• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Anit & Dan,

öppningen sitter lite fel för mig också men som du säger, man får åla sig in men det går ju ända snabbare än att köra 14 mil. Får väl planera sina besök i bilen så att det blir så mycket som möjligt gjort varje gång.

Anders

Hej igen Anders!

(Har precis varit på ishockey, MIF-Redhawks mot Mariestad 5-2 men ingen direkt underhållande match.)

Angående att komma in i bilen under kapellet så tänker jag inte "åla" in i bilen så många gånger i vinter, så det lilla negativa får man väl acceptera.

Apropå antenn och skorsten och om detta kan skava hål, har jag löst så här:
Tog en tjock frigolitskiva (cellplast) och sågade till jättesockerbitar och la upp dessa runt antennen och skorsten och på det sättet så ligger aldrig kapellet an mot någon del som kan skava hål.
Som bonus får man även lite bättre fall på kapellet så att regnvattnet lättare kan rinna av.

Hälsn Anita o Dan
:):)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Anita & Dan
Det där låter bra. Blir säkert inga problem. Själv pallade jag upp bilen under framhjulen för att få lite "vattenavrinningslutning" på bilen + att garageinfarten lutar en del.
Vi har säkert fräscha bilar när det är så daxs för avtäckning i vår.
Men den värms säkert upp till julafton då det vankas "glögg till barnbarnen och ballonger till farmor och farfar & mormor/morfar. Det går ju bra när den står hemma.

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Julas husbilsöverdrag

Strålande idé, Kurt! Det blir så vackra svarta ringar efter däcken! :D:D:D
Jag kan väl få mobba lite också!?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Gör inget Jappe! Jag skulle naturligtvis snurra in dom i Plast.
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Finns det inga överdrag för oss som har bil på 9 meter då? Såg i en katalog ett överdrag för bil upp 10 meter men kan inte hitta det igen, minns det inte alls:(
Argos
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hur gör ni med snön?
Jag brukar passa på att köra en tur med bilen när det har blivit ett par dm snö på taket, så att snötäcket blåser av innan det bildas is i ngn töperiod, på så sätt slipper jag oftast skotta. Låter sig inte gärna göras med ett täcke över bilen. Och att vänta på våren låter mycket riskabelt; taket kanske ger sig redan vid mindre än 100 cm snödjup?
aake
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

För mig är det ju första vintern med en husbil så jag har ingen erfarenhet. Jag tror och hoppas att jag skall kunna borsta bort snön innan det blir för mycket.
Nu är det väl också så att vi har peppar, peppar varit förskonade från större snömängder i Västervikstrakten. Men visst inser jag en risk men bilen står ju bredvid huset så jag har ju ständigt koll på den.

I värsta fall får man väl sätta in ett par stöttor inne i bilen om det blir allt för besvärligt, men jag jag är optimist och tror inte det blir några större problem

Skulle vara kul att höra kommentarer från fler som haft sina husbilar/husvagnar ute över vintern
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jeg har pleid å ta en tur på taket med en plast snøspade og fjernet snøen manuellt når det blir litt mye. Men det er ikke en løsning som kan brukes på alle biler, taket må tåle at en vandrer rundt på det.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Knut,
jag vågar nog inte gå på taket. Dels vet jag inte om det klarar det och sedan blir ju plasten rejält hal. Har en kompis i Norge (Drammen) som kör egen långtradare och han skulle för något år sedan skotta bort is ovanpå kapellet och halkade och ramlade ner 4,5 meter. Han hade tur och det gick bra den gången
Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ja, selv mitt lakkerte alutak blir glatt så en må være forsiktig. På forrige bil var det en 10 cm høy kant på begge side + en spoiler bak så en kunne føle seg litt trygere, den nye har markisen montert oppe på taket på den ene siden og jeg har solpaneler på den andre - vandringsvegen blir svært begrenset, men det kan bli mye snø på en 8,6 m lang bil ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Inte helt ofarligt detta!
För egen del så har jag med tvåkomponentlim fäst halkskyddsplåt av Al på taket (som sedan även packbox och div annat är fäst i, så att jag inte behöver dra skruvar genom taket), se bild.
Kan naturligtvis tänkas bli halt ändå med snö och is på taket. Hittills har det fungerat, men jag blir varken yngre eller vigare med åren. Livlina?
aake
 

