• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydromax 150 bränslecell 150 W

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Efter att ha haft ett Dometic TEC29 i två husbilar och matat det med bensin a 14kr/L och fått ca ett dygns el per tank a ca 2000W vid 220Volt kan jag faktiskt inte se någon anledning att använda något annat än TEC 29 eller motsvarande. Vad gäller störning av andra så är det i fråga om tre saker ljuddämpning av motorn, kylluften samt avvibrering in till bilen. Gör man dessa rätt så hör inte grannen som står 2 meter vis sidan om elverket. Avgasdoften är ringa och om man störs av detta kan man gå över till en alkylat bensin då luktar det så gott som inget.

Så för min del kan jag bara konstatera att köra en bränslecell idag är för dyrt, för dåligt, och enbart 12V så det löser inte mer än vad solceller gör fast till ett oerhört mycket högre pris. Om solen lyser med sin frånvaro så brukar i alla fall vi åka dit den lyser så det problemet är löst.

PS Bränsleceller (inga märken nämner jag) har börjat dyka upp begagnade hos en del husvagn/bil firmor då kunderna har monterat ur dom.

Jo, har också ett TEC29 förutom EFOY, 100W solpanel och Biltema generator. Som Åke nämner ger solpanelen inget på vintern och vi åker inte till solen utan just till vintern.

Tec29 är inte så roligt att starta varje dag i -20 grader. Krävs åtminstone 10 startförsök med dess idiotiska av- och påslag av strömknappen emellan. Dessutom urkopplade laddare innan det fått upp gångtemp. Undrar hur bra det mår av dessa kallstarter utan motorvärmare. Proffsig installation och hyfsat tyst utåt, vilket inte är ett problem vintertid, men inget skoj att sitta i bilen i 2 timmar medan det går. Och att köra det medan vi inte är i bilen fungerar bara de gånger man passerar bilen under skiddagen, annars går det för länge i onödan.

Biltema generatorn kan man ju plocka ur värmen och starta i kylan men den klarar ju inte dubbla laddare av någon konstig orsak (se annan tråd) så det måste ju gå ganska många timmar och låser en till bilen under den tiden. Dessutom bökigt.

Så Hydromax 150 låter intressant vid vettigt livslängd och bränslekostnad. Konstigt att inga värden finns.

Anders
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jappe, 3600 Ah är en tiopotens fel! Maxpower 180W/12v systemspänning = 15A.
15A i 24timmar ger 360Ah/dygn.
Men det visste du antar jag.
//Göte J

Aha, jag insåg just att du redan fått svaret av aake!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jappe, 3600 Ah är en tiopotens fel! Maxpower 180W/12v systemspänning = 15A.
15A i 24timmar ger 360Ah/dygn.
Men det visste du antar jag.
//Göte J

Aha, jag insåg just att du redan fått svaret av aake!

Svaret fixade jag alldeles själv. Jag kan räkna till tio! Vad som förvånar mig är att den uppgiften finns i specifikationen. Det verkar inte särskilt seriöst!

Jappe
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jag har inte kvar det i bilen längre då efter ändrade användning av husbilen blev det bara använt under ca 3 timmar på 2 år. Den bästa installationen jag gjorde var i garaget på min Frankia A7000. Där ställde jag den på gummi kuddar och byggde en låda kring den av glasfiber och isolerade den med huvisolering samt skummplast som ser ut som äggkartong. Den suger massor av ljud. Utvändigt satt en ljudfälla vid kylluft utsläppet klätt invändigt med enbart äggkartongs skummplast och tror det var fyra väggar luften fick passera. Lät mindre än en normal bordsfläkt. Avgaserna gick genom en 2 meter lång rostfri slang till en Eberspächer luft ljuddämpare för avgasljud på värmare två i serie.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Hittat detta:

Hydromax 150 specifications

Specifications HYDROMAX 150
Max charging power per day 4,320 Wh/day
360Ah/day 12V
Max nominal power 180W
Maximum nominal charging current 15 Amps
Switch-on voltage 12V
Switch-off voltage 13.8V, 14.2V, 14.8V
Max nominal charging current at 12V 15 Amps
Recommended battery capacity at 12V 100-350Ah
Nominal fuel consumption 1.56 litre/kWh
Operational temperature range -15C to 40C
Dimensions 400 x 185 x 250mm
Spare requirement incl fuel cartridges 600 x 300 x 320mm
Weight 10kg
Fuel specifications

Fuel Cartridges HydroFuel HydroActivator
Volume 5 litres 10 litres 5 litres 10 litres
Weight (dry) 1.4 kg 2.8 kg 2.25 kg 4.5 kg
Nominal capacity 3.2 kWh 6.4kWh Consume 1:1 with HydroFuel
Dimensions mm 145 x 175 x 265 200 x 230 x 300 145 x 175 x 265 200 x 230 x 300

FAQ:
How much fuel does the unit consume?

