• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpte veteranmoped

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Jag hade en "Stockholmare" för fyra år sedan, den var i skapligt fint skick, men en kompis fick spader när han fick se den, han skulle ha den till vajer pris :D så då vart jag utan..

Frankia : Den Compakten var "mums" :p Dom andra också naturligtvis, -56 Floridan bla.

Men nu ni, efter dvalan i säkert 20 år så tog det fyra tramptag efter jag monterat förgasaren och tanken (som är rengjorda nu) Sedan både det rök och lyste
dance3.gif

men det luktade inte mammas köttbullar precis
eusa_silenced.gif

Allt funkade, hel å halvljus, tuten och bakljus...... så efter att svärmor hittat en hjälm som hon visste fanns i ett föråd så kunde jag glida iväg på premierturen .
Hon skämdes lite när hon stod där med hjälmen och sa, "den kanske är för ful" :rolleyes:
NÄ.... sa jag
winner.gif


by017-4.jpg


by018-1.jpg
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Köpte veteranmoped

Själv brukar jag ta en sväng på denna 60-talare. Vet ej exakt vilken årsmodell det är.
Brukar känna avundsjukla 15-åringarnas blickar ( inbillar jag mig )

Kör lungt !
 

Bilagor

  • DSCN1472.JPG
    DSCN1472.JPG
    2,5 MB · Visningar: 2
  • DSCN1477.JPG
    DSCN1477.JPG
    2,2 MB · Visningar: 2

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Köpte veteranmoped

Vad händer med vuxna karlar när det dyker upp bilder på mopeder?
Jo, det blir glödtändning. Underbara bilder i denna tråd.
Vilka minnen som dyker upp!
Har lyckats få tag på bilder på de 4 mopeder jag haft.
Berini, en påhängsmotor med en drivrulle som trycks mot däcket. Frikoppling = motorn lyfts upp. Inga rivstarter här inte, då blev det en grop i däcket.

Victoria, en sidmonterad påhängsmotor. Drevet monterades på befintligt hjul och var svår att centrera med haveri som följd.

Puch Florida 1956 års modell, varför har jag inte den kvar?

Adler MC 250cc, 2-cylindrig och ett ruskigt drag (tyckte man då).

Kymco Fever. Återfallsmoppen men vad är dem i jämförelse med ovanstående. Jo jag får med mig "spättan".
 

Bilagor

  • Mopeder.JPG
    Mopeder.JPG
    38,3 KB · Visningar: 642
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Att vuxna karlar älskar moppar, jo det tror jag det, det var ju där det igentliga livet började, när man fyllde moppe (15) :D

Hittade en moppe på blocket nu, den måste vara ämnad för mig :p
Zundapp model 613 :D Skulle inte den med på busen våran :rolleyes:

Jag är född 13 Juni ( 6-13 )
Bussen är en 613
Moppe mod 613

:cool:

MUSTANG mod 613 | Skaraborg | Blocket
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Själv brukar jag ta en sväng på denna 60-talare. Vet ej exakt vilken årsmodell det är.
Brukar känna avundsjukla 15-åringarnas blickar ( inbillar jag mig )

Hehe, ja, det är nog bara inbillning att 15-åringarna har avundsjuka blickar - tror mer på avundsjuka i 40+ åringars blickar...
Du vet, nuförtiden är ju varenda moppe egentligen en (i bästa fall) nertrimmad MC i exempelvis motard eller crossutförande. De har samtliga möjligheter att med förhållandevis enkla handgrepp lätt kunna göra över hundra knyck på nolltid.
När en annan var 15 så var det en mindre bedrift att med originaldelar få dem att gå snabbare än 55 km/h, det gör ju nästan mopparna original idag.

I vårt hushåll finns en del mopeder, o visst tar jag en tur på dem ibland, fast det är inga gamla klenoder - bara "modernt skit"...
Ena sonen kör en sån här: DT50X, 50 cc - moped från Yamaha (mer eller mindre MC).

Till förra bussen köpte jag en sån här: http://baotian.nu/Default.htm?http://baotian.nu/ItemView.aspx?Mod_Code=5BT50QT9-B-MONT&GroupId=. Den står mest i garaget just nu, men då och då tar jag ut den på en liten tur. Den är förresten till salu om någon är intresserad - har för mig den gått 190 mil, det är en -06.

