• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jobb

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Jobb

Hej alla förtidare.men också lillian och reidar.

Fler måste jobba längre - annars blir pensionerna lägre. Det säger socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M). Därför tillsätter regeringen en ny pensionsutredning.



"Det är för många som lämnar före 65 års ålder och det är ganska många fler som skulle kunna arbeta längre än till 65 som inte gör det", sa Kristersson och tillade att han egentligen inte ser någon fixerad pensionsålder framför sig.

Kör hårt jobba längre upp i åldern som lillian & reidar å ja.

Grekland, Spannien, Portugal, Italien. Vart är de på väg?

Ja jag kör kanske lite för fort ibland, men det finns ju en massa "Gamlingar" som ligger ivägen med sin 80 Km.
För inte är det väl motorn som avgör? hastigheten.
/Vidhem
 

Linnéa & Eide

HBK Medlem
Inlägg
222
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
275
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

I brist på gymnasiekompetens fick jag av Telia erbjudande om pension 1997. Jag var då 58 år. Jag tackade ja och detta har jag inte ångrat. Har haft fullt upp och trivs med tillvaron. Fyller 72 i juni och har alltså varit frisk pensionär i 14 år. Jag var hemmaman tills Linnéa gick i pension vid 65 år och det var 2005.
Hälsning Eide
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Jobb


En stilla undran utan att reta upp någon hoppas jag.
Jag har jobbat i 46 år avslutade vid 63 års ålder.
Undrar dock hur många av dagens ungdomar som kommer upp lika många år.
Vi i köttberget har nog fått jobba och gjort rätt för oss. Men vi var privilegierade eftersom det fanns arbeten förr.
Nu går vi mot ljusare tider och = husbilstider.
Ha det så bra.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Hej alla förtidare.men också lillian och reidar.

Fler måste jobba längre - annars blir pensionerna lägre. Det säger socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M). Därför tillsätter regeringen en ny pensionsutredning.



"Det är för många som lämnar före 65 års ålder och det är ganska många fler som skulle kunna arbeta längre än till 65 som inte gör det", sa Kristersson och tillade att han egentligen inte ser någon fixerad pensionsålder framför sig.

Kör hårt jobba längre upp i åldern som lillian & reidar å ja.

Grekland, Spannien, Portugal, Italien. Vart är de på väg?

Ja jag kör kanske lite för fort ibland, men det finns ju en massa "Gamlingar" som ligger ivägen med sin 80 Km.
För inte är det väl motorn som avgör? hastigheten.
/Vidhem
Det ligger mycket i dit resonemang. Hade jag jobbat några år till som brandman, med förstorad kropps pulsåder och stora rytmstörningar på hjärtat, hade jag troligtvi inte kostat nått alls i pension. Får jag se en Nordic i backspegeln, håller jag åt sidan, men risken är nog ganska liten.:yes:
bosse b
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Jobb

Pensionsåldern bestämmer man ju själv, men till priset av sin ekonomi...
Jag förstår inte talet från politikerhåll om att alla måste jobba längre, sänk pensionsåldern i stället och släpp in alla unga arbetslösa så att de slipper emigrera till Norge.

Eftersom min fru är 2 år yngre och vi bägge har jobb som vi trivs med, så kommer jag att jobba till minst 65. Hemmaman blir jag inte frivilligt. Men drömmen är att vi bägge tar ett halvår tjänstledigt och sakta följer våren från Sicilien och hemåt, i husbil förståss!
 
H

hianders

Guest
Sv: Jobb

Pensionsåldern bestämmer man ju själv, men till priset av sin ekonomi...
Jag förstår inte talet från politikerhåll om att alla måste jobba längre, sänk pensionsåldern i stället och släpp in alla unga arbetslösa så att de slipper emigrera till Norge.

