F
F.d. 54378
Guest
Hej.
Jag är ny medlem i denna klubb och jag tänkte här berätta om mitt lilla projekt.
Jag har nyligen köpt mig en gammal VW T4 från 1991, den har från dess att den rullade ut från fabriken fram till år 2006 rullat som buss hos kustartelleri förbandet på Gotland KA3. Det innebär att den är i stort sett helt rostfri. Den har ju dock de senaste åren rullat på saltstänkta vägar, så naturligtvis börjar rosten komma lite smått här och var, men inget gravallvarligt.
Den som tog sig an bilen och registrerade in den gjorde ett jättefint arbete med bilen och målade om den i röd metallic och svart flake. Ett arbete som har klarat sig relativt bra genom åren.
Nu 10 år senare är det dags för nästa renovering. Nu har den passerat genom 8 ägarhänder, en del av dessa har inte brytt sig om bilen och en del har engagerat sig, så naturligtvis finns det en del skavanker.
Bilen är en låg ganska så kort skapelse med rutor runt om och baklucka.
Men det är den 5 cylindriga varianten, så motorn är en kraftkälla, och förhoppningsvis klarar den några 1000 mil till efter de 31 som den har rullat nu.
Min tänkta planlösning ser ut som följer:
Bakom förarplats skall det komma ett skåp och sedan bakom det en soffa utmed vänstersidan på bilen. Den soffan kommer mäta cirka 2 meter och den kommer max vara cirka 80 cm bred.
Ryggstödet är 2 delat och går att vika upp, det skall läggas på ett par hållare cirka 40 cm upp och vips så har man skapat sig en 2 våningssäng.
Bredvid sängen så skall det stå en fast monterad stol med integrerat bälte och snurrbar och vikbar. Det skall finnas ett löst bord inne i salongen och passagerarstolen skall gå och snurra även den. Förarstolen är fast på sin position. Alla stolarna är bekväma och med armstöd, liknande Usa-van stolar eller liknande.
För att kunna komma till köket så måste man gå ut och öppna bakluckan. Här finns ett bås som sticker fram bredvid huvudgärden på soffan/sängen. Detta bås mäter cirka 60x60 cm. Här finns det en 20 liters vattendunk som sitter upp och ner mot taket, en diskho, en tvålågig gasolspis, en spegel på väggen, skåp och lådor och smart förvaring. På lämpligt ställe står en P6:a.
Avloppet ligger under bilen i det fästet där reservdäcket förut satt fast i.
Man kan komma åt utrymmet under soffan/sängen från bakluckan.
Det finns ingen insyn till salongen från pentryt.
På bakluckan skall det sitta en stege, så att man kan komma upp på taket. Här skall det sitta 4 lastbågar med gångprofiler i durkplåt. Här finns det en smal skidbox, en bagagebox och en hållare för en kajak.
I takrelingen skall det sitta en markis som rullas ut på bilens högersida.
Bilen skall max mäta i höjd 230 cm, detta för att vara så liten, låg och kompakt som möjligt.
Det skall sitta 2 takluckor på den, en vanlig husvagnsvariant i salongen och en skyport över förarplats.
Under soffan/sängen finns det en batteribank om 2 batterier och en laddsko på bilens utsida.
På taket skall det sitta en wi-fi antenn.
Bilen skall få helt ny inredning. Jag skall köpa så kallad toftbeklädnad avsedd för båt att klistras fast på instrumentbräda, dörrsidor, tak och andra vettiga ställen. Ny isolering både mot värme, kyla och ljud.
Reservhjulet skall som på klassisk folkabuss placeras fram på grillen i en specialhållare som jag måste tillverka.
Eventuellt kommer det en spoilersats på bilen, snyggare fälgar och allmän uppfräschning. Men det är troligtvis en del av nästa projekt på denna bil.
I nuläget så handlar det bara om att så billigt och så snabbt som möjligt bygga iordning en mycket kompakt husbil.
