• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

F

F.d. 24477

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

jättekul att vi kan vinkla våra åsikter på ett bra sätt,,ja e livrädd att nån blir förbannad på mina inlägg:bock:

så många år det har diskuterats om altenativa energikällor,,vad har hänt på en 20-årstid,, i princip ingenting,,ett o annat sockerrör har brutits i brasilien,,etanol,, här hemma bygger vi bostäder ock industri på åkermark,,mark som i första hand är till för att mätta jordens befolkning,,helt bizzart,,

vi skulle i så fall kunna odla raps där,,men de förslår inte långt,,för nån månad sen uttala en ny minister att vi måste köra mindre,,hon har helt rätt,,men blev snart nedtagen i verkligheten av nån annan,, i princip allt vi handlar innehåller olja,,
de finns inget modernt samhälle som kan ställa om till nåt annat,,på grund av den anledningen att de finns inga alternativ,,

så,,klart vi ska köra husbil,,men ja tror ändå att vi kommer att få uppleva att oavsett om vi har hela källaren full av diesel så hjälper inte det,,inte så länge de finns sådant stort miljötänkande,,

om de nu är riktigt är ja inte rätt man att svara på,,men,,,vi som lever får se,,teddi,,

Håller med dig Teddi. Vi försöker i tråden se glaset halvfullt istället för halvtomt :msn_laugh:
Samtidigt får man tänka att utvecklingen av dieselförbrukning på 20 år gamla bilar jämfört med dagens bilar är väldigt stor. En 20 år gammal bensinbil jämfört med dagens bensinbil är det ingen jätteskillnad i förbrukning. Jag tror och hoppas att T.e.x Volvo V60 med sin Diesel/el hybrid kommer att vara startskottet för en ny era inom bränsle och miljö.
Etanoldrift tycker jag är J*vla skämt.
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

När man vet att 1 procent av solenergin som träffar jordklotet räcker för att täcka alla människors energibehov, så förstår man att vi igentligen inte har en energikris, utan vi använder bara energin i fel form. Allt är bara en fråga om teknik. Men vi människor har ju alltid ett behov av att måla upp allehanda katastrofer som vi "måste bli drabbade av". Som tur är så finns det alltid framåtsträvande människor som förser oss med framtidslösningar. Men att vi snart har en ny energikris, beror ju på att massor av länder överlever enbart på att vi skall fortsatt med oljeberoendet, där vi hela tiden får allt dyrare olja. Vi kommer helt säkert att kunna köra husbil år 2020.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Tur man har några hästar i stallet, frågan är väl vad de skulle tycka om att dra tungt.:quest:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Tur man har några hästar i stallet, frågan är väl vad de skulle tycka om att dra tungt.:quest:
en trevlig tanke ,det beror bara på hur många häst krafter du vill ha ,men det kanske blir lugnare på vägarna, och mycket gödsel,och andra avgaser, mvh håkan
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Tanken med denna tråd var inte att utmåla någon kommande energikris, utan att lyfta fram vad vi alla kan bidraga med om vi tänker lite framåt.
Vi har en gång i skolan fått lära oss att energi inte kan tillverkas eller förstöras/förbrukas, utan bara transformeras från ett energislag till ett annat . Utifrån den verkligheten lever vi i ett slutet system där vi måste lära oss att hantera och transformera/utnyttja de energiformer som finns.
Hade människan hittat och lärt sig hantera kärnkraften före vi hittade oljan, så hade vi förmodligen inte varit oljeberoende på samma sätt och kanske oljan haft annorlunda användningsområden och i mer begränsad omfattning.
Nu vet vi från historien att ett sådant scenario inte hände, men kanske kan man hitta sätt att utnyttja alla de olika energislag som finns att tillgå i vårt slutna system.
Låt geniknölarna arbeta vidare i detta svåra men intressanta ämne!:msn_coffee:
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Då påstod motståndarna att rött ljus syns bättre än blått ljus

Någon forskare påstod att det röda ljuset visserligen syntes bättre, men att det blå var bättre då det gällde upptäckt från luften. Minns inte om man såg det blå bättre eller sämre från luften. Men just då fick jag känslan av att man inte ville röja utryckningsfordonens position för eventuella fienden.
Kanske någon här vet hur det ligger till egentligen?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Tanken med denna tråd var inte att utmåla någon kommande energikris, utan att lyfta fram vad vi alla kan bidraga med om vi tänker lite framåt.