Eftersom min fru är 2 år yngre och vi bägge har jobb som vi trivs med, så kommer jag att jobba till minst 65. Hemmaman blir jag inte frivilligt. Men drömmen är att vi bägge tar ett halvår tjänstledigt och sakta följer våren från Sicilien och hemåt, i husbil förståss!

Mitt sista inlägg i denna tråd! Jag kan bara gratulera er som har jobb eller eget företag (Vidhem bl a) och som trivs med tillvaron och arbete. Vi är dock många som är och har varit i utanförskap på arbetsmarknaden i några år på grund av ålder och som väljer att ta pension tidigare och lämna vår plats i arbetssökandekön. Det kanske inte alla gånger är frivilligt men det finns gränser för hur länge man står ut att känna att man inte är behövd på arbetsmarknaden. Man kanske helst av allt vill jobba och ha det sociala (som ju är en stor stor del av ett arbete) men inte får tillgång till detta. Sant att man väljer själv när man tar pension (ännu fr om 61 år) och att det påverkar ekonomin!!

Slutsats: Se inte ner på oss som tar förtida pension, vi är inte lata eller arbetsskygga.
Det sociala finns numera i husbilsåkandet, tack för det!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Jobb

ChristerP - jag var nästan i samma sits som dig när jag bestämde mig för att ta ut förtida pension fr o m 1/1-11. Blir 63 i juni. Jag hade så låg akassa efter 75% tjänst på SJ och hade bara lite drygt 60 dagar innan den s k Jobb- och utvecklingsgarantin skulle träda in. Då skulle "ersättningen" sänkas ytterligare eftersom den är (vill jag minnas) 65% av lönen. Eftersom ingen löneavdelning kunde räkna åt mig så var det lite pussel att ta reda på var tjänstepensionerna låg men nu är det klart! Inte blir man rik på detta men man är fri!! Jag tycker att du skall räkna på det och ta reda på hur mycket ersättningen blir när du kommer in i den s k Jobb- och utvecklingsgarantin!!

Lycka till!

fru hianders/Inger

PS Dessutom är man inte speciellt attraktiv på arbetsmarknaden om man är 60+, har ganska så lång och bred erfarenhet av att söka jobb efter 60. Sommarvikariat har det varit de senaste åren men nu vill jag inte splittra sönder en sommar till!! Jag ger min plats på arbetsmarknaden till en yngre förmåga!! Även om jag har mycket att tillföra arbetsmässigt! DS


Hianders,
först till ersättningen, den har jag koll på. Trots 65% så sjunker aldrig min ersättning under 680/dag (dvs om politikerna inte lagstadgar något annat) men vad är det jämfört med senaste lönen? Har även bra tjänstepension och privata försäkringar. En fundering (ekonom som man är) att ta ut de privata förs. nu o vänta med allmänn+tjänste? Då blir man fortsatt jagad men kommer man få ut mer i pension den dag....? Jag har haft 6 mån provanst. men så kom finanskrisen och ut åkte man....
Aktraktiv är man inte heller över 60, inte ens på arbetsmarknaden;) Saknar såklart det sociala med arbetskamrater.

Kanske man inte skall vänta på att göra slag i saken....den allmänna pensionen lär nog inte bli bättre än dagens nivåer.

Till er som tycker att förtida pensionärer är en belastning så vill jag bara säga att jag inte har något dåligt samvete för jag har jobbat länge nog om än jag skulle kunna tänka mig något mindre betungande uppdrag nu ändå. När riksdagspolitiker (som nu ska fatta beslut om ny pensionsålder osv för oss vanliga männsikor) dessutom själv kan pensionera sig mellan 50-55 med en fet garanterad pension (efterlön) fram till pension vid 60 så har jag inga betänkligheter därvid lag.

