Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL
Såvitt jag kan förstå förespråkar Ingrid & Pålle alltid trovärdiga fakta och nyttjar spårbara referenser. Även om hen skulle arbeta inom en enligt vissa "belastad" organisation så ser jag inget fel i det! Belagd källinformation förblir fakta oavsett vem som förmedlar den. Förutsatt att den inte förvanskas eller vinklas med okunskap "på vägen".
Jag sökte i inlägg 6 ovan exemplifiera för trådskaparen hur ett "ensidigt standardköpekontrakt" som nyttjas av de flesta säljare kan bli fel/dåligt och därför borde kompletteras av dig som köpare. Varför behövs det då kompletteringar till säljares generella avtal(?), jo därför att de tillgodoser främst säljaren som kan ha helt olika förutsättningar i sin funktion;
1) Säljare/säljföretag inom husbilsbranschen är ingen homogen enhetlig grupp, spec måste man som köpare inse att detta ännu är är en omogen bransch som fullt ut inte "satt sig ännu"!
2) Säljare kan vara nästan vem som helst på en vid skala, från hen med hela firman på fickan till den mer komplette generalagenten för den slutlige påbyggaren (t.ex Kabe, Hobby, m.fl) av grundchassier (t.ex Fiat, Renault, m.fl)
3) Vissa säljare/företag har egna mer eller mindre kompletta serviceverkstäder (vilket kan varierar från mycket till ingenting alls), få om ens någon av dessa har tillgång till egen drivline och chassieservice. I fallet drivlinor gäller t.ex service och garanti hos Fiat m.fl, på chassie Fiat, m.fl gäller alternativt t.ex AL-Ko.
4) För kunden kan detta innebära att han själv får kuska omkring med ovanstående "prylar" till olika geografiska adresser med kanske olika långa garantitider och serviceåtaganden och förklara sig vilket kostar både tid och kraft om man nu vill ha en fungerande husbil när den behövs.
Ja detta är bara några ex på oklarheter med långtgående konsekvenser, med i den kompletta husbilen ingående komponenter som en omedveten köpare kan och ofta råkar ut för. Enklast för många blir då (trots vissa befintliga men långsamverkande lagar) att själva fixa mängd och skitfel för att kunna få en användbar husbil (även nya)! Det är här det kommer in med att via ursprungs köpekontraktet gardera sig ... så gott som det går (främst mot sådan säljare som tenderar att inte uppträda på det sätt som man skulle önska sig)!