• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köregenskaper?

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Hej

Är nu hemma från mitt livs första husbilstur.
Hade en lånad 6m Knausplåtis på Fiatchassi som rullat 2300 mil, 3-4 år gammal, manuell låda.

Det som slog mig är att jag tyckte den var hemsk att köra, mycket mer som en gammal buss än en stor modern diesel suv…

Nu undrar jag om det är så här med de flesta husbilar/plåtisar eller om det gäller mest manuella Fiat..?
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Nu har jag inte erfarenhet av mer än 4 hyrda plus vår egen. Ingen husbil jag kört har känts som en modern diesel-suv. Dock finns det grader av eländet. Av de manuella jag hyrde var det ofta så att 4:an var för hög, femman för låg i landsvägsfart. Har man provat automat går man inte tillbaka.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gillar skapt min manuella Fiat. Det är min andra, en 2020. Den första införskaffade 2007. Sitter bra och har bra kontroll. Har nyligen återvänt efter 500 mil i Europa, mest Kroatien. Mina personbilar och tjänstebilar har alltid varit automat i snart 50 år, men trivs som sagt förbaskat bra med Fiat Ducato och dess manuella låda. Kanske nåt litet fel på mig! :D
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Åker själv plåtis, på Fiat -22, 43H med 9 vxl. automatlåda i nya serie 8 av Ducato modellen. Den går hur fint som helst efter vägen, den elektriska styrservon är helt optimerad med chassit och beter sig som en större personbil typ, SUV.
Däremot kan man kanske uppleva ett gungande, om inte lufttrycket i däcken och fjädrarnas luftkuddarna på bakaxeln är rätt.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Det kanske är jag som hade lite för höga förväntningar på en relativt modern "plåtis" samt om det hade varit en 9-stegad automat istället för 6-vxl manuell så hade det säkert känts mycket bättre...

En annan sak var att man hade ingen möjlighet att räta ut vänsterbenet vilket är knäppt (förutom att typ ställa sig upp). Blev väldigt påfrestande för knät.

Sen tyckte jag att främre takluckan gav ifrån sig oroväckande mycket vindbrusljud. Väldigt plastig konstruktion, kändes som att det även kom in en hel del luft när man körde och/eller att ljudet hördes väldigt tydligt genom den klena konstruktionen...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Du kan inte jämföra husbil/plåtis med moderna suvar, praktiskt taget alla plåtisar/husbilar är byggda på arbetsfordon med riktiga ramar oavsett märke, Fiat/Ford/Mercedes och Renault samt flertal ytterligare är samma fordon som används som lätta lastbilar eller skåpbilar av företagare.
Det är inga personbilar som de flesta Suvar är i dag.
Tycker du att den känns som en gammal buss så skulle du nog testa en gammal Fiat 1992 2.5 TD som jag hade tidigare, så fort man kom över 85 - 90 km/h så lät den som en stenkross från motor och växellåda, himmelsvid skillnad med min Fiat 2007 2.3 multijet som är piggare och tystare.
Men den är fortfarande byggd på ett arbetsfordon !
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag är hemligt kär i lastbils-karaktären på vår Fiat Multijet 130. Man hör o känner hur motorn jobbar och vridmomentet sliter i kuggar och drev.
Nästan så att man vill skaffa truckerkeps, börja snusa och lyssna på country ;)!
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Du kan inte jämföra husbil/plåtis med moderna suvar, praktiskt taget alla plåtisar/husbilar är byggda på arbetsfordon med riktiga ramar oavsett märke, Fiat/Ford/Mercedes och Renault samt flertal ytterligare är samma fordon som används som lätta lastbilar eller skåpbilar av företagare.
Det är inga personbilar som de flesta Suvar är i dag.
Tycker du att den känns som en gammal buss så skulle du nog testa en gammal Fiat 1992 2.5 TD som jag hade tidigare, så fort man kom över 85 - 90 km/h så lät den som en stenkross från motor och växellåda, himmelsvid skillnad med min Fiat 2007 2.3 multijet som är piggare och tystare.
Men den är fortfarande byggd på ett arbetsfordon !
Nä men nånstans hade jag en tro om att en 6 m plåtis skulle ”likna mer” en stor suv istället för en 10 m gammal buss
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du kan inte jämföra husbil/plåtis med moderna suvar, praktiskt taget alla plåtisar/husbilar är byggda på arbetsfordon med riktiga ramar oavsett märke, Fiat/Ford/Mercedes och Renault samt flertal ytterligare är samma fordon som används som lätta lastbilar eller skåpbilar av företagare.
Det är inga personbilar som de flesta Suvar är i dag.
Tycker du att den känns som en gammal buss så skulle du nog testa en gammal Fiat 1992 2.5 TD som jag hade tidigare, så fort man kom över 85 - 90 km/h så lät den som en stenkross från motor och växellåda, himmelsvid skillnad med min Fiat 2007 2.3 multijet som är piggare och tystare.
Men den är fortfarande byggd på ett arbetsfordon !
Håller med. Gjort den resan jag med. Knappt någon ide att försöka prata vid 90 km/h.

