• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera en äldre husbil 92 - 97

F

F.d. 22088

Guest
Hej alla campers
cool.png


Har läst en massa trådar på forumet om att importera. Dock väldigt lite om att ta in äldre husbilar
blink.png
Vad bör jag tänka på ? vilka papper behöver jag ha med mig från tyskland för att det ska gå bra att regga in i sverige ?

Tack på förhand
Anders
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Hm över 100 stycken har läst tråden men ingen svarar nånting :wideeyed: kom igen nu nån måste ju ha nånting att säga :yes:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Anders, det finns flera trådar om detta på forumet.

Generellt kan man säga att är bilen senare än -93 behöver du bara det tyska regbeviset i original liksom kvitto givetvis.

Numere är det ju som bekant ingen ventilations o gasolkontroll längre.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Köper du som jag en som är äldre som jag gjorde =1990 så gällde dom "nya" reglerna när det gäller bältesinfästning i sittlådorna vilket innebar att sittlådorna skall vara förstärkta och jag fick då blien bara reggad för 1 passagerare medans i Tyskland var den reggad för 6 passagerare + förare och det är dom även på svensksålda men dom registreringsbesiktigades ju med dom gamla reglerna .
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Gott om tid i Tyskland! Det är inte så lätt att hitta den rätta bilen. Rikta in dig 97-och senare.
/ Olle
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Det borde, i dagens läge, vara både billigare och enklare att satsa på en begagnad hb som redan finns i Sverige. Det finns säkert gott om exemplar att välja på och kanske kunna pruta på hos handlarna i landet.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Rolandn: ok då inriktar jag mig på bilar efter 93 och frammåt.

Esbjörn: Suverän länk tack så mycket :yes:

Bengt-Åke Linder: Ok ett till skäl att köpa lite nyare med andra ord

Olle o Marita: Varför från 97 och frammåt ? :confused:

V-backen: Jag kikar på begagnatmarknaden här i sverige också, blir genast sämre utbud när jag vill ha dragkrok och kortare vagn än 6 meter samt turbodiesel :wideeyed: Men några alternativ har man hittat :twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

1997 var det første året alle hadde gått over til 30 mbar på gasolanlegget i husbilene og dagens ventilasjonskrav ble innført i Tyskland. I årene før ble 30 og 50 mbar brukt på forskjellige modeller. Deler til 50 mbar utstyr kan være problematisk.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Beträffande gasolinstallation med 50 mbar så går det att koppla in 30 mbar förbrukare genom att använda en reduceringsventil från 50 mbar till 30 mbar. Kanske en nödlösning, 30 mbar på hela anläggningen är att föredra.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Varför -97 och framåt? Jo, då är i a f bilen yngre än 12år. Varför importera rostig metall och krakelerad plast? Lägg ingen energi på att köpa en husbil som inte kommer att få köras i tättbebyggda områden (miljözoner) kolla trådar om miljöplaketter. Kommer hit också. Tipset är så ny som möjligt, annars finns det säkert gamla beg. i Sverige att köpa privat till Tysklandspriser.
/ Olle
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

knut: ok ,måste man göra gasolbesiktning efter man har gjort reduceringen av trycket ?

Michael: Bra att veta om det är nöd och vill få igång gasolen snabbt :yes:

Olle: Aha ok, du gillar nya grejor, jag är nog precis tvärt om:wub: Ta min gamla sur-opel från 90 , när den går sönder så kan jag för det mesta fixa den med mina egna nävar. En ny modern bil bil däremot, öppna huven skaka på skallen och dra på verkstaden :wideeyed: Men det går inte att sticka under stolen att det är skönare att köra en ny kärra det håller jag med om :yes:
Miljöplaketterna tänker jag chansa/hoppas att det bara är tyskarna som hittar på sånt ofog. Jag har inga planer på att åka dit på semester heller :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Hej, ska du köpa begagnad bil i Tyskland, tänk inte som jag gjorde... Hittade en som inte hade gått särskilt långt till ett bra pris. Och bilen var jättebra, men allt annat i bodelen var riktigt slitet. Efter att nu har åkt en hel del i Tyskland förstår jag varför. Många Tyskar åker inte särskilt långt utan tillbringar större delen av sommaren (och vintern?) i husbilen på ngn ställplats nära hemmet. Bilen går inte särskilt långt alltså, men bodelen används.. Den tyska bilen är nu såld!
Elisabeth
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Det beror på vad som är slitet i bodelen. Byte av all textil och dynor kostar 10-15000.
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Importera en äldre husbil 92 - 97

Elisabeth och Esbjörn: Ok så med andra ord kan man välja fräsch motor och drivlina i tyskland eller fräsch bodel i sverige :D:D
 
Toppen