• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är inte troende

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jag är inte troende

Tack Kenth, det var ord & inga visor- Med detta kan man påstå du vet.:D

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Jag är inte troende

TROR att det finns många som inte törs göra inlägg här på forumet,
och dom har nog blivit fler efter denna trådstart.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Jag är inte troende

Man blir speciellt misstänksam när nån skriver ' så här är det'
eller liknande och det så senare visar sig att så var det inte alls:twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jag är inte troende

Så här är det:

Tro (bokstavstro) är en tro som omfattar en urkunds, vanligen en lagtext, ordalydelse men inte dess andemening eller verkliga innebörd. Textens ord uppfattas alltså som en beskrivning av ett verkligt skeende eller förhållande.

Bokstavstro ställs då emot en kontextuell förståelse av textens innebörd, det vill säga dynamisk tolkning utifrån det sammanhang texten skrevs i.

:yes:
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Jag är inte troende

Både bokstavstron och den dynamiska tolkningen avser en text nedtecknad av människor. Att man kan basera sin övertygelse och livsåskådning på olika lärors respektive skrivna dokument är väl att tro, inte att veta. :yes:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Jag är inte troende

Min tanke var inte att på något sätt vilja begränsa yttrandefriheten på forumet utan att när ni svarar på ex juridiska och andra liknande frågor ska vara lite försiktiga så att ni inte lurar andra. Om ni tror något så skriv att ni tror så är problemet löst. Det finns trådar där det har kommit tvärsäkra uttalande om saker som skribenten uppenbarligen inte vet något om.

Mvh

Stig
 
Toppen