Men min 2008 är det läge att kunna lyssna på stereo. Mm
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kanske är jag som hade lite för höga förväntningar på en relativt modern "plåtis" samt om det hade varit en 9-stegad automat istället för 6-vxl manuell så hade det säkert känts mycket bättre...

En annan sak var att man hade ingen möjlighet att räta ut vänsterbenet vilket är knäppt (förutom att typ ställa sig upp). Blev väldigt påfrestande för knät.

Sen tyckte jag att främre takluckan gav ifrån sig oroväckande mycket vindbrusljud. Väldigt plastig konstruktion, kändes som att det även kom in en hel del luft när man körde och/eller att ljudet hördes väldigt tydligt genom den klena konstruktionen...
Du kanske försöker köra den lite som en suv, alltså lite onödigt fort och hårt för en husbil? ;)
Koppla av direkt när du sätter dej i bilen, mata in max 90-100km/tim både i farthållaren och huvudet och koppla av, du är på semester! :)
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Du kanske försöker köra den lite som en suv, alltså lite onödigt fort och hårt för en husbil? ;)
Koppla av direkt när du sätter dej i bilen, mata in max 90-100km/tim både i farthållaren och huvudet och koppla av, du är på semester! :)
Icke. Hade precis den inställningen som du beskriver men svårt att koppla av när allting låter jättemycket, byta växel stup i kvarten och en stelopererad position med vänster ben…

Nu är jag nyfiken på att testa VW grand California och någon nyare MB sprinter plåtis för att se om det är någon större skillnad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Icke. Hade precis den inställningen som du beskriver men svårt att koppla av när allting låter jättemycket, byta växel stup i kvarten och en stelopererad position med vänster ben…

Nu är jag nyfiken på att testa VW grand California och någon nyare MB sprinter plåtis för att se om det är någon större skillnad.

Kör du möjligen automatväxlad bil i vanliga fall, jag tror inte att de som har en sådan plåtis här känner igen sig? Varför skulle du behöva växla hela tiden, de här motorerna har bra vridmoment?
F.ö. vad hade du för lufttryck i däcken, många kör de här bilarna med alldeles för högt tryck och då blir det lite "järnhjul" att åka på, speciellt på lite sämre vägar.
 
Senast ändrad:

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Kör du möjligen automatväxlad bil i vanliga fall, jag tror inte att de som har en sådan plåtis här känner igen sig? Varför skulle du behöva växla hela tiden, de här motorerna har bra vridmoment?
Elbil sen 5 år o dessförinnan automat 15-20 år så jag är ingen fan av manuellt :)
Ligga på motorväg går väl ann men att köra i kuperad, kurvig landsväg där dessutom hastigheten ändras hela tiden mellan 60 och 80 (tex Bornholm) så blir det ganska mycket växlande då 6an är väldigt klen…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Elbil sen 5 år o dessförinnan automat 15-20 år så jag är ingen fan av manuellt :)
Ligga på motorväg går väl ann men att köra i kuperad, kurvig landsväg där dessutom hastigheten ändras hela tiden mellan 60 och 80 (tex Bornholm) så blir det ganska mycket växlande då 6an är väldigt klen…