Men min favorit som även brukar få följa med ut med bussen är en elmoped: TT15, går så tyst och härligt. Denna modell är inte så snabb (28 km/h), men vem har bråttom på semestern? Finns snabbare elmodeller om man vill ha.

Hade när jag var i 15-årsåldern en orange Puch Dakota 3000 (blev stulen) och sedan en Crescent compakt som jag byggde av två gamla lik - gick som ett skott.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Den skulle jag vilja ha smidig att ta med i garaget, bästa moppen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Köpte veteranmoped

Kommer någon ihåg "påhängsmotorn" Cykelmaster. Man köpte ett bakhjul där allt fanns, motor, bränsletank mm. Man bytte bakhjul, drog fram gaswiren till styret och fyllde bensin. Sedan bar det iväg i den svindlande hastigheten 25km/tim.
cyclemaster2.jpg
Det fanns även Fux påhängsmotor som man satte på pakethållaren.
De var lätta att trimma och gick av bara attan. Brorsan hade en 125:a 4-taktare av märket Motorbekano?
En tävlingsmaskin vettla du, sa han. Han fick den aldrig att gå rent och skrotade den efter att blivit omkörd av en cykel med en Fux monterad på pakethållaren.

Som jag skrev i en annan tråd: Av en kompis köpte jag en påhängsmotor av märket Lohman. Det var en diesel som satt under vevpartiet och drev bakhjulet med en rulle. En sk däckslitare. Den gick på en blandning av diesel och fotogen och var nära nog omöjlig att få igång, men den fungerade utmärkt som broms så den blev inte långlivad i min ägo.
Lohman1.jpg

Lohman3.jpg

Lohman4.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Kul det här med mopeder
Jag tittade lite på linkarna till b.l.a Blocket och hittade olika klasser av mopeder.
Det står Eu moped, 30 moped, 5.5 hk, 7.5hk och 80cc
En del mopeder ser ut som 500cc som dom satt en 50cc cylinder på.
Vad är det för regler som gäller för moped ålder och körkort?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Köpte veteranmoped

Kul det här med mopeder
Jag tittade lite på linkarna till b.l.a Blocket och hittade olika klasser av mopeder.
Det står Eu moped, 30 moped, 5.5 hk, 7.5hk och 80cc
En del mopeder ser ut som 500cc som dom satt en 50cc cylinder på.
Vad är det för regler som gäller för moped ålder och körkort?

Nu finns det två typer av mopeder, Typ 1 och typ 2.

Typ 1 är vad man kallar EU-moped. Den får gå i max 45 km/t, och man behöver förarintyg för att få köra den (en enklare typ av körkort med 15 års åldersgräns). Max cylindervolym för alla mopeder är 50 cc, men det finns (vad jag vet) ingen max-effekt.
Det finns sk mopedbilar som går som EU-moped, och de har 5 - 6 HK.

Moped typ 2 får högst gå i 20 km/t och får framföras utan intyg men man måste vara över 15 år. Får köras på cykelbanor od.

Och så finns den gamla typen av mopeder som fick gå i högst 30 km/t. Även dessa räknas som moped typ 2, och får köras utan intyg.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Nu finns det två typer av mopeder, Typ 1 och typ 2.

Typ 1 är vad man kallar EU-moped. Den får gå i max 45 km/t, och man behöver förarintyg för att få köra den (en enklare typ av körkort med 15 års åldersgräns). Max cylindervolym för alla mopeder är 50 cc, men det finns (vad jag vet) ingen max-effekt.
Det finns sk mopedbilar som går som EU-moped, och de har 5 - 6 HK.

Moped typ 2 får högst gå i 20 km/t och får framföras utan intyg men man måste vara över 15 år. Får köras på cykelbanor od.

Och så finns den gamla typen av mopeder som fick gå i högst 30 km/t. Även dessa räknas som moped typ 2, och får köras utan intyg.

