• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Jag blev inte retad av det du gjorde men kanske andra blev det och därför kanske det var bra att du inte hade Hbk dekalerna på.
Olle.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Haha, lustigt så en del läser (eller inte läser) gjorda inlägg.
Vem har sagt att det skulle vara förnedrande, straffbart eller olagligt att ta ut möbler på en parkeringsruta?
Men vill man fortsätta att reta folk i allmänhet så är det bara att fortsätta att möblera där.

...En P bot i detta läge hade inte suttit fel enl mig....

Lustigheten är i betraktarens öga. Som sagt kanske är till och med vår blotta närvaro som retar "folk i allmänhet".
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Mycket tyckande hit å dit i denna tråd,men inte skulle jag åsamka mig besväret att plocka ut stolar för en 10min. fika för att sedan dra vidare då fikar jag väl inne så har man ju inte retat gallan på någon.Vad jag gör inne i min husbil på en parkering har ingen med att göra.
Olle.

Tar ut stolarna varje gång vi stannar (saknar garage), 10 min räcker
väl för en slät kopp kaffe.

Tommy R
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Ja men det är helt ok var å en gör som den vill,vad jag reagerade på var att plocka fram stolar på en p-plats för 10min.fika det kan ju alltid reta någon och i synnerhet om man har Hbk skylt på bilen,detta är min personliga åsikt.Därmed avslutar jag mitt inlägg.
Olle som inte heller har något garage.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vet inte hur många som kommer ihåg paragraf 39, men den har förföljt mig sen jag tog körkort. Speciellt andra stycket är riktigt bra.

/M
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vet inte hur många som kommer ihåg paragraf 39, men den har förföljt mig sen jag tog körkort. Speciellt andra stycket är riktigt bra.

/M

Nu blev jag nyfiken; § 39 i vilken lag eller förordning då?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vem vill åka omkring med dyra stolar i garaget och inte använda dom.:D;);)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Kan det vara detta stycke som menas med §39:
”Vägtrafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna samt uppträda så att han inte onödigtvis hindrar eller stör annan trafik eller de som bo eller uppehålla sig vid vägen”.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Precis! Det måste ju innebära att om det inte finns någon annan i närheten som man kan störa eller hindra så är det nog OK att ta ut nån stol och fika.


/M
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vet inte hur många som kommer ihåg paragraf 39, men den har förföljt mig sen jag tog körkort. Speciellt andra stycket är riktigt bra.

/M

Jag antog att det var några år sedan du, och också jag för den delen, tog körkort. Den aktuella paragrafens lydelse finns nu i Trafikförordningen för kännedom.


"2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks."


Särskild hänsyn skall lämnas mot bland annt äldre vilket skulle ju vara bra.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vi besökte platsen på bild under kommunens årliga stora sommarjippo.
Halva ställplatsen var avstängd på grund av detta, så trycket på den öppna parkeringen blev extra stort.
Under eftermiddagen var det många personbilar som sökte p-plats. Flera husbilsägare hade gjort som på bilden och blockerat eftertraktade p-platser. Där var det inte en 10-min fika. Möblemangen stod ute hela dagen, även när husbilarna lämnades.
Snabbfika på en p-plats med gott om utrymme är en sak, detta var något helt annat. Något som gör mig lite orolig för att förbudsskyltar snart kommer upp. Det vore mindre bra, men om det går så illa kan vi bara skylla på oss själva och vårt uppträdande.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Att parkeringsregler, och många andra regler för den delen, sätt ur spel vid fester och jippon är väl ett känt fenomen. Sådana gånger verkar kommuner och andra markupplåtare låta det mesta gå.

Jag bor i Borlänge och har erfarenheter från bland annat Peace&Love-tillställningar, då inte bara parkeringsregler sätts ur spel utan många andra av civilisationen bärande regler om hur vi ska bete oss.

Ett annat exempel är i Mora vid Vasaloppstävlingar. Normalt är Mora kommun mycket noga med att parkeringsregler efterföljs, förbuden är många, särskilt för husbilar. Detta har vi diskuterat förut här på forum. Men vid dessa tävlingar tillåts de mest frigjorda parkeringsbeteenden. Till och med tillåts uppställningar av husbilar vid Tingsnäsbadet. Anledningen till tillåtandet av dessa excesser är naturligtvis att kommunen och företag får in mycket pengar i samband med tävlingarna. (Synd att de inte har samma tänk under andra delar av året.)

Så varför överträdelser av parkeringsbestämmelser i samband med fester och jippon skulle utmynna i ökade parkeringsförbud under övriga delar av året har åtminstone jag svårt att acceptera. Men samtidigt är jag inte främmande för att att sådana överträdelser kan utnyttjas av de som inte kan förlika sig med att inte alla husbilar vill checka in på campingar.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

En sak är klar vi har väldigt många duktiga medlemmar

Ja och jag är så otroligt glad över det då jag ofta får hjälp av alla duktiga och resten i klubben hjälper till med tips vart jag kan söka och få hjälp.
Tack för det alla medlemmar i HBK.

/Pelle på resa i Norge igen.
 
Toppen