Här i HBK är vi ganska sociala för vi har ju ett gemensamt intresse =HB!:D
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Hej igen.
Min avsikt var absolut inte att klanka ner på någon mäniska som fått sluta i förtid det kan de säkert inte rå för. Jag vet
Ubildning är kravet på arbetsmarknaden i dag.
Vi 40 talister fick arbeta tungt rent kroppsligt under många år övertid OSV jobb var det gott om bara fråga behövder ni någon gubbe till. Fruarna var hemma med barnen och skötte marktjänsten.I dag är ju kvinnan dubbel arbetande.Bättre eller sämre??
Inte underligt att många är utslitna. Min enda tanke med min fråga var jobbar ni efter 65.
Eller skall man ta pension tidigare än 65? Min fru arbetar fortfarande där av frågan hur har ni andra gjort? En rättelse jag kan jobba lite som jag vill inte varje dag utan periodvis när jag behövs.

Vänligen
Reidar:music-icon:
 
Senast ändrad:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Slutade arbeta när jag var 60 år. Trivdes alldeles förträffligt med mitt arbete men tänkte "man vet aldrig hur länge man lever" så därför började jag ta ut pension vid 61. Var och en gör som den tycker passar bäst!
Elisabeth
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Jobb

Slutsats: Se inte ner på oss som tar förtida pension, vi är inte lata eller arbetsskygga.
Oj, det var verkligen inte min avsikt! De som känner mig vet att jag verkligen inte är den typen av människa, snarare tvärtom.
Jag har två barn som kämpar för att komma in på arbetsmarknaden i Stockholm, så jag vet vad det innebär att stå utanför.

Jag ska nog akta mig för att prata "politik" här i fortsättningen. Det är så lätt att bli missförstådd fast man menar väl.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Jobb

Har även bra tjänstepension och privata försäkringar. En fundering (ekonom som man är) att ta ut de privata förs. nu o vänta med allmänn+tjänste?

Christer!
Som ekonom har du naturligtvis koll på vad dina privata försäkringar ger. Jag är inte ekonom (men ekonomisk) och jag började ta ut rubbet (pension + tjänstepension + privata försäkringar), allt på på en gång och placerar kulorna på egen hand där jag snabbt kommer åt dem. MEN!!! Jag åkte på statlig inkomstskatt pga hög inkomst! Det hade jag inte räknat med. Det blev dyrt det... Och inte kan man backa heller.

Vill inte vara messerschmidt men bättre att varna en gång för mycket...

Kjell ;)
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Jobb

Men du betalar väl bara statlig inkomstskatt på summan över brytpunkten ??
vid vilket belopp inträder den och vad är skatten då ? Funderar på att rycka loss mina två privata p-försäkringar, fyller 58 i år, men det är som du säger man måste räkna på det.

CYA RW
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Jobb

Men du betalar väl bara statlig inkomstskatt på summan över brytpunkten ??
vid vilket belopp inträder den och vad är skatten då ? Funderar på att rycka loss mina två privata p-försäkringar, fyller 58 i år, men det är som du säger man måste räkna på det.

CYA RW

Hej!
Saxat från Skatteverkets hemsida:
Statlig inkomstskatt, fysiska personer

Det är ingen statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst upp till 367 600 kr. Mellan 367 600 kr och 526 200 kr är den statliga skatten 20 procent på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. På den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger 526 200 kr är den statliga inkomstskatten 25 procent.


Hälsning och Lycka till!/Kjell :)
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Jobb

En stilla undran utan att reta upp någon hoppas jag.
Jag har jobbat i 46 år avslutade vid 63 års ålder.
Undrar dock hur många av dagens ungdomar som kommer upp lika många år.
Vi i köttberget har nog fått jobba och gjort rätt för oss. Men vi var privilegierade eftersom det fanns arbeten förr.
Nu går vi mot ljusare tider och = husbilstider.
Ha det så bra.

