• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa en husbil över 3,5 ton

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Olof G & Gunnar, ni ger enligt mig väldigt svepande svar här. Var gäller dessa uppgifter? Jag vill verkligen inte ”tjafsa”, har inte alls den erfarenhet som ni säkert har, men har trots detta tillskansat mig helt andra uppgifter än vad ni har skrivit här… Var kan jag och andra få hitta/bekräftelse på att ett fordon som väger över 3.5 ton kan uteslutas från de +regler+ som t.ex.gäller i tyskland eller frankrike, eller spanien. Jag är uppriktigt intresserad av att få veta. PB klass 2 finns ju bara i Sverige. Google på tyska eller franska eller spanska trafikmärken ger tillfället inte hela svaret, tror jag.
/tomas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag orkar inte försöka förstå vem som tycker vad i tråden, men om jag får störa med lite fakta, se länken nedan.


Who does the driving ban on Sundays and public holidays apply to?​

On Sundays and public holidays , trucks with a permissible total weight of more than 7.5 t are not allowed to drive between midnight and 10 p.m. The driving ban on Sundays and public holidays only applies to commercial goods traffic . This means: If the truck has a permissible total weight of 7.5 t or less , then it does not even come under the Sunday and public holiday driving ban.

If it is heavier or you are driving with a trailer (the weight of the combination is irrelevant), then the purpose of the journey is decisive. If the purpose of the trip is not to transport goods for commercial purposes, then you may drive without restrictions on Sundays and public holidays. So you can go on holiday with your caravan or mobile home without hesitation . Participation in private events (e.g. trucker, vintage car meeting) is also possible without any problems.
 
Senast ändrad:

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Det känner jag till ,dessa uppgifter att det just nu är svårt att få en EasyGo+ box från Danmark,men det du skriver att denna box inte skulle accepteras i Österrike stämmer inte,det skapar bara förvirring för dom som redan har en EasyGo.
Jag lägger ner denna diskussionen. Den som vill åker till Österrike med tung husbil och lär sig den hårda vägen.
Jag litar inte ett smack på deras invecklade system och avhåller mig från landet med vår husbil.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Detta häfte fick jag med den österrikiska boxen 2010._20221104_092231.JPG

Och här ett utdrag ur den_20221104_091957.JPG
vad som gällde för bilens handlingar.

Vårt problem den semestern var att hitta en fax i Italien att skicka in handlingarna med.
Lyckades låna faxen på campingen vi bodde på.

Numera kör vi med easygo+.
Och den Österrikiska registreringen sköttes från Danmark.

Krister.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Olof G & Gunnar, ni ger enligt mig väldigt svepande svar här. Var gäller dessa uppgifter? Jag vill verkligen inte ”tjafsa”, har inte alls den erfarenhet som ni säkert har, men har trots detta tillskansat mig helt andra uppgifter än vad ni har skrivit här… Var kan jag och andra få hitta/bekräftelse på att ett fordon som väger över 3.5 ton kan uteslutas från de +regler+ som t.ex.gäller i tyskland eller frankrike, eller spanien. Jag är uppriktigt intresserad av att få veta. PB klass 2 finns ju bara i Sverige. Google på tyska eller franska eller spanska trafikmärken ger tillfället inte hela svaret, tror jag.
/tomas
1667555799375.png
Sign No. 253 – no motor vehicles with permissible maximum weight of over 3.5 metric tons, including trailers, except passenger cars and busses/coaches.
 

Swedenlovers

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
33273
Medlemskap
2024
Tror att behovet av hur mycket man vill lasta är väldigt individuellt och vilken husbil som avses. Vår 6,4 m plåtis har vi vägt två ggr med semesterpackning -två personer, cyklar grill etc och då ligger vi på 3,3 ton. Maxvikt 3,5 ton. Min egen upplevelse ( förstår att alla har sin egen) är att jag många gånger sett förbud Max 3,5 ton - broar, cityzoner och dylikt som jag slipper bry mig om.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Olof G & Gunnar, ni ger enligt mig väldigt svepande svar här. Var gäller dessa uppgifter? Jag vill verkligen inte ”tjafsa”, har inte alls den erfarenhet som ni säkert har, men har trots detta tillskansat mig helt andra uppgifter än vad ni har skrivit här… Var kan jag och andra få hitta/bekräftelse på att ett fordon som väger över 3.5 ton kan uteslutas från de +regler+ som t.ex.gäller i tyskland eller frankrike, eller spanien. Jag är uppriktigt intresserad av att få veta. PB klass 2 finns ju bara i Sverige. Google på tyska eller franska eller spanska trafikmärken ger tillfället inte hela svaret, tror jag.
/tomas
Jag måste lägga mig i denna diskussionen. 3.5 tons regeln gäller LASTBILAR med en totalvikt över 3500 kilo. Den gäller inte husbilar, bussar och fordon som har tillstånd för att transportera livsnödvändiga transporter (kyl, frystransporter vilka få särskilt tillstånd). De gäller heller inte persontransporter tex bussar. Alla militära fordon är även de befriade från denna klausul, samt väghållningsfordon. Kort kan man säga att regeln inte gäller fordon som inte behöver färdskrivare vilka inte utför persontransport.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej på er,
Efter mycket googlande så skulle gärna ta lite expertråd från er :)
Vi tittar på husbil (igen) och funderar på om vi skall hö en som väger över 3,5 ton (vi innehar körkort).
Om man vill resa ner i Europa, vilka nackdelar är det? Är det stor prisskillnad i tullar osv?

Tar gärna emot era erfarenheter.

Hoppas du blev klokare av de 50 svaren du fått hittills, vi började åka tung husbil 2014, åkte lätta fordon tidigare, jag kan nu inte påminna mej att jag grubblar nåt över detta på turer utanför Sverige.
Fick en dansk personbil före mej på motorväg i Danmark, som försökte bromsa ner min fart, han tyckte väl att jag körde för fort, sen har jag fått välja en annan väg en gång pga en mycket klen träbro. Jag skulle inte tveka att välja en tung husbil ifall mina krav/önskemål kräver det.
 
Toppen