• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget händer när jag startar?!

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Hej!
Som sagt inget händer när jag provstartade bilen härom veckan.
Bilen ville gå igång men verkade precis som det saknades kräm i batteriet!
Kör en Ford transit 2.4 tdci -08 rimor o upptäckte att bilen hade inte bara 1 utan
2 batterier under förarstolen.. Varför har Ford 2 st + 1 som jag vet är till bodel men ändå varför 2 under stolen? Räcker det med att göra en starthjälp på
bilen o hoppas att batterierna är ok eller ska jag köpa 2 nya?
Tacksam för svar!
Helt novis på husbilen men lär mig hela tiden

Mvh Jonatan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Inget händer när jag startar?!

De 2 batterierna är med all säkerhet till bodelen, och det andra till bildelen, så det är detta som inte är bra.
Försök först med att hjälpstarta med ett annat batteri. Jag har för mig att det finns uttag för detta i motorrummet.
Sätt sedan batteriet på laddning ett par dygn och prova igen. Startar den inte då så är nog batteriet kass.
Framför allt, låt inte bilen stå i köldgrader med urladdat batteri då det kan frysa sönder och det kan läcka svavelsyra.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Inget händer när jag startar?!

Jag vill minnas att det var 2 batterier till bildelen (ett stort och ett litet) på den Ford jag hade för några år sedan. Det lilla var till elekrtoniken sa en mek kille på verkstaden. Ring en verkstad och fråga.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inget händer när jag startar?!

På Fordar bör man först testa att ladda batterierna, tar de inte laddning bör de bytas ut mot motsvarande batterityp.

Fordar från början av 2000-talet har ett datorstyrt laddningssystem som kan " skena " om batteriet är urladdat och man tar hjälpstart, systemet kan då ladda över 15 volt vid start och i värsta fall 16 - 18 volt.

"

Another point to add is, never, ever, jump start a Smart Charge vehicle with a flat battery.

The system can produce up to 18 volts, which can fry major modules.

The theory behind smart charge, is a battery will take a charges at its most efficient when it’s cold. Following start up, the PCM checks the Engine coolant temp, and intake air temp, and calculates a cold engine. It will then boost the battery charge, pulling it back as it calculates the under bonnet temp coming up. Its not there to compensate high demand as is the common misconception.

The problem comes on a jump start, when the PCM sees a cold engine, and then a poor battery condition, and can then instantly zap out about 18 volts because its trying to recover the battery. Unfortunately this sudden surge can cook modules. "
Ford Focus alternator smart charging


Vet att det här gällde alla Fordar före 2007, om de fixat det på senare årsmodeller är oklart för mig.


Kolla med en verkstad innan hjälpstart med urladdat batteri monterat.

Kan gå att hjälpstarta med ett extra batteri som sedan får vara kopplat tills man slår av motorn så att det batteriet " lurar " laddsystemet, men bästa är att ladda de urladdade batterierna innan start.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Inget händer när jag startar?!

Hej, det har inte framgått om jag inte missat det, hur länge stog husbilen innan detta att den inte startade hände. Bara någon vecka eller flera månader utan underhållsladdning ?
Om den bara stog orörd någon eller några veckor, eller om den fått underhållsladdning ibland eller hela tiden och batteriet/batterierna är svaga så måste något vara fel.
Men om den stått orörd i flera månader utan underhållsladdning så är det helt normalt att batteriet/ batterierna har blivit så utsugna av radiominne, larm kanske, och lite mer småförbrukare att bilen inte kan starta.
Om man inte kommer åt att ladda med 230V och bilen skall stå orörd i månader eller ev. hela vintern, så måste man koppla bort batterierna om de inte skall bli urdragna och kanske t.o.m. bli sabbade.
En del bilar kan bli lite tokiga med frånkopplade batterier men de flesta vaknar till liv normalt efter inkoppling igen.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inget händer när jag startar?!

Det kan inte vara så enkelt som en oxiderad eller lös polsko? Eller kanske en dålig jordpunkt någonstans. Så var det på min HB, +skon var så hårt åtdragen att den inte fäste så det blev till att byta. Efter detta inga problem.

Bennie
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: Inget händer när jag startar?!

Hej!
Jag startar alltid upp bilen 2 ggr i månaden när den är avställd under vintertid
Nov-mars men som sagt var i dec förra året som jag bommade med att starta upp bilen!
Provade nu att underhålls ladda batterierna och starta nu perfekt!
Håller på att städa o ska göra en mindre service på bilen så den är klar sen för vår/sommar!
Tack för eran hjälp /tips!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Inget händer när jag startar?!

Det bör nog poängteras att fordar har ett lite mer avancerat upplägg där man redan i "bildelen" har ett start och ett förbrukningsbatteri, det blir ju lite kaka på kaka i en husbil.

Jag vill minnas att jag läst om någon som har byggt om systemet så att bildelens förbrukningsbatteri ligger ihop med bodelsbatterierna.

//Rydh
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Inget händer när jag startar?!

På min Ford, 2007 modell, skiftet jeg begge bildel batteriene i 2016.
Bodelsbatteriet ble skiftet i 2015

Tror vi kan være fornøyd med at batteriene varer 7-8 år, så det er nok bare å skifte.
 
Toppen