• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera husbil från Tyskland

Larshakan

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
11310
Medlemskap
2022
Sv: Importera husbil från Tyskland

Om husbilen har gått >6000km och är > 6 månader så ska du betala i tyskland inklusive den Tyska momsen, då tjänar du ca 6 %. En helt ny måßte du betala svensk moms.
 

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej!
Här är ännu en nybliven medlem som funderar på att åka till Tyskland och handla!
Vi tittar på Rimor Europeo 95, någon som har något att säga om dessa?
Vi hittar den hos 2 handlare:
Grund Reisemobile i Berlin och Windisch Wohnmobile utanför Kassel.
Någon som har erfarenhet av dessa??
I Sverige har jag fått uppfattningen att det är mera prutmån på en ny än en beg husbil.
Det borde väl vara ungefär likadant i Tyskland??
Hur fungerar det rent praktiskt med återbet av Tysk moms om man köper en ny husbil?
Är det någon skillnad i utrustning osv på en ny husbil i Tyskland?
Har förstått att man bör isolera avfallstanken, hur är det med de övriga?
Tacksam för all matnyttig info!
 
F

F.d. 56076

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej, har sett att det gått nu ett tag sedan någon skrev här. Vi är inne på import, hur blir det med garantier? Den ska ju fuktkontrolleras 2x/år hur funkar det, måste man dra ner till Tyskland 2ggr år?
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

"Ring Anders på Husbilen.com i Mellerud. Han är seriös och kan skaffa fram den bil du vill ha. Tel: 0530 - 10 000"

Jag har mailat ett par gånger utan resultat ännu...:confused:
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej,

Avser Du att köpa en begagnad bil från Tyskland så bör Du åka ner och själv kolla bilarna, min erfarenhet är att det är stora skillnader i skicket på "likadana" exemplar.

Mvh Bengt
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Importera husbil från Tyskland

Efter att ha jämnfört priser på ny bil i Sverige och importerad motsvarande plåtis skillde det 3 %, dvs i vårt fall ca 15000 kronor. Då ska man också tänka på fördelen med att ha en handlare här som är enkel att prata med, köplagar gäller och där ARN har möjlighet jämnfört med att behöva lägga tid, pengar på telefonsamtal, mail, pappersexercis, resor mm.

Vi gjorde bedömningen att det var mer värt att köpa i Sverige men kanske inte alla gör samma bedömning. Det vill till att prisskillnaden är stor om det ska vara värt besväret.

Eftersom värdet på beg. plåtisar är ganska högt även i Tyskland gjordes ingen ytterligare, större, vinst på att köpa begagnat. Det var omöjligt att hitta plåtis med den utrustning vi ville ha, automatlåda, 148 hk och klimatanl på bodel.

Observera att min erfarenhet gäller plåtis och jag tror att många andra i klubben gjort samma erfarenhet eller?


Livibil
 
F

F.d. 30317

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Vi är på gång att ta oss ner till tyskland för att titta på husbil och förhoppningsvis ha en med oss hem... Tips på hur man tar sej ner? Köra själv = 2 bilar som ska hem.. Tåg ? Flyg ?

// jenny
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Vi är på gång att ta oss ner till tyskland för att titta på husbil och förhoppningsvis ha en med oss hem... Tips på hur man tar sej ner? Köra själv = 2 bilar som ska hem.. Tåg ? Flyg ?

// jenny

Två uppgifter är viktiga för att ge bäst svar.
1. Startpunkt hemma? 2. Säljarens adress?

Generellt kan man säga att flyg är billigast om det passar och tåg, buss eller hyrbil sista biten.
Att köra med dubbla bilar blir i regel dyrast med tanke på bränsle och färjepriser samt att det är tråkigt att sitta i varsin bil hela vägen hem.
Ett annat alternativ om inte flyg är så bra, är att köra med bil till Rödby och parkera bilen där (är gratis). Sedan som gångpassagerare över för några tior.
I Puttgarden tar man sedan en hyrbil, envägs ett dygn kostar max en tusenlapp med fri körsträcka.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Vårt köp av ny plåtis i Tyskland, erfarenhet och sammanfattning;

Mycket ekonomiskt fördelaktigt jämfört med om motsvarande bil skulle ha köpts i Sverige. En rolig, snabb och okomplicerad affär.

