• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

För oss som bor i Skåne och alla turer, långa som korta, mer eller mindre inkluderar färjor och broar vid varje ledighet så är just skillnaden i färje- och broavgifter inte oväsentlig vid valet då det blir en ganska stor post så vi letade från början efter en sexmetersbil men det kravet fick vi så småningom frångå. Men det tillsammans med att hustrun tog sitt körkort tre månader för sent, högre tillåten hastighet, färre besiktningar, enklare regler och smidigare bil fällde definitivt avgörandet till en "lätt" husbil. Vid vägning på vågen väster om Oskarshamn, fulltankad och fullpackad med hela familjen i (två vuxna + två barn) så hade vi över 300 kilo till godo, stora marginaler mao.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

De som väljer en större bil har med all sannolikhet noga övervägt sitt beslut ganska ingående innan de har kommit till beslut. Men det som är perfekt för den ena behöver ju inte passa för den andra.
Men tänk så tråkigt det skulle vara om alla åkte omkring i likadana bilar.
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag tycker det skrivs för mycket om plåtisar när man vill hålla nere vikten.
Det finns flera andra modeller. Själva så har vi en Hymer Exsis i. 675x222.
Fullt semester utrustad så väger den med fulla tankar 3320kg.
Det finns för och nackdelar med alla bil storlekar.
 

Amigo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2222
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag håller med Bestliner. Men det finns även en aspekt till att tänka på. Och det är värdeminskning. Färre och färre kommer att inneha godkänt körkort för över 3500kg. Det betyder att möjligheten att sälja kommer att bli svårare och svårare över tid. Just nu kör de flesta på övergångsregler.

Jag tror att det även i fortsättningen kommer att finnas köpare till ”tunga” husbilar.
Enligt Transportstyrelsens statistik är vi 597.000 (553.00 män och 44.000 kvinnor)
som har C-behörighet i plånboken. Några av dessa kan säkert ha ett husbilsintresse.
För många är övergångsregeln avgörande men långt ifrån alla är beroende av den.
Själv kör jag med totalvikt på 15.500kg och lastar 3.620kg.

Börje
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det viktigaste är hur man planerar att använda husbilen.
Vi har haft "större" och längre husbilar tidigare och när det gäller utrymme i form av prylar man ska ha med sig, så får allt plats i en plåtis. Men som exempel så kräver fler passagerare, barn, barnbarn en alkov (eller motsvarande) och givetvis också högre viktkrav och då är det helt fel med plåtis.
För vår del är det smidighet i trafik och vildmark som avgör till plåtis fördel. Mer personbilskänsla. Allt är ju lika förutom smalare korridor.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vår bil väger 3850 kg med lastvikt 849 kg. Jag är glad att jag tog denna bil. Ritva fick cancer och behöver ha med sig en permobil för att klara sig. Denna väger 145 kg, därtill kommer det en lastbrygga och laddare.
Ritva var inte sjuk vid köptillfället. Livet kan ändra sig väldigt fort. Nu är vi ute och reser så mycket vi kan och ser oss om.
Vi har en väldigt generös son, han betalade husbilen.
Framtiden bryr vi oss inte om, den kanske ligger bakom oss.
Sköt om er och ha roligt, för det har vi.

235.JPG

Ritva är ute med lathunden Sigge
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag tycker det skrivs för mycket om plåtisar när man vill hålla nere vikten.
Det finns flera andra modeller. Själva så har vi en Hymer Exsis i. 675x222.
Fullt semester utrustad så väger den med fulla tankar 3320kg.
Det finns för och nackdelar med alla bil storlekar.

Vi klarar oss också, 3,5t, 7m med fyra personer (två barn), fyra cyklar och en massa onödigt ;)

Peter :)
 
Senast ändrad:

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hej Erikper jag tycker att ni ska fundera utifrån era önskemål man ska inte
Gå efter andra ,så fundera vad ni behöver för storlek på er husbil för det finns
nackdelar med en stor eller liten husbil som för oss så passar en husbil på
6.50 lång mycket bra. Så om inte priset har någon betydelse så köp en
Husbil som fanns på mässan Jönköping som kostade ca 6 mille / ha det bra klas
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vi köpte en tung bil på 4250 kg för att bo i ca 8 månader om året. Tyvärr är reklamen och verkligheten inte densamma gällande vikten. Vi hade 370 kg kvar att lasta på när allt "lull-lull" var påmonterat.
Nu har vi stått still ganska mycket då bilen på 7 m, 2,35 m bred och 3,10 m hög inte tar sig fram överallt. Vi vill se mer och på mindre vägar så nu blir nästa bil en plåtis. Dock utan markis som vi har haft utfälld endast 4 gånger då för att hänga tvätt under. Bro- och färjeavgifter är inte avgörande för de få gånger man kör där är av sådan liten betydelse. Kör alltid Malmö-Trawemunde som endast kostar 1300 t.o.r.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag anser att vikten och även storleken på husbilen bör hänga ihop med hur och var man ska använda bilen.
Ska man använda bilen mest i Sverige, så har totalvikten inte så stor betydelse, här går den med samma regler som personbil. Ju högre lastvikt ju bättre är det.

