• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurs

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Jag förfasas allt oftare över hur vuxna svenskar ögonblickligen drar egna slutsatser om vad som är anledningen till både det ena och det andra. Att man kan ha en egen åsikt och tankar om det behöver ju inte alltid basuneras ut som "sanningen". Du kanske har rätt... men du kan lika gärna ha fel...

Att läsa dina utläggningar om bastioner och andra tvivelaktiga kommentarer känns väldigt tröttsamt. Jag vet ingenting om dina erfarenheter om svenska husbilshandlare. Men det jag vet är att du i hög grad raljerar över någonting som många här på forumet känner/känt stort förtroende för. Att det nu tyvärr är många privatpersoner och företag som kanske riskerar mycket pengar och kan råka illa ut tycker jag (och även du) är oerhört tråkigt. Och jag hoppas att det löser sig på bästa möjliga vis för samtliga parter.

Att sitta med ett "eget facit" i hand är ju lätt. Och att komma med syrliga synpunkter om att man gjort fel... etc. etc. liknar jag mest med de sk. kvällstidningarnas journalistik.

Om vad som verkligen ligger bakom konkursen kommer ju alltid att vara föremål för tolkning och bedömning då det ju knappast finns en objektiv sannining. Om man var allmänt dålig på att sköta finanserna, satsade fel eller hade fel attityd mot sina kunder är ju något som vi tydligen har olika åsikter om. För min del och tydligen också för din beklagar vi ju båda att många oskyldiga troligen blir drabbade.
Själv vidhåller jag min åsikt att marknadskrafterna har fungerat helt som de skall och att vi är av med ett företag som jag och några med mig inte tyckte var trevliga och inte ville göra affärer med. Du får ju givetvis tycka vad du vill men jag tycker förövrigt att kvällstidningar kan vara trevliga:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Gjorde ett byte i Falkenberg våren 2013 och kan inte hålla med om något som du hävdar. De har hela tiden varit trevliga, tillmötesgående och ställt upp på alla sätt. Mellanskillnaden i pris var också helt OK, jag lyssnade med flera olika företag men "Falkenberg" var det som stämde bäst för oss. Hade kontakt med dem för en månad sen ang. CoC-intyg och de hjälpte mig på ett snabbt och bra sätt. Vore intressant att höra hur dina kontakter varit eftersom du är så negativ till dem, eller är det bara sägner som du refererar till?
Sen är det naturligtvis synd om de som drabbas, men vi får hoppas att det ordnar sig på ett bra sätt för dem.
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Konkurs

I ditt (pelle 39) fall skulle jag nog vänta till i mitten på nästa vecka och kolla med verkstaden. Om du inte har bilen förvarad där.

Tommy 2227
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Känns rätt bra att jag valde bort Mälarcamp. Hade nu stått med ett kontrakt och inlämnad bil med nyleverans i Maj.
Fortsätter sova lugnt eftersom jag köpte i Tyskland samma årsmodell och fick den 7 månader tidigare.
Har beställt lite options på Mälarcamp så man får väl kolla upp leveransen nu.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Det var väl nästan väntat men man trodde ju att dom nya ägarna skulle reda ut sittionen,, men det stod ju klart att polar hade bekymmer, på senaste mässan när dom hade sin stora inbjudning oc välkomstfest i montern på kvällen, mobil livving som företaget nu heter där att de skulle sär behandla Polar. dom ville ha den kvar i sverige, man hade lite svårt att förstå att ett sådant bolag som Östgöta camping som har varit så dominerande på marknaden i många år skulle vara så skakigt som det famstäldes där, men deet är tur att dom kunde rädda kvar Polar,

jag tycker personligen att dett klingar lite falskt, när man utrycker bekymmer om en svensk tillverkare sånna brukar man annars fösöka näst intill at bekämpa om man kan verkar det när det diskuteras på forum, men jag säger till Kämpa på så att vi får ha en vinter vagns - bils tillverkare kvar i landet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Konkurs