Exact consumption depends on the electrical appliances being used. Approximate consumption is 1.5 liters of both HydroFuel and HydroActivator per kilowatt hour.

How long does a HYDROMAX 150 HydroFuel cartridge last on average?

If you have an average energy requirement of 33 Ah/day (400 Wh/day), the 5 liters HydroFuel and 5 liters HydroActivator cartridges will last approximately eight days.

Can a HYDROMAX 150 be operated with other fuels or fuel cartridges?

No. It is NOT recommended to use fuels or fuel cartridges other than the original fuel cartridges supplied by Horizon. Using non-approved fuel will likely result in damage to the HYDROMAX 150, and will invalidate the manufacturer’s warranty.

Is it possible to refill the fuel cartridges by myself?

The HydroFuel and HydroActivator cartridges should never be refilled by a customer. They should be purchased from your HYDROMAX 150 dealer or local Horizon representative.

How long does the HydroFuel cartridge keep?

Dry HydroFuel cartridges (HydroFuel dry chemical contents without any water inside) can be stored for ten years. After adding distilled the HydroFuel solution should be used within three months.

Men saknar fortfarande prisuppgifter på bränslet och livslängd på apparaten. Får väl kontakta KGK.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Om jag har förstått rätt, ska man ladda batteriet(er) med 33A/dag då går det åt 10 viktliter bränsle (5 liters HydroFuel and 5 liters HydroActivator), dvs ca 10 kg bränslevikt som jag måste belasta min HB med. För att ladda batterier med 330A skulle krävs alltså 100 liter (kg) bränsle och då undrar jag hur många kg "fuel" jag ska ha med mig och var köper jag nästa sats under en regning vecka/vintermörker?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Om jag har förstått rätt, ska man ladda batteriet(er) med 33A/dag då går det åt 10 viktliter bränsle (5 liters HydroFuel and 5 liters HydroActivator), dvs ca 10 kg bränslevikt som jag måste belasta min HB med. För att ladda batterier med 330A skulle krävs alltså 100 liter (kg) bränsle och då undrar jag hur många kg "fuel" jag ska ha med mig och var köper jag nästa sats under en regning vecka/vintermörker?

Jag förstår inte vad du skriver, men du kanske rör ihop strömstyrka (A) med något annat?

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Hej aake! Nu såg jag "eight days" i texten vilket jag missade innan:

If you have an average energy requirement of 33 Ah/day (400 Wh/day), the 5 liters HydroFuel and 5 liters HydroActivator cartridges will last approximately eight days.

Alltså 10 kg bränsle för 33 Ah/dag i åtta dagar. Sen kan man fundera vidare...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Fick följande svar från tillverkaren, så det verkar ännu dyrare än EFOY:

The fuel cell itself will run minimal 5000 hours, but expected life span is much higher.
The Hydromax 150 is approximately € 2000,00 cheaper than the EFOY with loading capacity of 9,9 A

The Fuel is still more expensive than methanol, but methanol prices are increasing and our fuel cost is dropping.

I will send this message to our Swedish distributor as well so he can contact you

KGK svarade att produktansvarig är på båtmässan och kan svara först efter den.

ANders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Mycket intressant, vi vet fortfarande inte vad bränslet kostar och vem som säljer. Det enda vi vet är att HM 150 är miljövänlig (min favorit), är tyst (men det är EFOY också), att den ger mer Ampere per dygn (toppen) och att det går åt 10 kg bränsle för 33A/dag under åtta dagar (ganska OK)!

Lite av Pandoras ask tycker jag... Följer gärna utvecklingen med det här undret som lovar så mycket. Vem skulle inte vilja ha en miljövänlig och tyst generator som klår EFOY's kostnader och svårtillgänglighet med bränslet?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Mycket intressant, vi vet fortfarande inte vad bränslet kostar och vem som säljer. Det enda vi vet är att HM 150 är miljövänlig (min favorit), är tyst (men det är EFOY också), att den ger mer Ampere per dygn (toppen) och att det går åt 10 kg bränsle för 33A/dag under åtta dagar (ganska OK)!

