• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av Niesmann Flair

F

F.d. 18508

Guest
Sv: Köp av Niesmann Flair

glömde nämna att ac är krav i bildelen med så stor framruta.
ac i bodel kvittar för oss iallafall,isoleringen håller även värmen borta.

isolerväggen är ett plus såklart men är du ingen flitig vintercampare är det inte a och o,
vi drar inte ner den i onödan,tack vare den stora rutan och inv höjden hela vägen fram
står man gärna med nosen mot utsikten..
du har full isolering fram,dubbelrutor,element på båda sidor fram så du får inte samma
problem som många andra har och måste köpa vintertäcken o dyl
däremot på sommaren om solen gassar rakt in är det som sagt skönt att dra ner den en bit.

concorde har tydligen element vid isolerväggen och slipper därmed isen på insidan av rutan?
fick tips om det,kanske nåt vi fixar till i sommar.
att skrapa tjock-is på en ruta som sitter en meter in på instrumentbrädan ,är rund på sidan och är en och en halv meter är ingen barnlek :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

Det var en tråd som ble startet av TeknikLasse om fukt (og is) på frontruten på Flair (han har en 6700)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Jaha, imorrn bär det av till Tyskland för att titta på ett par Flair's. Om allt klaffar och den första jag skall titta på är i det skick jag hoppas på så är affären klar imorrn eftermiddag.

Det är en -01 med L-soffa. Enligt de bilder jag fått hemskickade så verkar den ha legat i malpåse sen den var ny och ägarna verkar vara ena riktiga superpedanter. Det skadar ju inte.

Sålde min gamla bil nu i helgen så jag lyckades med att missa årsmötet. Man känner sig verkligen naken utan en bil på uppfarten..
Men med lite tur är ordningen återställd igen om ett par dar:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

En liten uppdatering

Det blev köp och bilen står sedan i lördags morse fint parkerad på uppfarten.
Ursprungskontrollen är beställd och så är även broms, stöld och bullerintygen från Dekra.
Med lite tur kan jag börja jaga besiktningstid i början på nästa vecka.

Bilen är i kanonfint skick och har bara drygt 6.000 mil på mätaren. Ett brummande från bakvagnen trodde jag först var från vinterdäcken som satt på men efter byte till sommardäcken innan hemfärd så kunde jag konstatera att ett eller flera av bakhjulslagren står för oljudet.
Lagerbyte och byte till förstärkta framfjädrar blir nu helgens pyssel.
Vet ej hur bökigt det är att byta lager bak men det skall nog inte vara några större problem.
Framfjädrarna har ju bytts av flera här i klubben så där finns ju bra tips redan.

Just ja, jag råkade även beställa 6 st alu fälgar direkt när jag kom hem. Känns som att man skall spendera pengarna nu medans man fortfarande blöder..:cool:

IMGP1988.jpg
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Köp av Niesmann Flair

Hej på er och grattis till bilen! :)

Hoppas ni kommer att trivas med bilen, vi trivs jättebra i vår Flair!

Om ni undrar något får ni gärna höra av er, vi bytte fjädrar själva... lite piller men det gick fint.

Ett tipps, muttermaskin!!

Ha det fint.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Köp av Niesmann Flair

Vackert,grattis till en RIKTIG bil:)
ja muttermaskin och en rejäl domkraft,vår Fiat orig lättade knappt på fjädringen..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Fick ju tips tidigare i denna tråd om att kontrollera fukten i sidorutorna fram innan köp då det kostar en rejäl slant att byta.
Jag mailade då till fabriken och frågade hur man kan se om de är utbytta och fick till svar att det inte går att se. Ett mail till fabriken med chassienummer är det som gäller.

Mailade igår kväll och frågade om mitt nyförvärv och fick svaret nu på morgonen att rutorna byttes -03. Man verkar ha bra koll på fabriken.

Kan vara bra att veta om man tittar på en Flair från -00 och framåt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köp av Niesmann Flair

En liten uppdatering

Just ja, jag råkade även beställa 6 st alu fälgar direkt när jag kom hem. Känns som att man skall spendera pengarna nu medans man fortfarande blöder..:cool:
--------------------------------------------------------------------------------------------------

gris26.gif

Råkade beställa? :D JANKRO.
 
Toppen