Tittar man på ägarförhållandet så är det VD med sambo som äger hela koncernen och det kanske är lite för mycket när koncernen omsätter mer än 600 Miljoner.
Dessutom har de skyltat med Trippel A på sina hemsidor som är ren lögn och det anser jag är bedrägeri.
Låt oss hoppas att de stora varumärken som är inblandade tar sitt ansvar och att dotterbolagen kan fullfölja sina åtaganden med nyleveranser och inbyten.
Att dessa stora varumärken skulle lämna sina kunder i sticket och låta enskilda personer bli drabbade av spekulanter känns främmande.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Konkurs

Pelle!
Vilken service skall du göra?
Är det en chassieservice så har du det på hemmaplan i Mjölby till under halva priset av vad de tar i Mantorp.
Bossing är också bra mycket billigare än Mantorparna!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Konkurs

Så här lät det 2013 från en välsmord och munvig marknadsansvarig...

Citat:
- Vi har byggt upp en stabil kedja från producentled via oss som agentur till återförsäljare och slutkonsument. Våra många olika varumärken skapar dessutom flera kontaktytor som resulterar i en ovärderlig lyhördhet gentemot marknaden. En bra koll på omvärlden innebär dessutom att vi blir ännu mer flexibla och lättrörliga, säger Magnus Wetterö, ansvarig för utvecklingen av Mobile Living Group AB.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Tittar man på ägarförhållandet så är det VD med sambo som äger hela koncernen och det kanske är lite för mycket när koncernen omsätter mer än 600 Miljoner.
Dessutom har de skyltat med Trippel A på sina hemsidor som är ren lögn och det anser jag är bedrägeri.
Låt oss hoppas att de stora varumärken som är inblandade tar sitt ansvar och att dotterbolagen kan fullfölja sina åtaganden med nyleveranser och inbyten.
Att dessa stora varumärken skulle lämna sina kunder i sticket och låta enskilda personer bli drabbade av spekulanter känns främmande.

Att skylta med AAA i kreditvärdighet härstamma troligen från tiden före bokslutet för 2013 för där blev det redan tydligt att resan nedåt var påbörjad. 2014 är ju inte tillgängligt men det är troligen orsaken att man begär sig själva i konkurs. Att annonsera en kreditstatus man inte har är ju helt klart bedrägeri men om det faller under allmänt åtal vet jag inte.
Att Brustner och N-B kommer att stå för sina garantier är troligt. Att de skulle hålla de stackare som lämnat sina inbytesbilar i förtid utan att behålla ägandet eller fått oåterkaliga
bankgarantier skadeslösa är nog tyvärr mindre troligt då ju detta troligen gäller större summor. Hoppas att det inte är så många som nappat på det upplägget. Har själv fått det förslaget från Motala firman för fyra år sedan.
Att man vill leverera nya beställda bilar är ju säkert men att man kommer att stå för uppgjorda inbytespriser är ju också mera osäkert. En klart trist historia men att branchen är pressad är nog troligt när man ser på det mycket stora utbudet av begagnade bilar.
 
Senast ändrad:

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Är det ingen som funderar hur de anställda har det i helgen??
När ett företag begär sig i konkurs brukar konkursförvaltaren först tycka synd om företagaren, men de anställda bryr sig inte många om. De anställda går säkert hemma nu och undrar hur de skall kunna betala sina räkningar om en eller två månader.
Rolf
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Jag har stor sympati för de som drabbats. De anställda har dock ett vist skyddsnät genom akassa och statlig lönegaranti. De jag tycker mest synd om är de som lämnat en i bytesbil i förtid som nu sålts eller hamnar i konkursboet. Det kan vara en livsbesparing som försvunnit i en spekulants fickor. Alla är inte juridiskt kunniga och här finns risk att många blivit lurade.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Att det gick som det gick är ju väldigt tråkigt men att det sen finns vissa besserwisser, gör ju inte saken bättre för de som ev drabbas. Så vänta gärna med er profetia tills ni vet vad ni pratar om, jag lider med de som ev drabbas.
O gode Gud hjälp mig att hålla min stora trut tills jag vet vad jag pratar om.

PeO
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Konkurs

Den här tråden genomsyras av en självutnämnd expert som målar upp scenarion som i och för sig är mycket trovärdiga. Konkursen är ett faktum just i dag. I morgon kan det finnas anledning att hoppas på rekonstruktion...