Låt geniknölarna arbeta vidare i detta svåra men intressanta ämne!:msn_coffee:

Om man köper en liten tomtplätt och pallar upp husbilen, avreggar den och kallar hela paketet för småhus så kan man som småhusägare få ekonomiskt stöd för att byta från olja till förnybar energi.:applaus:

/Bosse
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Pessimism finns det så att det räcker och blir över oavsett vilken framtidsfråga som debatteras.
Men visst, kul att höra olika åsikter i alla fall.
Själv ställer jag in mig i kön där en viss optimism trots allt råder. Husbilsåkandet är en livsnerv och kommer att så förbli så länge jag finns!
Man ska ha husbil (och vara medlem i världens bästa klubb!!):blabla:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Jag tror att vi kan vara rätt lugna - det är ett politiskt beslut taget i tron att vi genom att minska biltrafiken i Sverige ska kunna "rädda " klimatet.

I Kina, Indien och andra utvecklingsländer - kör man för fullt. Oljan är inte slut, nya fyndigheter och metoder att ta fram olja utvecklas hela tiden. Man har hittat stora gasfyndigheter både i Europa och USA som verkar räcka i flera hundra års förbrukning. Epoken på fosilabränslen är inte slut än på många år.

Men det är ju klart - många av våra politiker vill ju att vi i Sverige med mindre folk än London ska leva med tagelskjortan på. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Se där! Den positiva sidan av stigande drivmedelspriser.
aake
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Framtidens teknik står runt hörnet, vi kommer inte sluta köra husbil, bara byta ut den föråldrade förbränningsmotorn!

Så visst kommer våra bilar tappa sitt värde tills de slutligen försvinner, men förhoppningsvis kommer någon slags konvertering av befintliga fordon att erbjudas.

/Ixeofors
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Oljan kommer aldrig att ta slut!
För den sista droppen kommer ingen att ha råd å köpa!

:wub:

Den sista droppen olja kommer inte någon vilja köpa, inte till drivmedel iallafall!
 
G

Granducan

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Inget vet något om framtiden, allt kan ju faktiskt hända. Jag försöker leva i nuet för att kunna njuta av dagen.:spinny: Det kanske beror på att man kommit upp i en ålder när planeringen ligger max ett år framåt.
Detta är mitt första besök på detta forum och jag kommer nog att vara en flitig besökare i framtiden, för här finns ju allt att hitta.........:music-icon:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Olje/dieselförbud år 2020???
Var kan man läsa om detta

Då stannar Europa totalt med nyttotrafiken.

Då tänker jag inte bara på buss och lastbilar utan även på båttrafiken.

Det blir kanske endast är ett förbud mot nytillverknng av personbilar?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Olje/dieselförbud år 2020???
Var kan man läsa om detta

Då stannar Europa totalt med nyttotrafiken.

Då tänker jag inte bara på buss och lastbilar utan även på båttrafiken.

Det blir kanske endast är ett förbud mot nytillverknng av personbilar?

Det finns ett politiskt beslut att oljeberoendet i Sverige skall minska till 2020, det vill säga om 8 år. Minskad uppvärmning av villor med olja skall stå för en del av minskningen tillsammans med transporter.
:rolleyes:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Det är våra kära politiker i Sverige som vill att vi ska ha en "fossiloberoende" fordonspark 2020 - hur realistiskt nu det kan vara i ett glesbefolkat land vid polcirkeln med mindre innevånare än London och många andra storstäder runt om på vår jord.

Länder som Indien Kina Usa och andra har inte lagt sådana pålagor på sitt folk - det är nog en tidsfråga innan våra politiker börjar ändra ståndpunkt och tänka. om. "Klimathotet" står inte på agendan längre bland ledande nationer. Troligen därför att man upptäckt att vi människor inte har någon större påverkan på klimatet, som ju bevisligen förändrats förr.

Man hittar dessutom nya gas och oljefyndigheter dagligen - vi behöver nog inte vara oroliga för att det tar slut - endast att våra politiker inte vågar tänka om.
 
Toppen