Det finns ju ingen lag att man måste köra på högsta växeln, utan den som passar för de aktuella förhållandena.
Men man kan ju förstå dina kommentarer när du är både ovan att köra diesel och manuell växellåda, men det är ju inte bilens fel.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Håller med Montreal, med manuell låda så gäller det att lära sig vad motor och fordonet trivs med, min Fiat Rapido 3,7 ton trivs med, 1:n start å kökryp, 2:n upp till 30 km/h, 3:n upp till 50 , 4:n 40 - 60, 5:n 50 - 80, 6:n över 70 beroende på förhållandena, är det 70/80-väg med mycket kurvor eller backar så ligger jag oftast på 5:n, drar inte mer bränsle än 6:n. Sittkomfort går alltid att diskutera, tycker jag sitter bra med bra sikt, fast jag använder farthållaren så ofta det går så mina ben vilar.
Skall tillägga att jag även haft 4 bilar med automat senaste 30 åren.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Det finns ju ingen lag att man måste köra på högsta växeln, utan den som passar för de aktuella förhållandena.
Men man kan ju förstå dina kommentarer när du är både ovan att köra diesel och manuell växellåda, men det är ju inte bilens fel.
Jag var förhållandevis tidig med att uppskatta automatlåda jämfört med majoriteten av svenska befolkningen som envisades med att köpa/köra manuellt och joxa med koppling och spak. Många påstod att de tyckte det var roligare att köra manuellt (gäller alltså slöa svennebilar) men min övertygelse är att de flesta inte hade erfarenhet av att köra automat eller att de helt enkelt tyckte det var för dyrt med automat.

Så visst, jag är generellt sett ingen fan av manuell låda på vardagsfordon men det betyder inte att jag inte vet hur jag ska köra ett fordon med manuell låda.

Plåtisen i fråga krävde ofta växlingar mellan 3an och 6an. Visst hade jag kunnat ligga kvar på 5an på raka platta 80-vägar och då ”endast” pendlat mellan 3an och 5an i den varierande vägmiljön. Absolut att jag kunnat ligga till största delen på 4an och inte växlat så mycket men det hade känts fullständigt korkat om inte annat så för öronen…

Det finns en anledning till att manuell låda håller på att försvinna, som jag hävdade för 10 år sedan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är hemligt kär i lastbils-karaktären på vår Fiat Multijet 130. Man hör o känner hur motorn jobbar och vridmomentet sliter i kuggar och drev.
Nästan så att man vill skaffa truckerkeps, börja snusa och lyssna på country ;)!
Jag får nog hålla med dej, när vår gamla diesel (-96) stånkar igång hemma på infarten då är det ledigt! :)
Jag som alltid hållit på med snabba smidiga saker, mc, sportbilar m.m.:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Vindbrus från främre takluckan brukar kunna åtgärdas med tätning i främre delen. De plåtisar som har takluckan något längre bak blir av med vindbruset
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Icke. Hade precis den inställningen som du beskriver men svårt att koppla av när allting låter jättemycket, byta växel stup i kvarten och en stelopererad position med vänster ben…

Nu är jag nyfiken på att testa VW grand California och någon nyare MB sprinter plåtis för att se om det är någon större skillnad.
T.ex Knaus finns numera baserad på MAN. Har själv Ducato serie 8 med automat som funkar bra, men jag störs som du av platsen för vänsterbenet - dock med automat är det lättare att ”packa det åt sidan”.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Har en Bürstner plåtis 6m från 2021 som bygger på Fiat Ducato med manuell växellåda och 140 Hk motorn. Jag håller med om att kuperad landsväg 60-70-80 km/h kräver en hel del mer växlande än för personbil. Ett alternativ, som nämnts, är att ligga kvar längre tid på 5:an, men det tar emot. Första säsongen vi hade den, så reagerade jag på att förarmiljön är som att gå minst 10 år bakåt i tiden jämfört med personbil. Våran är av det enklare utförandet utan adaptiv farthållare (bara konstantfarthållare) eller ens ACC. Men man vänjer sig. Jag tycker husbilen är skön att köra och tycker man hänger med i trafikflödet, både på motorväg som i stadstrafik. Färddatorn visar på 0.9 l/mil, vilket jag tycker är väldigt imponerande då vi håller drygt 100 km/h på motorvägarna (vilket jag märkt att inte alla husbilar gör). Vad gäller vindbrus etc. låter det så klart mer än i en personbil, men å andra sidan har man ett annat ljusinflöde och utsikt över omgivningarna.
 
Toppen