Lite av Pandoras ask tycker jag... Följer gärna utvecklingen med det här undret som lovar så mycket. Vem skulle inte vilja ha en miljövänlig och tyst generator som klår EFOY's kostnader och svårtillgänglighet med bränslet?

Jo jag :) Men vad blir kostnaden? Säg 7000 timmars livstid ger en värdeminskning per timme på 5,28 eller om den går 6 timmar per dag 25 kr/dag. På med bränslet med kanske 50 kr (vild gissning baserat på EFOY:s priser och att dom säger att det är dyrare ) och vi har en kostnad på 75 kr per dag för laddningl.

Elverk förbrukar ju dock också bränsle, kanske 2-3 liter= 28-42 kr för samma laddning. Vad är livstiden för ett 3000 kr:s elverk är ju då den springande frågan? Och ett Tec29 som kanske bara förbrukar 1-2 liter för 80-90 Ah men kostar så mycket mer...

Men skillnaden mot elverk börjar ju bli acceptabelt låg :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Problemet (ej Tec29 priset) är bränslet (miljötänk) och vikten (44 kg + brandfarligt & luktande bränsle). Tänk dig själv Anders att ha en sådan grej under "sängen" i en plåtis. Hade vi haft en större bil med garage, då hade det varit ett mycket bra alternativ jämfört med allt annat jag har läst om (observera "läst"). Som tur är så finns HBK där man kan ta vara på decennier av erfarenheter från klubbens medlemmar (bl.a. dina). En vacker dag ska även jag kunna föra vidare mina egna erfarenheter, men tills dess är det läsning som gäller. Tack för dina kommentarer, jag läser dom gärna och funderar vidare!
 

Bilagor

  • tec29.jpg
    tec29.jpg
    93 KB · Visningar: 5
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Problemet (ej Tec29 priset) är bränslet (miljötänk) och vikten (44 kg + brandfarligt & luktande bränsle). Tänk dig själv Anders att ha en sådan grej under "sängen" i en plåtis. Hade vi haft en större bil med garage, då hade det varit ett mycket bra alternativ jämfört med allt annat jag har läst om (observera "läst"). Som tur är så finns HBK där man kan ta vara på decennier av erfarenheter från klubbens medlemmar (bl.a. dina). En vacker dag ska även jag kunna föra vidare mina egna erfarenheter, men tills dess är det läsning som gäller. Tack för dina kommentarer, jag läser dom gärna och funderar vidare!

Jo jag förstår era synpunkter. Själv fick jag ett TEC29 på köpet med husbilen. Dock kvarstår ju jämförelsen med ett Biltema (eller liknande) elverk för 3000 kr. Vore dock skoj om Hydromax kunde ge vettig laddning till vettigt pris. Skall bli spännande...

Anders
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Det verkar som om det skulle kosta mellan 170 och 230 kr per producerad kWh beroende på var man köper bränslet.


Om vi tittar hos shipshop.de, som faktiskt har priser utsatta, så ser vi att:
* "Hydromax 150", drar runt 1,25 liter/kWh och kostar 3195 EUR, runt 27000kr.
* "HydroFuel" 5L kostar 67,20 EUR, det blir 119kr litern.
* "Apfelsäure" 3,5kg kostar 17,35 EUR, det blir 8,37kr per liter lösning

200g äppelsyra ska tydligen blandas med destillerat vatten som kostar runt 10kr litern, till en liter lösning. Det går åt nästan en hel liter vatten per liter lösning, så vi räknar med vatten för 10kr per liter äppelsyralösning.

En kWh påstås dra omkring 1,25 liter "HydroFuel" och lika mycket äppelsyrelösning. Siffran 1,5 liter per kWh förekommer också, men nu gör vi en glädjekalkyl och använder därför 1,25 liter per kWh i beräkningen.

För varje kWh gör vi alltså av med "HydroFuel" för 149kr, "Apfelsäure" för 11kr och destillerat vatten för 12kr, summa 172kr/kWh. För enbart bränslet. Frakt tillkommer.

Med de priser som Jappe hittade på Marinmagasinet - äppelsyra 3kg 225kr och "Hydrofuel" 4 liter 650kr - så går det för varje kilowattimme åt "HydroFuel" för 203kr, äppelsyra för 15kr och destillerat vatten för 12kr, summa 230kr/kWh.

