• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera bank id

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Installera bank id

Det är ju det jag inte begriper. Snackar ipaden med PC.
Är det någon som begriper hur det går till?
Ha det
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Installera bank id

Nej inte alls. Båda snackar med BankIDs server. Din PC går till BankID och frågar efter leg. När du startar mobilappen på paddan går den till BankID och legitimerar dej. BankID skickar sedan klartecken till din PC.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Installera bank id

Bankid är bra, fungerar förutom till banker till mycket annat. Det man skall tänka på att med enbart bankid kommer man inte åt alla funktioner hos vissa banker o försäkringsbolag. Annars tycker jag det är en suverän funktion.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Installera bank id

Vilka funktioner kommer man inte åt med mobilt bankid?
På SEB funkar det utmärkt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Installera bank id

1) Vi har Bank-id på datorn och kan nyttja det via bankkort identifikation. Speciellt intressant när vi gör betalningar via mottagarställets IBAN nummer (dagens Avista kurs är det billigaste man kommer undan med)

2) På paddan har vi mobilt-Bank-Id för snabbetalning av vissa oförutsädda räkningar, kontoöverföringar osv... Har inte testat IBAN ännu.

Allt fungerar klockrent utan några som helst konstigheter oavsett om mottagarbanken är i Sverige eller någon annanstans i Europa. Det tog lite tid att läsa sig till alla detaljer, men så är det med allt annat här i livet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag kör Mozilla Firefox på WinXP PC med mobilt-ID på mobilen.
Jag har SkandiaBanken i mobilen och på PC:n.

Dom flesta funktionerna går att nå från båda enheterna utan problem.
Jag har inte varit in på banken med PC:n på flera månader.
Jag sköter alla räkningar (dom få som inte jag har automatik på)
mmmm med mobilen.
Ända gångerna jag behöver in på banken med PC:n
är när jag skall verifiera nya betalkort och det blir inte ofta.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Installera bank id

Vilka funktioner kommer man inte åt med mobilt bankid?
På SEB funkar det utmärkt.

På Skandia kan du inte ändra konto nummer för utbetalning.
du kan inte se utbetalningar som är gjorda

På Swedbank behöver du dosan för att göra vissa saker. Är själv ny kund där, då banken jag jobbat i blev 2 banker.

Att kan man inte göra med mobilt bankid, bara så man vet om det, men det mesta fungerar.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Installera bank id

Haft Swedbank många år och bankID. Behöver aldrig dosan då man kan logga in via ID. Vissa tjänster kräver inloggning första gången, typ göra godkännande av ny mottagare. Men sedan är det kvar. Även fått använda engångsnummer förut någon gång för ny tjänst. Men kanske inte gått igenom alla tjänster? Vilken kan man inte använda?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Installera bank id

På Swedbank behöver du dosan för att göra vissa saker. Är själv ny kund där, då banken jag jobbat i blev 2 banker.

Att kan man inte göra med mobilt bankid, bara så man vet om det, men det mesta fungerar.

Jag kan inte se att det finns begränsningar med mobilt bankid på Swedbank men har kanske förbisett något. Vilka tjänster saknar du?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Installera bank id

På Skandia kan du inte ändra konto nummer för utbetalning.
du kan inte se utbetalningar som är gjorda

Att kan man inte göra med mobilt bankid, bara så man vet om det, men det mesta fungerar.

När jag betalar räkningar så kan jag ändra kontonummer.
När pengar utbetalas till mej så ser jag det och kan flytta
dom till andra konton.
När jag betalar varor till privat personer så är det
inga problem.

Jag har nog aldrig behövt använda dessa tjänster som
du påtalar. :)

Men som du säger så går inte allt att göra från mobilen.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Re: Sv: Installera bank id

Jag har inte nämnt Skandia banken, utan Skandia vilket är ett försäkringsbolag, där jag varje månad får en del av min pension, där kunde man bara med mobilt bankid inte ändra utbetalning kontot.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: Installera bank id

Mobilt bankid är ju kalas. På swedbank kan man även aktivera utökat mobilt bankid. Då kan man slänga dosan helt :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Installera bank id

Jag har inte nämnt Skandia banken, utan Skandia vilket är ett försäkringsbolag, där jag varje månad får en del av min pension, där kunde man bara med mobilt bankid inte ändra utbetalning kontot.

