• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Efter Saharasandattacken på Platja d'Aro fick jag kalla fötter och drog vidare norrut. (Mina gamla KOL-lungor gillar inta sådan luft).

1 röd huv.jpg

Berirut ledde in mig på några smala hiskliga serpentinvägar över ett lokalt berg så det blev en jobbig resa. Jag hade glömt att kolla papperskartan innan jag stack så jag får skylla mig själv.

Beiruts uppfattning om gatunätet i Empuriabrava stämde inte riktigt med verkligheten men det gick ändå att lista ut var ställplatsen låg till slut.

2 Emp stpl.jpg

Ingen höjdarställplats precis men den dög alldeles utmärkt till övernattning. Sopåkarna bredvid väsnades lite på morgonen men jag hör så illa så det störde mig inte. Ösregnet under natten hördes men jag betraktar sådana ljud som sövande liksom gungningarna i vindstötarna. Detta kan bero på att jag kommer från "båtvärlden".

Jag for ner i Empuriabrava och fick se en stad med lika många kanaler som bilgator. Överallt låg det båtar inne i stan och många hade sin båtplats alldeles utanför huset. Himla trevligt! Trist att man inte är rik! Lite avundsjuka kan jag väl prestera men å andra sidan finns det ju ingen skärgård utanför stan så vad skall man där att göra då?

3 konst tvärg.jpg

4 båtgata.jpg

5 yacht.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Färden gick vidare till Roses, en stad jag hört mycket talas om. Jag har aldrig sett så många husbilsförbudsskyltar någonstans tidigare! Husbilsfolket måste ha burit sig extremt illa åt i den här stan, tydligen!

Nu sitter jag i hamnen i Llanca och skriver detta.

9 Llanca.jpg

Om en stund ska jag köra den vackra kustvägen mot Frankrike. Jag noterade, när jag körde den vägen åt andra hållet, att lämpliga fotograferingsparkeringsplatser bara fanns på ostsidan av vägen så idag ska jag försöka få ihop lite bilder från den här sträckan. För Knarreviks skull så ska jag färgmätta bilderna lite extra! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag gillar Spanien men jag gillar inte deras omhuldade djurplågeri, tjurfäktningseländet m.m. Jag gillar Frankrike men jag gillar inte heller deras sätt att plåga djur, foie gras (sättet att tvångsmata gäss). Jag lär inte kunna påverka dessa länders inställning i ämnet så det tänker jag inte försöka med men jag har väldigt svårt att begripa hur människor i dessa relativt utvecklade och civiliserade länder kan förnedra sig till sådana barbariska sysselsättningar! Nog om detta!

Spanien har ett fantastiskt vägnät. Hade Frankrike varit lite fattigare så hade kanske också Frankrike hade haft ett bra vägnät. (EU-pengar)!

Denna trivsamma och vackra väg körde jag på efter att ha passerat gränsen mellan Spanien och Frankrike.

1 fr väg.jpg

Efter ett tag så blev vägen lite väl trivsam och vacker så jag stannade en fransk bilist och frågade (på min gamla skolfranska) om den här vägen verkligen gick till Latour-Bas-Elne. "Inte alls, det är en återvändsväg" svarade han och fortsatte "kör så här i stället!"

2 smaln väg.jpg

Jag körde vidare efter hans anvisningar och kom in på bättre vägar men då dök det plötsligt upp ett svårforcerat hinder!

4 väg avst.jpg

Tidigare under dagen hade jag kollat en liten (6 platser, F/T) ställplats i St André, N42.55223 E2.97361.

3 St André.jpg

Den saknade WiFi och eftersom jag behövde tillgång till nätet så fortsatte jag till Latour-Bas-Elne.

Tillbaka till hindret! Inga hänvisningsskyltar fanns men eftersom jag känner till fransmännens motvilja mot onödigheter så svängde jag först till höger och sedan till vänster på en parallellgata och körde den ett lämpligt antal "hundrametare" och kollade sedan om "kusten var klar". Och det var den! Nästa svårighet! Min nya Beirut som numera pratar engelska, efter den senaste kartuppdateringen, lurade mig ett par gånger men så småningom kam jag fram till Latour-Bas-Elne, N42.60017 E3.00667.

5 camp.jpg

Och här sitter jag nu och funderar på om jag ska visa de bilder jag tog från kustvägen mellan Spanien och Frankrike. Jag kanske hade för höga tankar om min förmåga som fotograf, så vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

I Frankrike skulle jag köpa ett simkort hos Orange men eftersom de ville ha 40€ och jag snart är i Tyskland så vägrade jag äntligen att berika telebolagen i onödan. Jag hade läst här på HBK att Orange tillhandahåller ett simkort på 1gb för 15€, samma pris som i Spanien. Antagligen hade inte bodknoddarna hos Orange läst detta för där gick det inte att pruta.

