• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Bumbar tråden då jag undrar om någon vet.

Så vad kostar export skyltarna och hur lång tid behöver man för att kunna ordna det på plats?. Eller kan man lösa det hemifrån?
Du får räkna med 2-300 euro för 15 dagars skyltar, då man också betalar för en månads bilskatt.
Kan som sagt ofta ordnas i förväg, annars räkna med 1-3 timmar beroende på hur hög belastning det är på det lokala bilregistret och hur nära säljaren det är.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Skulle absolut föredra att ta hem bilen för att både "lära känna" och utrusta bilen efter personlig smak, innan jag gav mig ut på en längre resa.:)

För övrigt är det nog få bilar där det är frågan om trixandet med några procent moms hit eller dit. Det är nog den egna plånboken som är av intresse för gemene man.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Skillnaden mellan svenskt och tyskt pris, inklusive respektive lands moms, är ca 5 %.

(D.v.s. en bil som i Tyskland kostar 60.000 € inkl moms, kostar 3.052 € "extra" när man betalat den svenska momsen och fått tillbaka den tyska.)

Detta under förutsättning att man inte behöver betala moms även på hemtagningskostnaderna -vilket vissa fått göra.
 
Toppen