De som eventuellt har sina fordon hos berörd handlare men ännu har fordonet registrerat på sig har inget att frukta, oavsett vad domedagsbödlar har att anföra i frågan. De som varit godtrogna och låtit handlaren överta ägarskapet utan kontanta medel är mer beklagansvärda.

Fakta är något som jag ofta saknar i trådarna här på forumet. Gissningar är mer legio och verkar tyvärr gälla som "sanningar" i mer eller mindre omfattning.

Nu väntar vi på såväl fakta som kunskap i frågan och låter de drabbade slicka såren av konkursen. Allt annat är ovärdigt, till och med i denna klubb.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Är det ingen som funderar hur de anställda har det i helgen??
När ett företag begär sig i konkurs brukar konkursförvaltaren först tycka synd om företagaren, men de anställda bryr sig inte många om. De anställda går säkert hemma nu och undrar hur de skall kunna betala sina räkningar om en eller två månader.
Rolf


Läs vårt inlägg nr 6 ovanifrån på sidan 1 - vi är en av ALLA som naturligtvis känner MYCKET för alla anställda - tror ni att vi alla andra är likgiltiga...???

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Ber om ursäkt, läste inte Ert inlägg ordentligt, men annars är det ju mest annat det handlar om, mest spekulationer om vad som hänt.
Rolf
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Konkurs

Jag var i bilbytartagen förra året och hade snöat in på en Neismann riktigt ordentligt.
Självklart åkte jag ut till Mantorp för jag har bara ett par km dit och jag visste att de hade ett par fina bilar till salu.
När jag kom in i saluhallen så fanns inga försäljare där så vi traskade ut på gården och där satt två stycken och solade:oops:

Jag klev fram och frågade om de var säljare (vilket jag visste), samt om de kunde tänka sig att visa upp sina Neismannbilar för oss......

"Jorå, de står där" blev svaret!
Men, se då till att visa bilarna för vi är intresserade svarade jag .........och det ögonblicket visste jag/vi att här blir det ingen affär:(

Så jäkla slappt bemötande säljer inga bilar + att vi har nära vänner som i närtid har köpt husbil där och är grymt missbelåtna med eftermarknaden plus deras riktigt höga priser på servicejobb. Ja, jag har sett fakturorna och de var horribla.

Det är med en stor sorg i hjärtat som jag skriver detta om en firma där vi köpte våran första husbil 1990 och därefter fyra till.
Undrar vad som gick fel........
Det blir säkert en rekonstruktion i någon form och hoppas verkligen att de tittar tillbaka och försöker härma det som var bra och familjärt på den tiden när man kunde säga med stolthet att man hade handlat av ÖsgötaCamping.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Känns rätt bra att jag valde bort Mälarcamp. Hade nu stått med ett kontrakt och inlämnad bil med nyleverans i Maj.
Fortsätter sova lugnt eftersom jag köpte i Tyskland samma årsmodell och fick den 7 månader tidigare.
Har beställt lite options på Mälarcamp så man får väl kolla upp leveransen nu.

Kan tillägga att inbytesbilen skulle absolut in eller handpenning läggas direkt vid skrivet kontrakt (10%). Att bilen fortfarande hade stått reggad på mig utgår jag ifrån om den lämnats in. Men skulle handpenning blivit lagd så vete tusan vad den varit värd idag.
Vid ev affär ville jag ha en bankgaranti o fick då frågande blickar o ett svar att så har vi aldrig gjort.
Om jag nu spekulerar i om vi ändå gjort en affär så kan man garanterat säga att det blivit många sömnlösa nätter nu. Därför så känner jag väldigt stor sympati för dom som gett sig in i en affär med det här företaget. Dom anställda har iallafall vissa garantier men inte förlorat ett betydande belopp surt förvärvade kr.

Allt detta plus priset gjorde att det blev ett lätt val.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Man har hört mycket ryckte om att lämna in bytesbilen i förtid, jag har gort en bytesafär på mässan och jag lämnade bilen i hösstas på firman jag åkte dit med den på onsdagen, på lördagen så var bilen såld det var snabba ryck men det hade jag vänttat mig, så med rätt bil och rätt firma så behöver det inte vara någon risk, vi hade skrivit kontrakt vad som skulle ske, att sedan inte bilen är färdig ännu ärtillverkarens problem.
 
Toppen