• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur surfar ni på utlandsresan?

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

När det gäller mobilt bredband, allså via mobilnätet. Vilka kontantkort kan köpas i vilket land som fungerar till svenska modem, typ öppet Tele2?

Har för mig att jag sett att det inte är helt lätt att köpa kontantkort utan fast adress i landet i fråga.

Alltså, var i respektive land, kan man köpa kontantkort och vilka nät?

Håkan

PS. Ledsen för upprepning, men vill hålla frågan uppe.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hej Homecar måste man ha en cod för att koppla upp sig på McDonalds i Frankrike,Belgien o Holland?
Tom

Hej, vi har precis kört genom Frankrike och stått utanför flera McDonalds. Inga koder eller passwords behövs att ansluta sig och deras WiFi räcker väl en bit utanför, speciellt om du har en extra adapter med egen antenn.

Mycket trevligare att sitta i egen bil och använda nätet!

hälsning
jyrki
 

hfors

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1637
Medlemskap
2023
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hej !
Är det en router av ngt slag Du använder ? Kan en lekman lära sig att installera och använda det system Du beskriver? Planerar en husbilsresa på ett år till Spanien..
MVH
Ulf
i Umeå
070 - 6592047
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Jag köpte en O2 (operatör) surfstick (dongel) i Tyskland tre veckor sedan. Fungerade utmärkt och var enkel att använda, inga SMS eller mail för att starta.!

Se Prepaid-Surfstick.

Av misstag blev det två sådana (Anita hade också köpt en), så nu har vi en att sälja. Alltså oanvänd dongel i originalpaket, inklusive sim-kort att användas i Tyskland. Pris 15€.

När man kommer till Tyskland, går man in i O2-mobilaffär ock köper en "Gutschein för så många dagar man behöver eller veckor. 3,50€ per dag eller 25€ per månad. Man får ett skrap-papp /typ lott) som man sedan skrapar fram sitt lösen för dagen eller månad. Mycket enkelt.
.............................................
För att köra internet vid McDonalds i Frankrike behöver man en dator med inbyggd trådlös mottagare (WiFi). Räcker oftast. Men om man står längre borta från restaurangen använder man en extern trådlös mottagare med antenn och starkare förstärkare en den inbyggda. Då kan man surfa fast signalen är svagare.

Hälsning
jyrki
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Jag har en upplåst Telia USB dongel. Kan jag köpa ett slags kontant SIMkort i Tyskland för en veckas surf?

/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

JA du kan kjøpe fra O2, Tchibo eller Aldi - det er litt forskjellige tilbud.
Selv har jeg et fra Tchibo som jeg slår på en måneds flatrate når jeg kommer til Tyskland og slår det av når jeg forlater landet, koster meg €19 for opp til en mnd - er som regel i Tyskland mer enn en uke om gangen.

En liten sak: en trenger å oppgi en adresse i Tyskland for å aktivere et kontantkort nå, brukte selv en adresse hos noen tyske venner - det er i løpet av ett år ikke kommet noe til meg på den adressen.

Tips: Når du kjøper kontantkortet så fyll ut registreringsskjemaet i butikken og få de til å sende det eller fakse det inn for deg.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Adressen är en trevlig kapitel i sig...

När jag stod där på O2's butik och köpte dongeln + SIM-kortet, frågade säljaren om adressen och jag svarade att "husbilen på Trier's ställplats". Jättebra sa han och kollade ställplatsens adress och registrererade den.

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

"EU har infört en EU-lag som begränsar priset vid roaming till 43 cent/minut (år 2008) när man ringer, och 22 cent vid svar.
Ett nytt EU förslag för roamingavgifter på textmeddelanden är under utformning. Arbetet leds av EU-kommissionären Viviane Reding. Det genomsnittliga priset för att skicka ett textmeddelande mellan två EU-länder är i dag 29 cent. Enligt det nya förslaget ska maxpriset ligga på 11 cent."


Man kan bara hoppas att EU fortsätter sitt arbete att även omfatta internetuppkoppling!
 
Toppen