• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstiga kartor i Locus Map Pro

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Behöver er hjälp med Locus Map Pro. Sitter och planerar inför en Tysklandsresa och ser till min besvikelse att kartorna är dolda med hänvisning till att kartorna inte mer är tillgängliga. Har jag gjort något fel med inställningarna eller har man ändrat något i Locus Pro som jag inte vet? Tacksam för all hjälp jag kan få att komma igång med kartorna igen. Tycker Locus är ett ypperligt planeringsverktyg.
Mvh/ Anders
 

Bilagor

  • Locus Pro.png
    Locus Pro.png
    1 MB · Visningar: 2
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Konstiga kartor i Locus Map Pro

Hej, jag lyckades återskapa problemet, du har locus inställd på onlinekarta och du har valt en karta från Mapquest som bevisligen inte fungerar längre.
Uppe till höger i Locus finns en knapp att trycka på, gör man det kan man i överkant välja online eller offline kartor. Det finns gott om andra kartor som fungerar online och man brukar få bekräfta nåt innan man kommer åt dem.
För att kunna välja en karta som fungerar offline måste man först installera kartor, I locus store kan man köpa kartor som installeras automatiskt (3 st ingår i appköpet) och hur man betalade för kartorna i store minns jag inte.
Det finns kartor man kan ladda ner både gratis och lagligt, men då måste man lägga dem i rätt mapp med filhanteraren.
Det går även att "cachelagra" kartor man tittar på online för senare bruk offline, men den metoden har jag aldrig brytt mig om.

kolla först med att byta till "offline" och se om du har någon/några kartor installerade.

mvh jocke
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Sv: Konstiga kartor i Locus Map Pro

Tack Jocke du är verkligen hjälpsam och duktig på på dessa kartappar. Det va precis som du beskrev det. Locus är lite krångligt, men nu har jag en karta som fungerar.
 
Toppen