• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Så om jag förstår dig rätt tycker du att husbilarna skall stå där gratis, för att någon annan tar kostnaden och investeringen? :confused:


Hej,
Nej , jag tycker inte att vi ska stå gratis och låta andra ta kostnaden, verkligen inte. Men att ockra på oss husbilsägare tycker jag är fel. Och att ta 150:- för en natt bara att stå utan att ta del av vare sig dusch eller el, och bara tömma toan och fylla ev, vatten tycker jag är alldeles för hög kostnad, och att Bua hamn ej skulle gå runt, det förefaller mig fullständigt FEL, skulle villja säga vad det gäller Bua hamn, så är det husbilarna som finasierar den hamnen. Mig veterigen kostar en kubikmeter vatten ej över 20:-,
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

Jag ser lite skillnad mellan båt och husbil. Båten är ju tvingad att använda hamn när den skall bunkra upp, husbilen har lite större rörelsefrihet, bilen kan tanka vatten på macken tömma gråvatten på reningsverket, använda rastplatsernas toatömmning mm mm.
Därför ser jag det orimligt att husbilisten skall betala mera än båtfolket som vissa skriver längre upp i tråden.:mad:
Om man skulle spåna lite, exempelvis Parkering 0-50kr dusch ????tömma???El??? Vatten????
Så här kan jag tycka vad tycker ni:confused:

Gurra
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad

Hej,
Nej , jag tycker inte att vi ska stå gratis och låta andra ta kostnaden, verkligen inte. Men att ockra på oss husbilsägare tycker jag är fel. Och att ta 150:- för en natt bara att stå utan att ta del av vare sig dusch eller el, och bara tömma toan och fylla ev, vatten tycker jag är alldeles för hög kostnad, och att Bua hamn ej skulle gå runt, det förefaller mig fullständigt FEL, skulle villja säga vad det gäller Bua hamn, så är det husbilarna som finasierar den hamnen. Mig veterigen kostar en kubikmeter vatten ej över 20:-,

Men vad jag förstår finns där både el, toa,dusch och vatten? Tömning vet jag inte men sett i det ljuset är det väl inte oskäligt? :)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kostnad

Jag ser lite skillnad mellan båt och husbil. Båten är ju tvingad att använda hamn när den skall bunkra upp, husbilen har lite större rörelsefrihet, bilen kan tanka vatten på macken tömma gråvatten på reningsverket, använda rastplatsernas toatömmning mm mm.
Därför ser jag det orimligt att husbilisten skall betala mera än båtfolket som vissa skriver längre upp i tråden.:mad:
Om man skulle spåna lite, exempelvis Parkering 0-50kr dusch ????tömma???El??? Vatten????
Så här kan jag tycka vad tycker ni:confused:

Gurra

hej kompis,,ja ser o har länge sett ett förhandlingsläge..som vi med husbilar kan dra fördel av..för nåt år sedan höll ja på med en sak som hade kommit denna klubb tillgodo,,då blev de ett herrans liv på nåra medlemmar bara för att ja hade påstått att ja va medlem i denna förening..ett märkligt tänkande..ja lade ner de direkt...idag eller senare kanske ja kan få fullt förtroende från ledningen om ja kommer med i det ja anmält mej till..innan dess vågar ja inte yppa mej om någon annan än mej själv..ock ensam e inte stark...men däremot 6500 muskelbyggare!:D

ha de teddi
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

Men vad jag förstår finns där både el, toa,dusch och vatten? Tömning vet jag inte men sett i det ljuset är det väl inte oskäligt? :)

Hej Montreal


Jag är villig att betala för vatten och tömmning, och jag tycker absolut inte det ska kosta mer än högst en 50:- lapp. den som ej har dusch i bilen och toa kan väl då betala mer för det.
Stig.B.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad

Jo, men man kan ju inte alltid plocka godbitarna ur smörgåsbordet, vill man ha en enklare plats får man ju åka till en sådan? 150:- för en övernattning direkt vid havet tycker jag inte är speciellt dyrt? Sedan väljer man ju själv om man vill använda alla faciliteter.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

Hej Montreal


Jag är villig att betala för vatten och tömmning, och jag tycker absolut inte det ska kosta mer än högst en 50:- lapp. den som ej har dusch i bilen och toa kan väl då betala mer för det.
Stig.B.:)

Det verkar vettigt man betalar för det man nyttjar, jag som exempelvis har egen el (solkraft) behöver ju inte köpa el mens dens bil som tänder hela batteriet av lampor när han stannat givetvis behöver el.

grundavgift 0-50kr, kan även tänka mig att man begränsar parkeringen till ett till två dygn för att få omsättning på platserna.

Gurra
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kostnad

Det verkar vettigt man betalar för det man nyttjar, jag som exempelvis har egen el (solkraft) behöver ju inte köpa el mens dens bil som tänder hela batteriet av lampor när han stannat givetvis behöver el.

grundavgift 0-50kr, kan även tänka mig att man begränsar parkeringen till ett till två dygn för att få omsättning på platserna.