Kommer man att använda bilen mycket i Europa, så ska man tänka sig för. Många länder har hastighetsbegränsningar, omkörningsförbud för bilar över 3,5t. Vissa städer får man ej köra in i med bilar över 3,5t. En del vägar har 3,5t begränsningar.
Vägskatten är ett annat problem med bilar över 3,5t , man måste skaffa "Go Box" i Österrike, andra boxar i andra länder.
Sen är det det här med körkort, har man inte c-kort, utan använder sig av "övergångsregeln" och blir stoppad av polisen så får man nog räkna med en del problem. Man kan inte räkna med att den lokale polisen känner till våra svenska regler. Man kommer säkerligen att få rätt till sist, men det kommer nog att ta en stund att övertyga dem.

Själv har vi byta från en Adria Matrix 680 SP på 4ton till en mindre Knaus som klarar 3,5tons gränsen, för att slippa ovanstående problem.
//Nilhen
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag tycker att vår hb på 5ton, ca. 7,80 är betydligt bekvämare än vår gamla 3,5 ton, utomlands har vi inga problem oftast är det inte vikten i städerna utan det
ÄR förbjudet för lastbilar. Man behöver inte tänka på hur mycket man lastar, det går stadigt på vägen, jag ser nog i stort sätt bara fördelar med våröppning hb,
Sedan kan ju vad som helst hända i framtiden.
 
F

F.d. 53291

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Med en bil under 3,5 ter det det samme som å kjøre personbil – mens en bil over betraktes som tungt kjøretøy - fartsbegrensning (max 80km/t), kontroller, ferjepriser, bompriser i bl.a. Frankrike, vinterdekk/snøkjeder, og krav til kjørkort.
Ved nye byggemetoder for husbiler er de blitt mye lettere.
Vi har en bil på 7,43m lengde og en lasteevne å over 400 kg. Det bør være tilstrekkelig kapasitet for mange.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Som sagt så gör var och en sin bedömning utefter sitt behov, i vårt fall kan den minste sonen (25 år) låna husbilen utan att ha c-kort om han vill, som det ser ut nu så är det inte aktuellt men om några år är det säkert helt andra förutsättningar för honom.

Vår husbil är typad till 3,5 ton och när vi far iväg på semester så är det på håret att vi klarar vikten med fulla tankar o.s.v, jag förstår inte hur några här på tråden har sådana stora marginaler fram till 3,5 ton under liknande förhållande...bara att gratulera!

Vår husbil:
Burstner Ixeo 664 (drop down bed) markis, solceller, 2 st bodelsbatterier som extravikt!

Med vänlig hälsning
Pilot
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Tack för era synpunkter. Allt sammanvägt blir det nog 3500+ för komfortens skull.
Erik P

Hej!
Du gör klokt i att välja en hb som är har totalvikt över 3500kg tycker jag.Hellre en genomgång med utlänsk polis (har utskrifter på olika språk om vårt svenska undantag) än att få massa böter och lasta ur bilen för att klara vikten vid en viktkontroll.Jag kan heller inte förstå hur många kan klara vikten med flera hundra kg som Pilot säger.Vår hb vägde vid kontroll när vi tog ut den med extrautrustning (markis,resv hjul,solsell,partikelfilter,3/4 bränsle,1/2 tank vatten,campingutr,cyklar) 3380kg.Då satt vare sig jag eller hustrun i bilen.Det fanns heller inga färskvaror eller kläder,lakan,handdukar.Bilen har en totalvikt på 4000kg och det är jag glad för.
Lasse:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Som sagt så gör var och en sin bedömning utefter sitt behov, i vårt fall kan den minste sonen (25 år) låna husbilen utan att ha c-kort om han vill, som det ser ut nu så är det inte aktuellt men om några år är det säkert helt andra förutsättningar för honom.

Vår husbil är typad till 3,5 ton och när vi far iväg på semester så är det på håret att vi klarar vikten med fulla tankar o.s.v, jag förstår inte hur några här på tråden har sådana stora marginaler fram till 3,5 ton under liknande förhållande...bara att gratulera!

Vår husbil:
Burstner Ixeo 664 (drop down bed) markis, solceller, 2 st bodelsbatterier som extravikt!

Med vänlig hälsning
Pilot

Tycker också det verkar underligt. Brukar säga att en bil över 7m får svårt att klara 3,5t. Givetvis ännu svårare om den 7,5m.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vad är det för konstigt med det?
Vår bil (som också har dropdownbed) har i papperna en tjänstevikt 2989 kg, och det är en uppmätt tjänstevikt inkl fasta tillbehör såsom markis eftersom den är importerad privat "färdig" från Tyskland som begagnad, och då är även en 75 kilos chaufför inräknad (och då jag själv väger mindre så tjänar jag dessutom några ytterligare kilon där ;) )

Självklart så tänker man alltid vikt och plats på alla tillbehör man köper, det går omedvetet och automatiskt sedan gammalt
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hej!

Normalt är tjänstevikten den vikt som fordonet har ex. extrautrustning såsom t.ex markis,reservhjul etc. Däremot ingår förare i tjänstevikten.Detta är igentligen inte intressant för om du blir vägd så är det den vikt som fordonet har vid det tillfället som räknas och ligger som grund för om du kör med överlass eller inte.Detta i förhållande till fordonets totalvikt.
Lasse
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Om svensksåld är att betrakta som "normalt" inom husbilsvärlden så instämmer jag, men annars är det svårt att tala om normalt när det gäller vikter, har den genomgått en registreringsbesiktning vid något tillfälle i efterhand (privatimport, omviktad eller omregistrerad av annan anledning) så har den i regel också vägts om med den då påmonterade fasta utrustningen och även inklusive en del lös sådan (såsom reservhjul eller pumpkit) och den i papperna uppgivna tjänstevikten är då betydligt mer verklighetsnära än vad fallet är för den svensksålda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen