• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske slut på husbilslivet

F

F.d. 13415

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tungt besked att få Affezell men som du ser ovan så finns det många i samma situation men som lever väldigt väl.

Min son har haft det sen sextonårs-åldern och hans medicinering håller allt i schack.

Sen har du nog "fördelen" att eventuellt fått den sjukdomen i mogen ålder... prognosen kan vara mycket bättre.

Sälj nu inget på direkten!

Janne i Helsignborg
 

Pellan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hej Affe,
stackare, lider med dig. Sonen fick epilepsi för två år sen, och kan vara en jobbig väg tillbaka. Kom ihåg att epilepsi är ett symptom o inte en sjukdom.
försök hitta en neurolog som är duktig o intresserad, så går det lättare o fortare att komma till baka.
Med hopp om en snar bättring.
MVH
Pelle D i Ljusne
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Sjukdom med högre behörighet till körkortet är ett problem. I mitt fall är det hjärtfel så jag tog bort dessa behörigheter så nu behöver jag inte sända läkarutlåtande varje år till Transportstyrelsen. När man inte är i behov av dessa behörigheter längre är det ju en stor kostnad till ingen nytta. Man får ju köra lätt lastbil och PB klass 11 för körkortet är taget på 60-talet /Bernt
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Jag tog bort den högre behörigheten, beroende på snålhet. Enda gången jag haft användning av den, var när jag körde ut en lastbil ur verkstaden, ca. 30 meter.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Jag har kvar högre behörigheten, men får för närvarande lämna läkarintyg vart tredje år pga hjärtsjukdom. Det finns alltså en del olika varianter, så som Åke säger, gör inget förrän du fått klara besked.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Håll ut Affe, gör inget förhastat.
Jag nergraderade mitt kort för ett år sedan, kände inget behov av C kort längre.
Hjärtsvikt o diabetes påverkade oxå. Det hör visst åldern till...

Lite trist när jag ett år senare upptäckte att mitt B kort inte klarade bilen, >3,5t.
En fortkörning 2003, på motorväg, i solsken... Gav mig en månads indragning...
Transportstyrelsens handläggare var mycket förstående o smidig i sin handläggning. Efter en serie läkarundersökningar och intyg så fick jag tillbaka mitt C kort i Januari i år.

Vill med dessa rader bara vara ett exempel på att Transportstyrelsen inte alls är omöjliga att komma till tals med, förhoppningsvis löser det sig på något sätt.

Plan B återkommer jag gärna med senare.
Sköt om dig, hälsar Björn
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Man får meddela transportstyrelsen att körkortsbehörigheten ska ändras /Bernt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hej igen alla husbilskompisar
Efter att legat lågt ett par månader med min husbil på grund av min sjukdom så har jag nu börjat få upp intresset för den. Börjar nu bli bättre och skall ta nya tag med den till nästa säsong. Mår inte riktigt helt ok än men klart bättre.
Har fortfarande kvar mitt körkort med fulla behörigheter genom att inte köra bil igen innan läkarens medgivande, tack vare en läkare som är guld värd :)
Ha en bra husbilssommar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Epilepsi finns i många olika former.

Som exempel.
Endast i sömnen.
Plötsliga anfall utan förvarning (den farligaste modellen).
Anfall efter förkänningar , vid dessa förkänningar kan stesolid tas och
anfallet avvärjes helt.

Gemensamt för all epilepsi är att det förvärras av stress ,sömnbrist och
alkohol.

Som det redan har skrivits så brukar vården låta folk avstå från bilkörning i ett års tid anfallsfria med medicinering , däremot så dras inte körkortet med automatik.

Hoppas det går bra för dig :yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Ville passa på att upplysa alla om hur man gör då någon får ett anfall.

Lägg personen i framåtsidostupat-läge.

Stoppa ALDRIG ALDRIG ALDRIG , något i munnen på personen , det
är en gammal myt och grundar sig på att den som drabbas inte ska
bita sönder tungan,tungan läker alltid av sig själv , men tänderna kan förstöras för livet då bettet blir all utom rakt.
Dessutom så kan ett föremål täppa till andningsvägarna.

Prata lugnt med personen hela tiden , berätta då denne börjar komma till medvetande igen att hen har haft ett anfall men att det nu är över.
Det är inte alltid den drabbade vet om vad som hänt och blir lätt förvirrade av situationen som uppstått.

Fråga sedan om det är första gången eller om det skett tidigare, om det inte är första gången , så brukar den drabbade veta vad som gäller för just denne.
Om det är första gången så kan du hjälpa till med att ge dina kontaktuppgifter och berätta vad som hänt i ett senare tillfälle.
För är det första gången skall alltid vård uppsökas.
 

Chrichan

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
8330
Medlemskap
2021
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hej!

Ditt inlägg är några månader gammalt,men jag kan inte låta bli att svara.
Jag hoppas att det har ordnat sig för dig, till det bästa.

Efter ett antal besök och tester träffade jag en gammal sur, grinig och otrevlig
läkare som nästa skrek åt mig "du kan visst ha epilepsi". Han skrev ut Lamotrigin
Actavis som jag ätit i 8 år och har varit helt besvärsfri. Har körkortet i behåll och trivs i husbilen.
Nu skall jag bara gå på kontroll var annat år.

Så det är definitivt inte "kört". Kolla med flera läkare, och ge inte upp.

Önska dig lycka till.
Lars-Gunnar
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tyckte från början att jag var den enda av 10000 medlemmar hade fått epilepsi.
Nu verkar det finnas fler och för mig är det en tröst att få mer information om sjukdomen nu och rådfråga er ibland eftersom första gången tyckte jag att det var slut på det roliga med husbilen.
Tack för gott stöd och goda råd
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hej!

Ditt inlägg är några månader gammalt,men jag kan inte låta bli att svara.
Jag hoppas att det har ordnat sig för dig, till det bästa.

Efter ett antal besök och tester träffade jag en gammal sur, grinig och otrevlig
läkare som nästa skrek åt mig "du kan visst ha epilepsi". Han skrev ut Lamotrigin
Actavis som jag ätit i 8 år och har varit helt besvärsfri. Har körkortet i behåll och trivs i husbilen.
Nu skall jag bara gå på kontroll var annat år.

Så det är definitivt inte "kört". Kolla med flera läkare, och ge inte upp.

Önska dig lycka till.
Lars-Gunnar
Hej
Var gör dom på kontrollen varje år?
Affezell
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hej tråkigt att höra om dina symtom, men det finns mycket som visar på att förändring i kosten kan vara positivt.

Hoppas du här hittar något intressant som kan vara till hjälp.
Du sökte efter Epilepsi | Kostdoktorn
Lycka till//sture
 
Toppen