Gurra
"kan även tänka mig att man begränsar parkeringen till ett till två dygn för att få omsättning på platserna."

Det är väl just detta som är tanken med ställplatser, att man övernattar ett, max två dygn. För övriga finns som sagt campingplatser. Men det kostar ju lite mer än 50:- så det kanske blir för bra??:D:D
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

"kan även tänka mig att man begränsar parkeringen till ett till två dygn för att få omsättning på platserna."

Det är väl just detta som är tanken med ställplatser, att man övernattar ett, max två dygn. För övriga finns som sagt campingplatser. Men det kostar ju lite mer än 50:- så det kanske blir för bra??:D:D

Jo tanken är ju det men vissa står veckovis.

Gurra
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostnad

Jag kan informera om, att ryktet att Malmö är på gång att ordna husbilsplats är falskt.

Jag har nu på morgonen talat med flera ansvariga i kommunen för sådana ärenden och ingen känner till det och de är dessutom, liksom tidigare, helt främmande för att skapa möjlighet för övernattning i husbilar annat än på Sibbarps Camping.

Jag har dock själv inte gett upp hoppet!:wall:

Det finns tydligen fler kontaktvägar i Malmö. Efter vad jag nyligen har hört från säker källa så ska det byggas centrumnära husbilsplatser bakom nöjespalatset Slagshuset som ligger vid Malmö centralstation. Det är företaget First Camp som kommer att anlägga husbilsparkeringen. Den kommer att vara klar inför 2012 års husbilssäsong. På Sibbarps Camping i Malmö planeras dessutom en Quick stop för husbilar.
Detta är kanske en öppning som förhoppningsvis kan växa om den hanteras väl.
V-backen :)

PS
SCRs pilotprojekt finns redovisade med bilder här Husbilsdestination Sverige | SCR /DS
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Det finns tydligen fler kontaktvägar i Malmö. Efter vad jag nyligen har hört från säker källa så ska det byggas centrumnära husbilsplatser bakom nöjespalatset Slagshuset som ligger vid Malmö centralstation. Det är företaget First Camp som kommer att anlägga husbilsparkeringen som kommer att vara klar inför 2012 års husbilssäsong. På Sibbarps Camping i Malmö planeras dessutom en Quick stop för husbilar.
Detta är kanske en öppning som förhoppningsvis kan växa om den hanteras väl.
V-backen :)

PS
SCRs pilotprojekt finns redovisade med bilder här Husbilsdestination Sverige | SCR /DS

Visst är det positivt att det blir flera möjligheter att parkera för oss med husbil, men men....

Jag har en känsla av att så fort SCR, och andra campingorganisationer är med och petar i kakan, då blir det fel, eller mycket fel.

Titta bara på den så kallade ställplatsen i Göteborg "Skatås" för mig är det en förtäckt campingplats.

1, Öppet mellan 1/6 - 30/9
2, Priset...vem vill betala 240 kr inkl el, för ett dygn för att parkera?
3, Läste någonstans att vill man ha tillgång till dusch & toa, som finns på campingen så kostade det ytterligare.

Min känsla är att det kommer att bli samma visa på de platser som den här organisationen kommer att få anlägga, och det är synd, tror att det bidrar till att även andra ser till att höja avgifterna på ställplatserna runt om i landet.

Hoppas att vi i HBK kan bidra med så mycket information till orter som välkomnar husbilar att vi kan hålla prisnivån på en rimligare nivå, och dessutom att vi kommer att kunna besöka platserna under större del av året.

//Tommy
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

Vad gäller Bua Hamn tycker jag ni ska kolla vad det står på deras hemsida.
Bua Hamn, BÃ¥tfjorden
Där står exakt vad det kostar både för båt och husbil.

Hej Så här står det
"Inom kort står vårt nya servicehus klart med toaletter, duschar och kök. Det kommer att finnas en anläggning för tömning av latrin för husbilar och båtar. "
Nu kostar det 150kr inklusive el. Det blir nog andra priser när faciliteterna öppnar. Jag kommer fortsättningsvis att försöka undvika dessa platser.:mad: Jag har toalett, duch, el ock kök i husbilen, att behöva betala en gång till känns dumt, Jag tror framledes att sagan blev kort med enkla p-platser centralt, priserna kommer nog att ligga på 150kr och uppåt :rolleyes: Då blir det genast dyrt om man åker runt, säg tre veckor på olika ställen med alla faciliteter

Gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad

Et godt eksempel er stellplatsen i Trier - Mosel like ved grensen til Luxemburg.
Denne plassen har en pris pr. døgn, også pris pr. time for korte opphold.
Trenger en el betaler en pr. kWh, vil en bruke plassens toa eller dusch så betaler en pr besøk.
En betaler også for fylling av vatn. Allt med samme kort som en lader i en automat på stedet - eller via betjening når de er tilstede.
Relativt rimelig til å være en storbyplass, fleksibel og effektiv "pay as you go" løsning.
Ved slutten av besøket så sjekker en ut på automaten og betaler det som mangler for oppholdet eller får tilbake for mye betalt. Kortet blir så spist av bommen ved utkjøring, på samme måte som det var bommen som leverte kortet ved innkjøring på plassen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostnad

Hej Gurra och Tommy,
enligt de uppgifter som jag har fått ta del av så är inte prisbilden klar ännu för den planerade centrumnära husbilsplatsen i Malmö. Företaget First Camp har informerats om gällande prisbild 8 - 10 € i Tyskland. Den som vill påverka gör klokt i att agera redan nu. När husbilsplatsen står klar nästa år så är det för sent. Jag är ganska säker på att VDn för First Camp tar till sig synpunkter från Sveriges största husbilsklubb.
Vanliga P-platser kommer att finnas kvar som alternativ efter det att det tillkommit betydligt fler husbilsplatser i vårt avlånga land. Vi kan lugnt räkna med att företag, föreningar och enskilda aktörer, som anlägger husbilsplatser, kommer att se till så att de får täckning för sina kostnader samt dessutom tjänar en slant.
Husbilsturister som besöker Sverige har inte riktigt samma möjligheter som oss här hemma. De uppskattar säkerligen välordnade husbilsplatser på samma sätt som vi gör när vår resa går söderöver.
V-backen :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kostnad

Som Malmöbo välkomnar jag en ställplats nära centrum av stan. Det har hitills varit dåligt av kommunen att endast hänvisa till campingen i Sibbarp. Det är tydligen ett privat initiativ som kommunen inte känner till eller vill avslöja i nuläget.

Platsen som nämnts i inläggen verkar var den gamla parkering där Finnlines färja till Travemünde hade sin hamnplats. Den ligger ca 700 meter från Malmö Central och ca 1,5 från centrum med gågatan mot Triangeln. Blir det verklighet så kommer den säkert att bli populär för husbilsturisterna.

För dem som vill besöka Köpenhamn är det en bra utgångspunkt. Med tågen via Citytunnel är man inne i centrum på ca 30 minuter.

Gunnar /medlem
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

V-Backen.

Just nu ligger väl kommungruppen nere för sommaruppehåll, men jag hoppas att denna grupp tar till sig vad som skrivs på vårt forum, och använder den infon och även undersökningen som skedde i våras, för påverkan till alla som kan beröras.

Det som gör mig fundersam hur och varför inte HBK är med i denna grupp med bla SCR, Kabeklubben m.fl.

Men jag kan tänka mig att SCR ser HBK som en alltför stark grupp, och då väljer man heller någon som är lättare att styra.

Sedan har vi ju prisbilden, och den är jag rädd för av följande anledningar.

1, Allt som SCR är med och petar i blir i mitt tycke för dyrt (Det är bara att ta fram de två olika campingkatalogerna och jämföra) och då menar jag den SCR ger ut för sina medlemmar, och F-campingkatalogen.

2, Man har anlagt en plats i Göteborg (mer eller mindre på prov) och vad kostar den, och vilken tillgänglighet har den ställplatsen, det finns ingen rim och reson i att ta 240 kr för att parkera husbilen i 24 timmar.

3, Och precis som du skriver så vill alla berörda parter tjäna pengar, men inte hur mycket som helst.

4, Det finns också en stor risk i att när vi efterlyser parkeringsplatser med möjlighet att övernatta i husbilen, så kommer kommunen luta sig år att vi har ju en ställplats, eller om inte det passar uppsök en camping.

5, Jämför vi vad en ställplats kostar ute i europa...det är väl inte så hemskt många som kostar över 10 eur, tycker när man tittar på tex Promobils lista att flertalet kostar från 5 eur och uppåt, och att man sedan får betala lite extra för el och vatten.

Jag hörde när vi var på Öland för några helger sedan av några ställplatsvärdar, att Tyskarna börjat knorra över priserna där och då kostar det 130 kr +20 för ev el. Man kommer till ställplatsen och fyller/tömmer vad som behövs, sedan parkerar man på lämplig ställe en bit utanför.

//Tommy
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Sedan jag var ung har jag åkt runt i gammal folkabuss utan varesig toa, dusch eller el, numera har jag en bil som har "allt". Jag tömmer för det mesta toan på vägverkets rastplatser, tankar vatten på bensinstationer och fricampar i princip alltid. Är ute under vår, sommar och höst. Har varit i hela Europa och kommer förhoppningsvis kunna fortsätta åka runt och fricampa ännu några år. Själva vitsen med husbil är ju att man är oberoende och fri att ta sig och stå lite var som helst i landet. Därmed inte sagt att de som vill gärna får stå på ställplats och ta in på camping, och gruppen som jobbar med kommunerna gör ett bra jobb, men jag tycker att ju fler och större bilar det blir ju större krav ställs det på service. Tjusningen med det fria campinglivet går förlorat och det blir mer inriktat på rullande sommarstugor eller villor om man så vill. Men var och en gör som passar dem bäst, själv vill jag bara slå ett slag för den fria stilen med lite mindre bil!
Elisabeth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kostnad

Tack, mycket intressant!

Nu gäller det bara att Gatukontoret godkänner projektet.
 
Toppen