Aha då missförstod jag det hela och tog för givet att det var
mej du svarade när du skrev Skandia och inte Skandia Försäkringar.:)
Ha det gott.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Installera bank id

Mobilt bankid är ju kalas. På swedbank kan man även aktivera utökat mobilt bankid. Då kan man slänga dosan helt :)

Varför skall du kasta dosan ?
Om din mobil slocknar och du behöver göra en transaktion omedelbart så är dosan användbar eftersom du kan logga in från vilken dator eller mobil som helst med dosan och genomföra transaktionen, den behövs oxå när du måste ha ett nytt mobil id eftersom det inte går att föra över mobilt id mellan 2 mobiler, åtminstone vad jag begriper.

Måste man inte även ha ett kodkort för vissa funktioner i mobilt id ?

Jag har inte själv mobilt id, men måste skaffa det nu eftersom personligt lösenord för enklare funktioner hos Swedbank försvinner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Installera bank id

Genom att lägga in mobilt bankid på flera enheter kan man gardera sig för att någon enhet fallerar. Dosan har spelat ut sin roll, inte enbart av säkerhetsskäl.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Installera bank id

Hoppas aldrig att dosen försvinner, bank-id är allt för besvärligt!

till eksempel satt vi i Italien och skulle överföre pengar men bank-id hade utgått och skulle förnyas - och det skal göras indimellem - och hur göra detta om vi inte hade haft dosan?? samme gälder för Trafikverket och andre institutioner!

Annat eksempel - hade inte uppdaterad till senaste APPLE I-PHONE programversion och kunne plötsligt inte använda min app i min danska bank som nu krävde updatering. Satt också i Italien med modem uppkoppling och
kan tänka vad det ville kosta att uppdatera i utlandet via tele-com bolag!
Otroligt besväligt och tidsrövande!
Och detta tilsammans med alla andre IT-tidsrövare gör att vi använder våra I-pads, dator etc mindre och mindre. :(
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Installera bank id

Genom att lägga in mobilt bankid på flera enheter kan man gardera sig för att någon enhet fallerar. Dosan har spelat ut sin roll, inte enbart av säkerhetsskäl.

Inte än men förmodligen ganska snart.
Det finns fortfarande tjänster som inte fungerar med mobilt bankid (Nordea t.ex.) samtidigt som det inte alltid går att verifiera sig under ett samtal med hjälp av det bankid som man har installerat på telefonen. Riktigt frustrerande.

Det finns också en säkerhetsrisk med att alla nu börjar ha med sig ett bankid. Nu kan man i princip bli rånad på allt man har på sina konton när man är på stan. Istället för att bli hotad och bli tvingad att gå till en bankomat och hämta ut veckans maxbelopp så kan man bli tvingad att göra en överföring på stående fot. Jag tror gränsen ligger på 200.000 innan det måste ringas en del samtal. Risken kanske inte är så stor men den är ny.

Annars är Mobilt bankid kanon. Jag ojar mig varje gång jag måste gräva fram dosan.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Installera bank id

Inte än men förmodligen ganska snart.
Det finns fortfarande tjänster som inte fungerar med mobilt bankid (Nordea t.ex.) samtidigt som det inte alltid går att verifiera sig under ett samtal med hjälp av det bankid som man har installerat på telefonen. Riktigt frustrerande.

Det finns också en säkerhetsrisk med att alla nu börjar ha med sig ett bankid. Nu kan man i princip bli rånad på allt man har på sina konton när man är på stan. Istället för att bli hotad och bli tvingad att gå till en bankomat och hämta ut veckans maxbelopp så kan man bli tvingad att göra en överföring på stående fot. Jag tror gränsen ligger på 200.000 innan det måste ringas en del samtal. Risken kanske inte är så stor men den är ny.

Annars är Mobilt bankid kanon. Jag ojar mig varje gång jag måste gräva fram dosan.

På min bank går det alldeles utmärkt att göra allt med personlig
kontakt utan mobilen.

Mina konton är spärrade för uttag på 1000:-/dygn.
Internetbetalningar är spärrat tills jag öppnar spärren och sätter en
spärrgräns när jag använder detta.
Jag har även en larmnivå på 300:-. Om någon går in på kontot och
tar dessa så SMS:ar banken detta till min mobil, då kommer
spärrtelefonnumret upp automatisk och jag ombeds att kvittera
att allt är OK.
Jag planerar mina inköp och ändrar dygnsuttaget bara
den dagen jag skall göra större köp.
Detta kan göras med personlig kontakt med banken eller
i mobilen innan jag lämnar hemmet. På stan är jag aldrig
uppkopplad till min bank.
Man kan ju ändock råka illa ut. Bäst är ju att ta sig till
uttagsautomaterna som är kameraövervakade.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Installera bank id

Oj, jag får SMS bara om någon försöker bryta sig in i huset!

I övrigt skulle jag nog undvika bankomater, sedlar i plånboken är riskfyllt.
 
Senast ändrad:
Toppen