• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

körkort

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: körkort

Hej.
Så här står det om övergångsregler på transport styrelsens hemsidaÖvergångsregler

om tidigare förvärvade rättigheter
Körkortslagstiftningen inom Europa tillämpar ofta en princip som kallas ”grandfather rights” (farfarsrättigheter). Det innebär att gamla regler kan fortsätta att gälla för den som redan har ett körkort när nya regler införs. En sådan rättighet förutsätter en övergångsbestämmelse och gäller normalt bara så länge körkortet är giltigt.

Ett körkort kan till exempel bli ogiltigt efter en återkallelse eller om du inte har förnyat det inom utsatt tid. När körkortet utfärdas på nytt gäller de regler som finns vid tidpunkten för det nya utfärdandet.

Ett exempel är att en B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet har blivit ogiltigt och sedan utfärdas på nytt gäller inte denna rättighet. Om ditt B-körkort är utfärdat efter den 1 juli 1996 måste du i stället skaffa behörighet C1 eller C för att få köra bilar med högre totalvikt än 3 500 kg.

"
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: körkort

Det er en sak som aldri har vært diskutert: det er gjelder retten til å kjøre bil med totalvekt over 3500kg uavhengig av helsetilstand? Jeg tok mitt førerkort i 1962 og da det nye førerkortdirektivet ble innført i Norge beholdt jeg mine førerkort rettigheter, men det eneste som ble krevd var en legeattest og et oppmøte på en trafikkstasjon for utlevering av nytt førerkort med de rette stempel. Det ga en gyldighet for C1E i ti år. Den er senere endret til fem år.
Er det virkelig så i Sverige at man kan kjøre biler med totalvekt over 3500kg uten dokumentert helsetilstånd
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: körkort

vilket körkort gäller vid körning med husbil över 3500 kg i schweiz:)

Det svenska undantaget (B-körkort utfärdat före 1 juli 1996) gäller inte i Schweiz,
I det tredje körkortsdirektivet (Direktiv 2006/126/EG) som ska vara införlivat i medlemsstaternas (samt Norge, Island och Liechtenstein) lagstiftning senast den 19/1-2013 står det följande i artikel 2:
1. Körkort som är utfärdade av medlemsstaterna skall
erkännas ömsesidigt.

Sen beror det ju på Schweiz lagstiftning, det är kanske OK att framföra husbil över 3,5 ton på B-körkort.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: körkort

Det er en sak som aldri har vært diskutert: det er gjelder retten til å kjøre bil med totalvekt over 3500kg uavhengig av helsetilstand? Jeg tok mitt førerkort i 1962 og da det nye førerkortdirektivet ble innført i Norge beholdt jeg mine førerkort rettigheter, men det eneste som ble krevd var en legeattest og et oppmøte på en trafikkstasjon for utlevering av nytt førerkort med de rette stempel. Det ga en gyldighet for C1E i ti år. Den er senere endret til fem år.
Er det virkelig så i Sverige at man kan kjøre biler med totalvekt over 3500kg uten dokumentert helsetilstånd

Nej det kan man inte i Sverige, När det är dax att "förnya" körkortsbehörigheten så blir det att besöka läkare för syn och hälsoundersöknng om du vill ha mer än B behörighet.
Om inte detta stämmer så har jag blivit grundlurad för det fick jag göra för att behålla AB CE DE.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: körkort

Jeg tolket Solifer sin fråga slik, er det ok i Sverge å kjøre pbii over 3500 kg uten regelmessig syns og helsekontroll - svaret på det er desverre ja.

Hører til historien at før første kjørekortdirektiv 1996, så godtok ikke svenske myndigheter den norske retten til å fremføre biler opp til 7500 kg på personbilkort om bilen var registrert som lastbil. Hadde selv problemer med dette! Vektgrensen 7500 kg fantes ikke i direktivet fra 96, og Tyskland nektet å innføre direktivet. Etter forhandlinger kom direktiv 2 i 1999 som innførte C1 klassene, Norge som hadde innført 1996 direktivet innførte også 1999 direktivet og kom med et tilbud om overgangsløsning for oss som hadde kjørkort fra før oktober 1996 - datoen for innføringen av direktiv 1. Vi kunne mot legeattest få C1 og om vi hadde hengerbehørighet på vårt gamle kort så fikk vi C1E - de siste årene før 1996 ble det egen prøv for henger.

