• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte vad gäller ?

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Jag är på gång att byta kamrem på vår husbil. Nu undrar jag om det är chassis årtal som gäller eller när bilen togs i bruk .På transportstyrelsens papper är bilens årsmodell 2017 men på köpekontraktet är det en 2018 års modell. Den togs i bruk nov. 2018.
MVH ABBEN
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer 2018 uttagen 30 maj 2019 då vi köpte den som ny. Vi har beställt byte 30 mars 2023 vilket skulle vara godkänt. Det står någonstans att byte ska ske efter 4 år vid hård körning (transportbilar) eller 5 år vid normal körning. Vi har fått pris på byte av kamrem (ej vattenpump, det görs var annan gång) och stora servicen ca 15 000:- totalt av Hymercenter Örebro.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är på gång att byta kamrem på vår husbil. Nu undrar jag om det är chassis årtal som gäller eller när bilen togs i bruk .På transportstyrelsens papper är bilens årsmodell 2017 men på köpekontraktet är det en 2018 års modell. Den togs i bruk nov. 2018.
MVH ABBEN
Det brukar räknas från den dag du tog den i bruk, dvs. 5år Nov-23 för byte av rem.
Jag bytte rem efter 5år 5000mil,remmen var i nyskick inte något som helst slitage eller sprickor,men det är en försäkringsfråga om nu något mot förmodan skulle hända.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Så här står det i våra service bok Fiat Ducato multijet 2.3 -17

”Replace toothed timing belt Maximum recommended mileage 192,000 km. Regardless of the mileage, the timing drive belt must be changed every 4 years for use in heavy conditions (cold climates, town use, long periods of idling) or at least every 5 years.”



Så står det i serviceschemat. Så om du upplever att du kört i kallt klimat, mycket stadskörning eller stått på tomgång väldigt mycket så ska den bytas efter 4 år.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Det brukar räknas från den dag du tog den i bruk, dvs. 5år Nov-23 för byte av rem.
Jag bytte rem efter 5år 5000mil,remmen var i nyskick inte något som helst slitage eller sprickor,men det är en försäkringsfråga om nu något mot förmodan skulle hända.
Jag har försökt att få Fiat Sverige att svara på frågan, om det är ibruktagande datum som gället eller tillverkningsåret. Det går inte att få ett bestämts svar av dem man föreslog att jag skulle kontakta en säljare för att få ett svar.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Min bil tillverkad sep 2018 uttagen mars 2019 modellår 2019 så jag göra det nu i vår blir kul o se vad de säger på fiat haft bilar som uppnått motsvarande ålder 3 tidigare gånger och alltid får olika svar från fiat...men gör de säger...
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Kontakta firman som du köpte ifrån, och fråga när den ska bytas för att "garantin" fortfarande ska gälla.
Garanti efter 4 år? Det är nog försäkringsbolaget man ska kolla med eftersom det ev. gäller maskinskadeförsäkringen. Frågar man en Fiat-verkstad säger dom 4 år likväl som dom hävdar oljeservice årligen, allt för att dra in så mycket pengar som möjligt. Frågan är väl snarare om någon oberoende tagit ställning till detta, typ Allmänna reklamationsbyrån. Någon som vet?
 

Bilagor

  • 328AA3F3-8BCE-42FF-9725-399E9EB2C415.png
    328AA3F3-8BCE-42FF-9725-399E9EB2C415.png
    351,3 KB · Visningar: 71
Senast ändrad:

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Kontakta firman som du köpte ifrån, och fråga när den ska bytas för att "garantin" fortfarande ska gälla.
Firman vi köpte av finns inte mer det var Bossings i Linköping vi handlade av. Sedan såldes det till Forsbergs och vi är inte välkomna till dom. Så det är nog inte lönt att fråga dom om detta.
Hälsningar ABBEN
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Firman vi köpte av finns inte mer det var Bossings i Linköping vi handlade av. Sedan såldes det till Forsbergs och vi är inte välkomna till dom. Så det är nog inte lönt att fråga dom om detta.
Hälsningar ABBEN
Det är ditt försäkringsbolag du ska fråga,det är dom som kommer ta kostnaden, svaret du kommer få är att service skall utföras enligt serviceboken.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Jag är på gång att byta kamrem på vår husbil. Nu undrar jag om det är chassis årtal som gäller eller när bilen togs i bruk .På transportstyrelsens papper är bilens årsmodell 2017 men på köpekontraktet är det en 2018 års modell. Den togs i bruk nov. 2018.
MVH ABBEN
Det är mil och år som gäller, typ exempel 6000 mil och 4 år.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Det är mil och år som gäller, typ exempel 6000 mil och 4 år.
Jag vet att det mil och år som gäller. Men är det året schassit tillverkades eller det året bilen togs i bruk första gången. När vi hämtade vår bil var det 0 mil på mätaren. Schassit var då 1 år gammal men bilen var inte körd något.
Abben
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Första registrerings datum är det som gäller för alla ”garantier”. När chassiet är är tillverkat har ingen betydelse. Nästan samtliga chassier på husbilar är tillverkade långt innan registrerings datum ofta både 1 till 2 år innan.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Första registrerings datum är det som gäller för alla ”garantier”. När chassiet är är tillverkat har ingen betydelse. Nästan samtliga chassier på husbilar är tillverkade långt innan registrerings datum ofta både 1 till 2 år innan.
Tack tänkte att det var så. Men det är gott att se det är någon mer som tänkt likadant. Tack alla som svarat på tråden.
Abben
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet att det mil och år som gäller. Men är det året schassit tillverkades eller det året bilen togs i bruk första gången. När vi hämtade vår bil var det 0 mil på mätaren. Schassit var då 1 år gammal men bilen var inte körd något.
Abben

Bilarna är alltid körda en del, men mätarna nollas inför nyförsäljning. Den enda riktiga hållpunkten är ju när bilen kördes första gången, remmarnas livslängd förlängs ju inte för att bilen i värsta fall står ett par år hos tillverkaren eller säljaren.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Bilarna är alltid körda en del, men mätarna nollas inför nyförsäljning. Den enda riktiga hållpunkten är ju när bilen kördes första gången, remmarnas livslängd förlängs ju inte för att bilen i värsta fall står ett par år hos tillverkaren eller säljaren.
Alla är väl överens om att det finns stora marginaler i intervallerna
Det som är viktigt är att om något skulle händ så får man hjälp av försäkringsbolaget
Branschpraxis är att räkna allt från första registreringen
 

Biörn

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
25428
Medlemskap
2024
Som flera skrivit, 1:a reg.datum, men blev förvånad när Montreal skrev att man nollar mätare innan leverans,
har själv varit i bilbranschen i 40 år men aldrig hört detta tidigare.
 
Toppen