Hmm...
Det var verkligen dyra kilowattimmar.

ShipShop.de - Schiffausrüstung und Meer: Hydromax Fuel Cell


**** Redigerat: Rättade förbrukningen av destvatten, hade glömt att multiplicera med 1,25. Kan hända var det onödigt petigt av mig, men nu blev det i alla fall nästan rätt! Tror jag. Hehe...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Det verkar som om det skulle kosta mellan 170 och 230 kr per producerad kWh beroende på var man köper bränslet.


Om vi tittar hos shipshop.de, som faktiskt har priser utsatta, så ser vi att:
* "Hydromax 150", drar runt 1,25 liter/kWh och kostar 3195 EUR, runt 27000kr.
* "HydroFuel" 5L kostar 67,20 EUR, det blir 119kr litern.
* "Apfelsäure" 3,5kg kostar 17,35 EUR, det blir 8,37kr per liter lösning

200g äppelsyra ska tydligen blandas med destillerat vatten som kostar runt 10kr litern, till en liter lösning. Det går åt nästan en hel liter vatten per liter lösning, så vi räknar med vatten för 10kr per liter äppelsyralösning.

En kWh påstås dra omkring 1,25 liter "HydroFuel" och lika mycket äppelsyrelösning. Siffran 1,5 liter per kWh förekommer också, men nu gör vi en glädjekalkyl och använder därför 1,25 liter per kWh i beräkningen.

För varje kWh gör vi alltså av med "HydroFuel" för 149kr, "Apfelsäure" för 11kr och destillerat vatten för 12kr, summa 172kr/kWh. För enbart bränslet. Frakt tillkommer.

Med de priser som Jappe hittade på Marinmagasinet - äppelsyra 3kg 225kr och "Hydrofuel" 4 liter 650kr - så går det för varje kilowattimme åt "HydroFuel" för 203kr, äppelsyra för 15kr och destillerat vatten för 12kr, summa 230kr/kWh.

Hmm...
Det var verkligen dyra kilowattimmar.

ShipShop.de - Schiffausrüstung und Meer: Hydromax Fuel Cell


**** Redigerat: Rättade förbrukningen av destvatten, hade glömt att multiplicera med 1,25. Kan hända var det onödigt petigt av mig, men nu blev det i alla fall nästan rätt! Tror jag. Hehe...

Och så lägger vi på 8 timmars gångtid a' 5 kr i timmen=40 kr i värdeminskning per kwh samt kapitalkostnad 5% av 30000 kr= 5 kr per dag.....

Anders
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jag roade mig med att räkna på vanliga torrbatterier från Kjell & Co nu när vi ändå diskuterar orimligt dyr elförsörjning...
Det visar sig att man får ungefär en kWh för 600kr om man inhandlar 240 st alkaliska AA-batterier i 20-pack.

Visst, det är ocker-dyra kilowattimmar men ändå i samma härad som de 230 kr/kWh som äppelsyra-maskinen drar.

Sen får man förstås skaffa sig något hundratal batterihållare för att slippa byta batterier en gång i kvarten. Men man slipper investera 30000kr i en apparat med bränslecell, och dessutom kan man då helt ersätta bodelsbatteriet med torrbatterier! Knäpptyst drift, och det enda som kan gå sönder är ju batterihållarna! Att ingen har tänkt på detta tidigare! Hehe...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jag roade mig med att räkna på vanliga torrbatterier från Kjell & Co nu när vi ändå diskuterar orimligt dyr elförsörjning...
Det visar sig att man får ungefär en kWh för 600kr om man inhandlar 240 st alkaliska AA-batterier i 20-pack.

Visst, det är ocker-dyra kilowattimmar men ändå i samma härad som de 230 kr/kWh som äppelsyra-maskinen drar.

Sen får man förstås skaffa sig något hundratal batterihållare för att slippa byta batterier en gång i kvarten. Men man slipper investera 30000kr i en apparat med bränslecell, och dessutom kan man då helt ersätta bodelsbatteriet med torrbatterier! Knäpptyst drift, och det enda som kan gå sönder är ju batterihållarna! Att ingen har tänkt på detta tidigare! Hehe...

Hmm! Det var det dära med vikten... :D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Marinmagasinet hävdar evig gång och 150 kr per kWh i bränslekostnad så jag har gett dom våra kalkyler och tillverkarens minst 5000 timmar och frågat var det felar.

Anders
 
Toppen