Den skall vara klar inom ett par veckor.
Jag är ny medlem i denna klubb och jag tänkte här berätta om mitt lilla projekt.
Jag har nyligen köpt mig en gammal VW T4 från 1991, den har från dess att den rullade ut från fabriken fram till år 2006 rullat som buss hos kustartelleri förbandet på Gotland KA3. Det innebär att den är i stort sett helt rostfri. Den har ju dock de senaste åren rullat på saltstänkta vägar, så naturligtvis börjar rosten komma lite smått här och var, men inget gravallvarligt.
Den som tog sig an bilen och registrerade in den gjorde ett jättefint arbete med bilen och målade om den i röd metallic och svart flake. Ett arbete som har klarat sig relativt bra genom åren.
Nu 10 år senare är det dags för nästa renovering. Nu har den passerat genom 8 ägarhänder, en del av dessa har inte brytt sig om bilen och en del har engagerat sig, så naturligtvis finns det en del skavanker.
Bilen är en låg ganska så kort skapelse med rutor runt om och baklucka.
Men det är den 5 cylindriga varianten, så motorn är en kraftkälla, och förhoppningsvis klarar den några 1000 mil till efter de 31 som den har rullat nu.
Min tänkta planlösning ser ut som följer:
Bakom förarplats skall det komma ett skåp och sedan bakom det en soffa utmed vänstersidan på bilen. Den soffan kommer mäta cirka 2 meter och den kommer max vara cirka 80 cm bred.
Ryggstödet är 2 delat och går att vika upp, det skall läggas på ett par hållare cirka 40 cm upp och vips så har man skapat sig en 2 våningssäng.
Bredvid sängen så skall det stå en fast monterad stol med integrerat bälte och snurrbar och vikbar. Det skall finnas ett löst bord inne i salongen och passagerarstolen skall gå och snurra även den. Förarstolen är fast på sin position. Alla stolarna är bekväma och med armstöd, liknande Usa-van stolar eller liknande.
För att kunna komma till köket så måste man gå ut och öppna bakluckan. Här finns ett bås som sticker fram bredvid huvudgärden på soffan/sängen. Detta bås mäter cirka 60x60 cm. Här finns det en 20 liters vattendunk som sitter upp och ner mot taket, en diskho, en tvålågig gasolspis, en spegel på väggen, skåp och lådor och smart förvaring. På lämpligt ställe står en P6:a.
Avloppet ligger under bilen i det fästet där reservdäcket förut satt fast i.
Man kan komma åt utrymmet under soffan/sängen från bakluckan.
Det finns ingen insyn till salongen från pentryt.
På bakluckan skall det sitta en stege, så att man kan komma upp på taket. Här skall det sitta 4 lastbågar med gångprofiler i durkplåt. Här finns det en smal skidbox, en bagagebox och en hållare för en kajak.
I takrelingen skall det sitta en markis som rullas ut på bilens högersida.
Bilen skall max mäta i höjd 230 cm, detta för att vara så liten, låg och kompakt som möjligt.
Det skall sitta 2 takluckor på den, en vanlig husvagnsvariant i salongen och en skyport över förarplats.
Under soffan/sängen finns det en batteribank om 2 batterier och en laddsko på bilens utsida.
På taket skall det sitta en wi-fi antenn.
Bilen skall få helt ny inredning. Jag skall köpa så kallad toftbeklädnad avsedd för båt att klistras fast på instrumentbräda, dörrsidor, tak och andra vettiga ställen. Ny isolering både mot värme, kyla och ljud.
Reservhjulet skall som på klassisk folkabuss placeras fram på grillen i en specialhållare som jag måste tillverka.
Eventuellt kommer det en spoilersats på bilen, snyggare fälgar och allmän uppfräschning. Men det är troligtvis en del av nästa projekt på denna bil.
I nuläget så handlar det bara om att så billigt och så snabbt som möjligt bygga iordning en mycket kompakt husbil.
Den skall vara klar inom ett par veckor.