Den norske overgangstiden hvor en kunne oppgrader kortet varte i to år, den tyske er evigvarende.
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: körkort

Hej Bengt !
I SchWeiz och Norge krävs C eftersom dom inte är med i EU.
Inte ens jag som tog tog körkort 1958 och inte har C får köra i dessa länder.
Har kollat med ambasaderna.
För övrigt tack för en trevlig gemenskap på August
Gösta
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: körkort

Hej Bengt !
I SchWeiz och Norge krävs C eftersom dom inte är med i EU.
Inte ens jag som tog tog körkort 1958 och inte har C får köra i dessa länder.
Har kollat med ambasaderna.
För övrigt tack för en trevlig gemenskap på August
Gösta

När det gäller Norge är du nog fel ute.
Läs inlägg #21
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: körkort

Om undantaget gäller inom EFTA så är ju både Norge och Schweiz medlemmar där, dessutom har ju Schweiz ett lång gående samarbetsavtal med EG?!
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: körkort

Är det verkligen ingen som vet hur det verkligen är. Jag börjar bli orolig, vi tänker åka söder ut med en husbil på 4,25 ton.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: körkort

Dessa är länder ingående i EES-avtalet.
Frågan är hur man skall tolka "har ett särskilt avtal med EU"
 

Bilagor

  • EES-länderna2.JPG
    EES-länderna2.JPG
    20,1 KB · Visningar: 422
Senast ändrad:

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: körkort

Intensjonen bak det felles Europeiske kjørkortet var at det skulle være felles regler for alle land og felles kodebok for avvik - eksempelvis om en må benytte glassøgon under kjøring.

Overgangsregler skulle være begrenset i tid, medlemslandene i EU fikk en frist frem til januar 2013 på innføring av felles regelverk. Ser at Sverige helt suvernt overstyrer Brussel i denne sak.

En kuriositet er en gammel tysk særregel som har fått en egen kode som endast gjelder innenlands - det fantes en klasse for biler opp til 12 tonn, men det var ikke mange som hadde denne og den ble ikke presset inn i felles kodeverk selv om den ble foreslått som C2.
De som har nummerkoden på sitt C1 kort i dag kan fortsatt kjøre opp til 12 tonn i Tyskland, men ikke i resten av Europa. Tror de fleste utvidet til full C for å ha friheten.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: körkort

Intensjonen bak det felles Europeiske kjørkortet var at det skulle være felles regler for alle land og felles kodebok for avvik - eksempelvis om en må benytte glassøgon under kjøring.

Overgangsregler skulle være begrenset i tid, medlemslandene i EU fikk en frist frem til januar 2013 på innføring av felles regelverk. Ser at Sverige helt suvernt overstyrer Brussel i denne sak.

En kuriositet er en gammel tysk særregel som har fått en egen kode som endast gjelder innenlands - det fantes en klasse for biler opp til 12 tonn, men det var ikke mange som hadde denne og den ble ikke presset inn i felles kodeverk selv om den ble foreslått som C2.
De som har nummerkoden på sitt C1 kort i dag kan fortsatt kjøre opp til 12 tonn i Tyskland, men ikke i resten av Europa. Tror de fleste utvidet til full C for å ha friheten.

Jag tolkar det som att de mister behörigheten om de bosätter sig utom lands, annars får de ju ha kvar den möjligheten och kan fortsatt köra upp till 12 ton utomlands.
Martin
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: körkort

Är det verkligen ingen som vet hur det verkligen är. Jag börjar bli orolig, vi tänker åka söder ut med en husbil på 4,25 ton.

Vad är problemet? På detta forum finns hur många expertuttalanden. Välj det som du tycker passar och kör lycklig och glad ut i Europa. Eller är det så att innan någon skriver ett inlägg, så skall den personen kontrollera vad som gäller, att gissa och tro är inget svar.

// stig
 
Toppen