Moped typ 2 är det 25kmh på inte 20 !
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Köpte veteranmoped

Fina mopeder ni visar här på HBK-sidan. Själv har jag ett antal mopeder där två är körbara och tre är under renovering. En HMW-56 helt orginal (verktyg och servicböcker, t.om pumpen finns med). En Kreidler Mustang Cross -75 där motor är under renovering bla. En Mustang 617 - 65 som helrenoveras. Nya slitdelar + lackering. En Cresent -65 St.holmare (körbar) och så en Zundap KS 50 -75 som är ett vrak, men skall när det blir tid över helrenoveras. har dessutom renoverat en Crecent Compakt till nyskick, men har tyvärr fått sälja den på grund av platsbrist.En Corado gick samma öde till mötes.
Min första moped var en Puch -56 som trimmades och gick som fa.... NSU förgasare och mindre bakdrev, samt putsade kanaler i cylindern. Pluggen i cylindern kunde man trycka ut med fingret på de tidiga modellerna av Puch.
 

Bilagor

  • HMW01.jpg
    HMW01.jpg
    288,1 KB · Visningar: 1
  • A Monarped.jpg
    A Monarped.jpg
    833,8 KB · Visningar: 3
  • Mustang 617 på mont.bord 001.jpg
    Mustang 617 på mont.bord 001.jpg
    657,3 KB · Visningar: 2
  • Zundapp KS50 Super Sport- 76 001.jpg
    Zundapp KS50 Super Sport- 76 001.jpg
    690,2 KB · Visningar: 4
  • Kreidler Florett Cross 00.jpg
    Kreidler Florett Cross 00.jpg
    306,9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Åhh en 76a Zyndapp den snyggaste modellen som dom gjorde !
Den kan jag köpa av dig ;-) Och styret som ligger bredvid kallades för Kramfors styret häromkring :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Köpte veteranmoped

Hej Liaking! Tyvärr, som det ser ut nu så är inga av mopederna till salu. Men man vet aldrig...... vad som helst kan hända. Bästa att inte veta !
Zundap KS50 står på tur att bli renoverad när jag blir klar med Mustangen. Men eftersom jag gör renoveringarna grundligt tar det tid och pengar. Dessutom är det inte alltid lätt att hitta delar till mopparna. Just nu har jag problem att hitta rätt typ av ekrer till Mustangen. Dom skall vara 210mm långa och diameter 2,5mm till framhjulet och 215mm långa och diameter 3,0mm till bakhjulet. Så är det någon i HBK som vet.....så är jag tacksam för hjälp.
Bilden nedan är en Mustang 617, finns på monteringbordet i det tidigare inlägget.

Hälsningar.....Ce-eN !
 

Bilagor

  • Sönderpl 4.jpg
    Sönderpl 4.jpg
    311 KB · Visningar: 3
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpte veteranmoped

Om du hittar längre ekrar klipp dom och gänga dom i rätt längd.
Det är värre med att förlänga.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Köpte veteranmoped

Om du hittar längre ekrar klipp dom och gänga dom i rätt längd.
Det är värre med att förlänga.


Jag vet att jag kan korta för långa ekrer, men vill helst ha orginal ekrer med rätt diameter och längd. Det är känslan att allt orginal det handlar om! Ni som är lite hemma i ämnet Mustang (eller äldre mopeder) ser kanske att sadeln inte heller är orginal. Orginalsadeln finns och skall lämnas till en sadelmakare för att få den omklädd !

Hälsn........Ce-eN !
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Köpte veteranmoped

Ring Knåda Sport 0271-34075 dom har det mesta när det gäller mopeder och motorcyklar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Köpte veteranmoped

Fixade ju till en fin flakmoppe men den behövdes bättre i Grundsund och så blev det med de.
Skam den som ger sig så ett nytt vrak införskaffades och trängs nu med min fortsatta renovering av husbilen. Har hittills bara ramen men hittat en framdel i Fagersta och motorn blir en Kinamotor med elstart mm. Tips om delar mottages tacksamt.
Nu har jag att jobba med Husbil och Flakmoppe. Skulle egentligen vilja renoverat en gammal Viktoria ( som jag hade i min gröna ungdom ) så är det någon där ute som vill bli av med en sådan till överkomligt pris så finns jag här. Skulle också vilja ha en Monark Blue Arrow som jag också hade en gång i tiden.
Ojojoj drömmar...............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    39,8 KB · Visningar: 0
  • 16 sept 2010 Flakvrak 002.jpg
    16 sept 2010 Flakvrak 002.jpg
    671,3 KB · Visningar: 1
Toppen