Jag tror att det är väldigt många fler än bara jag som nog kommer att hamna i ungefär det årspannet 45-46 år innan man går i pension. Är nyligen fyllda 40, har jobbat heltid i 21 av dem åren (okej, var hemma 2 år med barnen men hade ju kvar min anställning under den tiden med).
Ska man dessutom räkna med sommarjobb, helgjobb mm innan heltidsanställningen började så lägg på ca 4 år till till de 21 åren redan nu.
Men jag håller med om att arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut idag än vad den gjorde när jag gick ut 1990. Då var man så attraktiv på marknaden att de till och med ringde hem för att erbjuda anställning. Idag krävs det så mycket för de flesta jobb att inte många är färdigutbildade förrän efter 20-25 årsåldern och då blir det rent matematiskt betydligt svårare att komma upp i 45 arbetsår då det med största sannolikhet kommer saker i vägen som gör att man kanske inte arbetar oavbrutet?! (barn, arbetslöshet mm)
Och för att förtydliga mig så nej, jag tog inte alls illa upp av frågeställningen i början på ditt inlägg. Ville bara ge min syn på saken och visa på att vi säkert är väldigt många som både har jobbat och som kommer att jobba i många år till.
Att övervintra i Spanien eller andra varma platser ser jag fram mot när den tiden kommer, får väl njuta av alla bloggar fram tills dess ifrån de som redan är där :)
//Agneta
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Jobb

Har arbetat i snart 47 år (började vid 13 års ålder) inom industrin. Kroppen har tagit mycket stryk då jag under många år var arbetsnarkoman med mycket höga krav på mej själv. Både när det gällde jobb ,hem och 5 barn. Har haft 2 hjärtinfarkter,opererad 2004,lider av diskbråck samt ständig värk har diagnosen fibromyalgi , har nu 1/2 sjukpension och jobbar halvtid. Vilket blir svårare för var dag. Nu har jag börjat fundera på att ta pension vid 61 (nov.2012) men undrar lite om jag törs rent ekonomiskt maken gick i ålderspension för ett år sen efter att haft sjukpension i 19 år.Men man vill ju kunna njuta av sin pension några år tillsammans i alla fall innan man blir så dålig att men blir sittande. Ser ju fram emot ett husbilsliv efter jag slutat jobba som kan föra oss utanför landets gränser och se andra kulturer.Ja som ni ser så har jag mycket att tänka igenom samt väga för och emot. Min dröm och längtan är i alla fall att få se ett slut på arbetslivet inom en snar framtid.
Synpunkter från en kämpande Gunilla
PS oj vad gnälligt detta blev men sån är sanningen DS
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jobb

För knappt två år sedan, vid fyllda 68 år, så slutade jag lite motvilligt faktiskt, men vi flyttade ut i vildmarken och det blev lite väl långt pendlingsavstånd till arbetsplatsen.
Min hustru som har några mil närmare till sin arbetsplats arbetar dock fortfarande ungefär en vecka per månad trots sina 69 år. Detta av tre tunga skäl: Hon tycker att det är nöjsamt, hon har en kännbar försörjningsbörda pga en man som är dyr i drift och slutligen att hon, liksom alla andra, åtnjuter dubbelt jobbskatteavdrag efter fyllda 65 år.
aake
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Jobb

Avundas er som haft möjligheten att pensionera er före 65. Skulle sitta som hand i handsken. Hoppas kroppen håller till 65 bara. Som det ser ut nu vete katten. Vitsen är väl att kunna leva o verka efter 65 också eller.....

Erling
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Jobb

Hm skulle oxå vilja sluta jobba vid 55 dvs om ett år. Men hur klarar man det ekonomiskt?
Sen funderar jag på hur tillfredsställer man all fritid? Vid 55 är man ju ändå inte "så" gammal? Kanske svårt att gå från heltid till pensionär? Önskar en tråd om detta. Framförallt ekonomin. Observera att detta är inget ifrågasättande om hur var o en väljer. Allt är respekterat.
ps. kan ju inte hela tiden köra runt med husbilen?
Mvh Lena
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Jobb

Förstår dig.
Gått igenom 4 operationer 2 i ryggen 2 nacken, varje dag är en kamp mot tillvaron.
Mvh Lena
 
Toppen