• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig höjning av besiktningsavgift

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har bokat idag och det kostade 530 mot 860 den högre summan är privat och den andra icke det är skillnaden. Det fick jag som svar och att privata tar samma för lastbil och husbil samt att icke privat tar olika för husbil och lastbil samt att det är dyra över 4 ton.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har bokat idag och det kostade 530 mot 860 den högre summan är privat och den andra icke det är skillnaden. Det fick jag som svar och att privata tar samma för lastbil och husbil samt att icke privat tar olika för husbil och lastbil samt att det är dyra över 4 ton.

Vem och var?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Privata?
Går man in på bilprovningen.se så hittar man prislista den jag referarade till ,det står inget om att det skulle vara olika priser på deras stationer.
OBS går du in på bilprovning.se kommer du till en annan aktör
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej!
Jag har precis varit och hämtat ut min Husbil från Hedins i Uddevalla. En lampa med motor hade tänts. Det var förvärmningen och reläerna till dessa som gett upp efter 1700 mils körning. De blev bytta plus ljusinställning. ALLT VAR GRATIS.
Nu skickade jag mail till Dekra besiktning och undrade om priset. Bilen väger 3850 kg. Jag fick svaret DGZ667 kostar 430:-. Blev lika glad för detta, då jag hört priser på upp mot 1000 lappen.
Ha en bra dag Uno
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag har beställt besiktning Pb kl.2 över 3,5t för 530kr plus gasoltest för 150 kr.
Detta på bilprovningen på Berga Helsingborg.

Besikta Ängelholm tar enligt deras prislista på nätet för pb kl.2 över 3,5t och lastbil 3,5t-7t 688kr och gasoltest 180 kr.

Skillnaden blir tillsammans 188 kr. Och eftersom mitt arbete är i Helsingborg, så blir det tidsvinst också.
Krister.

Rättelse.
Jag var inte uppmärksam på att Besiktas prislista jag läste var för företag, alltså utan moms.
Priset med moms är 860 kr.

Skillnaden blir, besiktning och gasoltest tillsammans 360 kr.
Krister.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Bokade just tid och betalade för besiktning på Bilprovningen Uppsala. 530kr för bil över 3,5t tycker jag är helt OK.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Prislistor för alla besiktningsföretag utom ett, har dokumenterats i flera inlägg ovan och de återfinns också på nätet! Vad gäller Dekra däremot, så redovisas inga prisuppgifter alls på nätet(?), de tycks tillämpa differentierade priser beroende på var man bor små/stora orter(?). Dekra har tydligen ingen enhetlig prislista som tål offentlighetens ljus (man måste ringa i varje enskilt fall) = resultat mer eller mindre hemliga priser???

Det vore bra om sekretessen kring Dekras prissättning kunde beskrivas, perfekt om nu någon/några av oss HBK-are fått fram några prisexempel och då framför allt för HB över 3,5 ton!
Det kan för helhetens skull (för privatpersoner) även vara intressant med exempel även för vanliga p-bilar klass1, p-släp och MC?
Lastbilar, bussar, etc saknar nog intresse för dessa sidor som främst borde ha HB-anknytning, över/under 3,5 ton?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Tyvärr har jag ingen prisuppgift hos Dekra angående PB2 över tretusenfemhundra kilo.

Däremot kan jag för helhetens skull berätta att en Personbil Klass 2 under 3500 kilo kostade 370Kr att kontrollbesikta i november månad 2013 i Västerås.

mvh jocke
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det är valfriheten som vi får betala för. Beställ tid hos bilprovningen kommer ni undan med halva priset.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det är valfriheten som vi får betala för. Beställ tid hos bilprovningen kommer ni undan med halva priset.
??? tyvärr inte så enkelt goranrau, Bilprovningen finns inte ens kvar på de flesta av tidigare orter längre och kanske inte alls i vissa områden av Sverige.

Halva priset(?); för en HB >3,5 ton tar Besikta/dyrast 860:- medan Bilprovningen tar 530:-, dvs 38% billigare förutsatt att de finns kvar i närområdet! Tillkommer problem med oklarheter om aktuell besiktningsstation klarar av en HB >3,5 ton (map höjd, tyngd, mm?) samt reskostnader som kan uppstå om man jagar stationspris, inte gratis att köra extra.

"Avregleringen" har skapat nya oväntade komplikationer och besvär för många av oss med husbilar! En rekommendation är därför att kolla av läget och beställa besiktning i god tid före säsongstart, "det var faktiskt mycket enklare att besiktiga förr"!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Vore det inte en bra uppgift för HBK med så många medlemmar att söka förhandla sig till ett vettigt pris hos någon av besiktningsfirmorna? Det borde väl vara intressant för vilket besiktningsföretag som helst att kunna tillföras inkomster från några tusen bilar?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Vore det inte en bra uppgift för HBK med så många medlemmar att söka förhandla sig till ett vettigt pris hos någon av besiktningsfirmorna? Det borde väl vara intressant för vilket besiktningsföretag som helst att kunna tillföras inkomster från några tusen bilar?