Bilagor

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    3,1 MB · Visningar: 24
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,
idag k 16.50 när jag lämnade Julas butik på Ingelsta i Norrköping fanns 1 st av det mindre husbilsöverdraget kvar (548-610 cm, 995 kr, artikelnr 619-300). Det finns inte framme i butiken pga kartongens storlek (men väger bara 14 kg) så man får be personalen hämta den på ett loft på lagret. Butikens telnr är enl katalogen 011-196560. Det större överdraget frågade jag inte efter.

Julas kundtjänst har sagt att de räknar med att få in husbilsöverdragen igen i början av december.

Ha det gott
Agneta W
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 622

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ringde till JUla idag och frågade om överdrag. Dom har slutat saluföra dom största överdragen:( deras största är 7.35. Förra året fanns överdrag för bil/vagn upp till 10 meter, dessa återkommer inte, var kan man hitta nåt dylikt då tro?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Dancover Camper & Caravan Tältmarknadsför och säljer ett stort antal olika lösningar för bl.a. husbilar.
Kan kanske vara ett bra alternativ till vinterförvaring för den som har plats och känner att det är värt pengarna.
Företaget tycks inte ha just den modell som Jula säljer, men vem vet, det kanske kan finnas ett intresse för företaget att låta tillverka om dom finge en förfrågan?
Speciellt om det kommer en förfrågan från en husbilsklubb med över 3000 medlemmar.
V-backen
 
F

F.d. 15943

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej!
Är nyfiken på era erfarenheter av Julas husbilsöverdrag.
Motsvarar den era förväntningar? Har ni upptäckt några nackdelar?
Är det en lösning på vinterförvaring som ni kan rekommendera?
Har själv vinterförvar på loge men skulle hellre ha bilen hemma om det finns en enkel och fungerande lösning.
Mvh/ Peppe:yes:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej Peppe
Jag har haft bilen under Julas överdrag i vinter och kan ej finna några nötningsmärken. Jag upplever det som en stor fördel att sidorna är ju perforerade vilket gör att det blåser/luftar igenom. Det är ju bara överdelen som är vattentät.

Vi har i stort sett inte haft någon snö här i Västervik vilket gör att kapellet har ju fladdrat en del i vinden, men som sagt har inte upptäckt något. Jag är helt nöjd och fick ha bilen hemma. Dock var det för mig lite otur att kapellets öppning för dörren inte stämde med min dörrs placering men det var ändå lätt att komma in i bilen.

Anders
 

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,

Har också bilen hemma under Julas överdrag, inga synliga nötningsmärken etc, taket starkt och tätt och har även hållt för antennfästet som sticker upp en bit, perfekt med dragkedjor för att lätt ta sig in, enda nackdelen för mig har varit att jag blev tvugen att köpa det större överdraget vilket medfört att det är mycket väv över som måste stoppas undan och som en del gånger fladdrat rejält när det blåst på, men totalt sett mycket nöjd.


Hälsningar

Håkan
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

HEJ. Samma erfarenhet här .Tog av tältet för en vecka sedan,bilen var lika ren och fin som när jag täckte den.Har fått gjort mycket småpill i inredningen i vinter tack vare tillgängligheten.Kan varmt rekomendera julas överdrag MVH Stephan.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ingen som vet hur det går under riktiga vinterförhållanden?Här hemma har snön legat meterdjup denna vinter, men har nu töat ihop till kanske 75 (tunga) cm.
aake
 
Toppen