på orten som hänvisade till annan verkstad.
Båda felen var fixade på under timmen och några hundringar i ersättning. När det nu börjar dra ihop sig till bilköp så känner jag inget förtroende för dessa fabrikaten men det kan ju vara så illa
att det är standardförfarande i branschen eller finns det något fabrikat som faktiskt har en rikstäckande service så man inte tvingas hålla sig i närheten av försäljningsstället
om nu olyckan skulle vara framme igen,eller hade jag otur och råkade på tjurskallar.