Hej Sören

Låter som en fin idé.
Finns det någon som är intresserad av att genomföra detta??
Kontakta då styrelsen och anmäl ert intresse :)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej!
Jag har precis varit och hämtat ut min Husbil från Hedins i Uddevalla. En lampa med motor hade tänts. Det var förvärmningen och reläerna till dessa som gett upp efter 1700 mils körning. De blev bytta plus ljusinställning. ALLT VAR GRATIS.
Nu skickade jag mail till Dekra besiktning och undrade om priset. Bilen väger 3850 kg. Jag fick svaret DGZ667 kostar 430:-. Blev lika glad för detta, då jag hört priser på upp mot 1000 lappen.
Ha en bra dag Uno
Idag skulle jag beställa besiktning på Dekra för 430:-. Nu visade det sig att de i Trollhättan inte kunde ta större bilar än 3,5 ton, Min väger 3,85 ton. Närmaste var Göteborg, där var maxhöjd 2,2 m. Det går an att ha billiga priser när man inte kan ta emot bilarna, därför att de har för dålig utrustning. Jag beställde i Uddevalla på fredag 7/2 kl 07,30. pris 860:-. Det kändes lite surt men jag fick ju det andra gratis.
Ha en bra dag Uno
 

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Bokade igår på Opus för min Kabe 750W, 4,25 ton och fick då ett pris på 790 kronor, i fjol 450, d.v.s en höjning 65 %. Året därföre var det 350 kr, så det går uppför. Jag skickade ett mail till Opus för att höra vad i hela friden denna stora höjning berodde på. Fick följande nonsenssvar: Hej,

Tack för ditt mail.
Tunga personbilar har varit felprissatta i alla år. Den kräver tung bana och tunga behörigheter och är alltså ”dyrare” att genomföra än lätta fordon.
Med den prisbild som varit har vi gått med förlust på produkten och utan prisjustering skulle vi bli tvingade att sluta utföra tjänsten helt..

Har skickat igen och påtalat att en Kabe 4,25 och en 3,5 är i stort identiska och besiktigas på exakt samma sätt och med samma utrustning. Får se vad eller om de svarar.

Nisse
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag anser att vi i husbilsklubben bör konsekvent undvika de dyrare alternativen och försöka samordna besiktningen med en utflykt om man måste välja en station som ligger en bit hemifrån. Har själv bokat besiktning på svensk bilprovning 10 mil hemifrån som har lägst pris trots att det innebär att besiktningskostnad plus resa blir dyrare än om jag bokat i hemstadens Opus.

De företag som visar med ett högt pris att de inte vill ha oss som kunder kan vi ju undvika.
Eftersom kontrollen är lagstadgad borde den släppts fri med ett takpris
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Bokade igår på Opus för min Kabe 750W, 4,25 ton och fick då ett pris på 790 kronor, i fjol 450, d.v.s en höjning 65 %. Året därföre var det 350 kr, så det går uppför. Jag skickade ett mail till Opus för att höra vad i hela friden denna stora höjning berodde på. Fick följande nonsenssvar: Hej,

Tack för ditt mail.
Tunga personbilar har varit felprissatta i alla år. Den kräver tung bana och tunga behörigheter och är alltså ”dyrare” att genomföra än lätta fordon.
Med den prisbild som varit har vi gått med förlust på produkten och utan prisjustering skulle vi bli tvingade att sluta utföra tjänsten helt..

Har skickat igen och påtalat att en Kabe 4,25 och en 3,5 är i stort identiska och besiktigas på exakt samma sätt och med samma utrustning. Får se vad eller om de svarar.

Nisse


Hur kan dom ha gått med "förlust på produkten" när dom inte har haft verksamheten mer än nåt år, och hur kan Bilprovningen fått det hela att gå runt under årens lopp kan man ju fråga...
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hur kan dom ha gått med "förlust på produkten" när dom inte har haft verksamheten mer än nåt år, och hur kan Bilprovningen fått det hela att gå runt under årens lopp kan man ju fråga...

Vi får säker sänkt pris på personbilen...:):)
För den måste ju ha varit för hög tidigare.
// Janne
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Bokade idag i Strängnäs 530:-. spar en god slant på att åka 5-6 mil.
Allt beroende på hur man räknar förståss. Men en principsak mest.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Svaren och motiveringarna från Besikta till den kraftigt höjda avgiften för "tunga bilar / tunga husbilar, och allt vad de nu kallar det, gör ett dåligt och föga trovärdigt intryck. De gör helt enkelt som de vill och betraktar tydligen oss konsumenter som hur lättlurade och korkade som helst.

Men visst finns det ju alternativ, om än på mer eller mindre avlägsna orter för många av oss, men därmed fungerar ju ändock den fria konkurrensen.

Men, än en gång, nog är det en trevlig tanke, att vi som > 10.000 HBK-medlemmar skulle kunna utöva ett verksamt tryck på en av de stora besiktningsföretagen som många av oss vant oss vid att anlita. Man får väl hoppas, att tillräckligt många väljer en alternativ verkstad och att Besikta anpassar sig till verkligheten. Att helt fräckt bara argumentera med att "tidigare prissättning var fel och måste korrigeras", är enl min mening alltför enkelt och just nonchalant.

Att dessutom behandla husbilar med väsentligt lägre körsträckor mellan de årliga besiktningarna än kommersiellt använda transportbilar, anser jag dessutom vara direkt felaktigt och omotiverat (även om vissa inlägg ovan är av annan åsikt och således likställer behovet av besiktning oavsett körsträcka).

Avslutningsvis rekommenderar jag klubbmedlemmar att välja annan verkstad än Besikta och att tala om för dem anledningen. De lär nog lära sig att hut går hem!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Hej

Vi (Frankia, Sören-6830 och lenmar) har bildat en liten arbetsgrupp som kommer att jobba för att försöka få till lite bättre priser på besiktning. Vi är precis i uppstartsskede.

Jag återkommer med mer information när vi kommit en bit på väg.
 
Toppen