Jag vevade igång mitt gamla Europasimkort hos Vodafone i stället så nu är jag nyfiken på om nallen är gammal nog för att jag ska slippa bli dubbel- eller trippeldebiterad som jag blev när jag hade simkortet i min nyaste nalle.

Jag har lyckats ta mig till Lapalisse (lite NO om Vichy) utan Internetuppkoppling. Strong gjort, tycker jag själv. Det är svårt numera att klara sig utomlands utan tillgång till nätet!

1 stpl mon.jpg

Vill ni testa er franska så kan ni ju prova på Charles de Gaulles tal om Andra världskriget!

2 Ch d G.jpg

Ställplatsen är gratis, som nästan alla ställplatser här i trakterna, men vill man fylla vatten så kostar det 2€. Rimligt!

3 toa.jpg

25 grader varmt har det varit idag så det känns faktiskt skönt med lite kvällssvalka nu!

Jappe
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Det regnade sand (tror jag) inatt. Så här såg bilen bredvid ut i morse!

Visa bilaga 83372

Visa bilaga 83373

Jag hoppas detta inte avskräcker Wizard från att komma hit med pannbiffarna! :D

Jappe

Vi drog tidigt från Bahia så vi klarade oss från "blodregnet". Vi övernattade i Vilafranca och inget blodregn där heller.
Pannbiffarna serverades på ställplatsen i Massiac, men du dök ju aldrig upp. Det är väl svårt att få upp farten på den gamla plåtisen.
:)
Vi kom hem i gårkväll.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Svårt är att leva utan pannbiffar men nu har jag kommit till Frankrike, skinkornas land, så sådan mat får duga som ersättning. Jag minns min första franska kokta skinka för sisådär 50 år sedan. Vi skulle åka skidor i Tignes och efter landningen i Genève åkte vi buss. Lunchen intogs på ett litet franskt värdshus och det brödet och den skinkan vi fick där glömmer jag aldrig!

Jag dristade mig att köpa plastskinka på Aldi (!), alltså förpackad i plast, och trodde att det skulle vara de numera så vanliga tunnskurna skinkslamsorna indränkta med div. kemikalier och nitrit och som smakar som cellofan ungefär. Fel hade jag! Kanske inte riktigt samma fraicheur som för femtio år sedan men vansinnigt gott, med dagens mått. Det är den här biten jag älskar hos fransmännen; de lägger sig inte platt för industrins matsurrogat! Det ska vara äkta vara, annars kan de kvitta!

ski.jpg

Efter vägen idag kunde jag se många sådana här djur i landskapet som var väldigt vackert, faktiskt.

kor.jpg

Problemet med att köra efter GPS:en (i varje fall min Beirut) är att den ofta väljer ganska smala och slingriga vägar trots att den är inställd på "kortare tid" (!). Jag hamnade i Le Donjon, N46.34940 E4.75136, en gratisställplats på vischan som man nog får betrakta som en nödövernattningsplats trots Fylla/Tömma-grunkan. Den passade nog bättre för husbåtar!

husbåt.jpg

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det börjar dyka upp rapsfält lite varstans nu.

raps.jpg

Skönt att skåda; jag är ingen uttalad olivoljeälskare. Ju dyrare olivolja desto mer parfymsmak och inte duger den till stekning! Nä, smör och rapsolja ska de va!

Trött efter dagens vedermödor och tillkortakommanden "tog jag in" på Seurres ställplats (N47.00401 E4.23500) på vischan någonstans öster om Chalon-sûr-Saone. I morgon vidare mot Rhen eller Alsace! Jag har inte bestämt mig än.

Seurre.jpg

Gratis naturligtvis och väldigt lugnt och här fungerar TV:n igen vilket den inte gjorde igår i Lapalisse. Inte en endaste kanal fick jag in där men här fullkomligt väller det fram program av alla de sorter. Jag bör kanske nämna att jag inte använder paraboler och boxrar och liknande moderna påfund!

Kan någon Frankrikekännare förklara detta fenomen för mig?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det finns 18 fria marksända digitala TV-kanaler, så har du inbyggd box i TV:n bör du kunna se dem "överallt" i Frankrike.
/Bertil

Åhå, eftersom jag får in en massa kanaler överallt så har jag tydligen en inbyggd box i TV:n. Det visste jag inte men den är ju ganska ny. Men varför fungerade inte TV:n alls i Lapalisse? Inte en endaste kanal! Finns det en TV-fri zon där? :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Lunch i Besancon. Skinka och Camembert. Otroligt svårhittad ställplats men nu har jag egna koordinater: N47.23706 O6.01619. 5€/24h, FT finns. Duger säkert till övernattning. Förvånansvärt tyst här!

Bes stpl.jpg

Stan är väl rätt trivsam delvis, som de flesta städer.

Bes.jpg

Nu vidare mot Alsace!

Jappe
 
Toppen