Yes, den är lagd på is. Ändå bra att kontrollera relaterade dokument.
Bortsett från detta vore det fint om bilen har en ny kontrollbesiktning ("Hauptuntersuchung", HU). Intyget kommer att accepteras av transportstyrelsen, det har vi sett när vi importerade våra bilar från Tyskland.
"säljaren bestämmer villkoren" - vet inte varifrån detta härrör, men det finns ingen lagstiftning i Tyskland som gör att säljaren bestämmer. Ett köpekontrakt är alltid en överenskommelse mellan två parter, dvs. två identiska viljor. Tror det är detsamma i Sverige.
Kanske också bra att veta: Det tyska registreringsbeviset är endast detta: ett bevis att bilen är registrerad. Den person som finns på beviset är inte nödvändigtvis ägaren. Om en bil säljs t.ex. av en återförsäljare så finns det inte dess namn på reg beviset, utan förra ägarens namn. Vi kallar det för "Halter" / "hållaren" på tyska. Halter och ägare kan vara olika personer.
Det är därför en vana att ha en klausul på köpekontraktet att "säljaren försäkrar att bilen är sin egendom och att bilen är fri från tredje mans rättigheter".
En handlare är ansvarig för brister som uppstår inom 24 månader efter sförsäljningen; perioden kan förkortas till 12 månader på begagnade bilar. Under dem första 12 månaderna måste säljaren bevisa att bristen inte fanns vid upplåtelsen. Vanlig slitage är dock ingen brist och ger dig inga rättigheter. Många försöker att vältra över risken till köparen genom att sälja en "garanti-försäkring". Detta är dock bara en ytterligare skydd och begränsar inte alls köparens rättigheter mot en handlare.
När det gäller privata säljare så utesluter de vanligtvis ansvaret för brister vilket är tillåtet.
Trots dina rättigheter är det alltid bra att granska bilen NOGGRANNT innan du tecknar ett köpekontrakt.
Du som köpare kan be säljaren att hjälpa dig att få en tillfällig export-registrering med särskilda export-skyltar. Då kan du föra hem bilen på egen axel. Alternativt finns det korttid-skyltar (giltiga i bara 5 dagar), men det är alltid lite osäkert om såna accepteras utomlands. Tå ingen risk!
Hoppas det hjälper till.