Efter köpet mycket bra kontakt med tyske återförsäljaren. Vi passerar minst en gång årligen i samband med resor söderöver. Där utför vi service och hitills en garantiåtgärd utan något som helst knussel. Där köper och installerar vi också tillbehör mm.

Händer inget prismässigt på svenska marknaden jämfört med tyska och om vi har behov av byte husbil.... då blir det Tyskland igen.

Det är våra erfarenheter.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej
Ska köpa ny eller nyare begagnad hb, helintegrerad. Prisklassen i skr är 700 - 800 tusen. Import är intressant. Har inte importerat tidigare. Intressanta modeller är LMC 720 o 730 G eller likvärdigt.

Vart vänder vi oss?

Bra firmor i Tyskland?

Tacksam för tips!

Livibil
 
L

laser777

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej. Jag är en helt ny medlem och skall köpa en Hymer B-778 SL Arktik, och skulle vilja ha lite hjälp med hur jag köper/importerar från Tyskland, och var.
Hans
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Importera husbil från Tyskland

Det ska vi också göra men jag kan tyvärr inte ge dig några konkreta råd. Däremot kan jag berätta hur vi började jakten på vår drömhusbil:
  • först läst jag allt om import på nätet,
  • sedan blev jag medlem i HBK och dammsög alla trådar om import och olika märken,
  • därefter fick jag bra tips från en god vän från Norge som själv importerat sin bil (han har dessutom åkt runt i Tyskland och kollat allt av intresse)
  • sedan har jag kommit i kontakt med firman som tillverkar "vårt" märke och
  • slutligen bokat flyg till årets Düsseldorf mässa där bilen ska beställas och affären göras upp
Tillverkaren är seriös och det har pågått en lång mail-korrespondens (på engelska) om mängder av detaljer. Nu är allt klart och vi längtar till augusti!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej. Jag är en helt ny medlem och skall köpa en Hymer B-778 SL Arktik, och skulle vilja ha lite hjälp med hur jag köper/importerar från Tyskland, och var.
Hans

Kontakta Roland N (se inlägg 28). Han har själv importerat flera Hymer och hjälpt andra med det. Han vet hur det ska gå till!
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Importera husbil från Tyskland

Ponera att tyska bilen gått 500 mil. När jag kommer till Sverige har den gått över 600 mil. Vilken miltal gäller för att den ska betraktas som begagnad? Är det vid köptillfället eller när jag tar in den i Sverige?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Importera husbil från Tyskland

Ponera att tyska bilen gått 500 mil. När jag kommer till Sverige har den gått över 600 mil. Vilken miltal gäller för att den ska betraktas som begagnad? Är det vid köptillfället eller när jag tar in den i Sverige?

Vad jag förstår så brukar sådant gå lösa (förutsatt att bilen är minst sex mån gammal) genom att säljaren kör dessa 100 mil eller alternativt att köparen hyr bilen och kör sträckan före köpet.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Importera husbil från Tyskland

Kontakta Roland N (se inlägg 28). Han har själv importerat flera Hymer och hjälpt andra med det. Han vet hur det ska gå till!
Pratade med Roland idag och blev impad av hans erfarenhet & kunskaper! Han kunde det finstilta som man sällan lägger märke till. Tack Roland, jag återkommer!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Importera husbil från Tyskland

Vad jag förstår så brukar sådant gå lösa (förutsatt att bilen är minst sex mån gammal) genom att säljaren kör dessa 100 mil eller alternativt att köparen hyr bilen och kör sträckan före köpet.

aake

Eller ber säljaren lägga på 100mil ...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Importera husbil från Tyskland

Problemet är att bilens ålder räknas från 1:a registreringsdagen (den ska ha varit reggad i Tyskland i minst 6 månader oavsett bilens ålder). En Demo-bil kan vara 1 år gammal och ha gått 900 mil med "röda" skyltar mellan olika mässor i Tyskland och ändå aldrig varit registrerad. Den är juridiskt "ny" som ändå ha gått mer än 600 mil. Hur fixar man det? Ska man be säljaren registrera en bil innan den börjar byggas (typ "plåtis"), sedan ska han köra "några" varv med familjen innan den köps/hämtas. Låter lite långsökt tycker jag och dessutom kostar den under tiden.
När man väl är hemma med "plåtisen", som sagt en "begagnad" sådan, vad innebär detta när den ska försäkras? Hur står det till med självrisken för ny respektive begagnad, osv...?
 
Toppen