• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Visst är det lite märkligt, om det nu är så viktigt att inte avvika en millimeter från våra svenska regler om detta, varför är det då så svårt för oss låga och usla Lekmän att hitta rätt information om vad som gäller?

Visst, Caravan Club informerar, men de är ju inte någon myndighet. Om det vore väldigt viktigt så borde väl åtminstone Elsäkerhetsverket ha något att säga om maxlängd för anslutningskabel till fritidsfordon?

Men nejdå, inte ett ord om detta. Det har inte mycket mer att säga om anslutningskablar än att de "kan köpas i fackhandel": Kontroll är ett mÃ¥ste

Märkligt.


-------------------------------------
Dessutom:

Denna usla och låga Lekman accepterar den heliga tjugofemmetersregeln som gällande i Sverige, men misstänker att regeln inte är fullt så universell som man kan förledas att tro. Det kan ju vara så att det finns länder med andra regler, kanske till och med inom EU, vilket borde vara av intresse för de som ger sig av till Utriket under sin semester.

Jag vill minnas att man i Australien får ha hela 40 meter 2,5mm2 anslutningskabel med "rating" 16A mellan ett uttag och ett rekreationsfordon. Och 60 meter 2,5mm2 kabel om den i stället har "rating" 10A.

De flesta av oss kommer visserligen inte att köra sin husbil till Australien, men det finns kanske olika regler även i närmare länder? Det skulle ju faktiskt kunna vara så illa att det finns länder med ännu strängare krav än de svenska.

Jag har sökt både länge och väl efter någon form av EU-dokument, direktiv eller förordning gällande el-anslutningssystem för fritidsfordon. Det enda jag kunde hitta var ett 11 år gammalt dokument där EU-personal svarar på en direkt fråga om elanslutning för husvagnar: SKRIFTLIG FRÅGA E-2936/03 från Ria Oomen-Ruijten (PPE-DE) och Alexander de Roo (Verts/ALE) till kommissionen (6oktober 2003) Ämne: Elanslutning för husvagnar

I detta dokument kan man läsa att:
"Husvagnars elinstallationer och deras anslutning till huvudkontakter omfattas av medlemsstaternas, mycket skiftande, nationella bestämmelser." och att "Det är medlemsstaternas ansvar att fatta beslut om anslutningssystem för husvagnar. De flesta medlemsstater godtar det europeiska anslutningssystemet EEG-7 för husvagnar. Det finns dock inget tvång att följa detta på europeisk nivå."

Det är möjligt att ovanstående inte gäller längre, men jag har ännu inte lyckats vaska fram något som motsäger detta 11 år gamla besked.

Det verkar nästan som att dessa regler är tabu, eller hemligstämplade...

Jaja. Förmodligen går man ganska säker med sin 25-meterskabel, det lär inte finnas många länder som har ännu strängare regler än de svenska.

Oj vad mycket text. Hade du läst i mitt inlägg 16 så hänvisar jag där till var texten finns att hitta. Att den sedan inte finns på nätet kan du läsa i senare inlägg.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej

Jag har egentligen lagt ner mina kommentarer i denna tråd beroende på tråkig stämning och misstolkningar med flit.

Några påstår att det finns lagar och regler som styr detta med hur lång kabel man får ansluta. Så för någon vecka sedan efter mitt första svar där jag bara berättade om vad vi hade med oss i kabelväg i vår bil så ringde jag till Elsäkerhetsverket.

Jag letade och letade först på hemsidan, till och med under rubriken Camping för att hitta något om detta med maxlängd på kabel. Jag bad honom som jag pratade med att få en länk eller tips på var jag kan läsa om detta.
Svaret som Elsäkerhetsverket gav var att det finns inga regler eller lagar skrivna runt om hur lång kabel man får ha. Han kunde med andra ord inte tipsa om vare sig länk eller skrivet material om detta.

När man sedan i verkligheten sett hur det funkar på olika Ställplatser och campingar både i Sverige och utomlands med långa kablar så funderar man om detta är så viktigt. Varför är det bara ett fåtal som har kännedom om en 25 metersregel?

Jag har lite svårt att acceptera enskilda personer egna tyckande och tänkande i frågan. Om detta är viktigt så måste det finnas lagar och regler som styr detta, eller hur.
Fråga 1. Finns det eller finns det inte en lag eller en regel som säger max 25 meter?? :confused:
Fråga 2. Vad är det för lag eller regel som gäller i övriga EU eller EU länder?? :confused:

Givetvis är det ingen som vill göra olagligheter. Det är tydlighet och klarhet som jag efterfrågar. Inte flum och personliga åsikter.


PS. Det är inte styrelsen som skriver, det är jag. :D

Tycker ingenting själv, försöker bara få ut information. Finns en standard som jag hänvisar till.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

"Regeln" om 2,5 mm2 kabel och 25 meter är ju till för att en jorfelsbrytare garanterat ska lösa ut om det blir något fel. Vill man inte ha det skyddet är det väl fritt fram då...
Måste man ha en lag att skylla på för att skydda sig?

Du skulle inte använt ordet jordfelsbrytare i denna text.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Håller med dig fullständigt Åke, nu efter 100 inlägg från experter och amatörer så är det väl dags att någon länkar till lagtext eller "regler" då jag också sökt men inte funnit något.
Det enda jag hittat är på cc, s hemsida och dom är ingen myndighet för mig, var har dom fått sina uppgifter ifrån?
Jag förstår att elsäkerhet är viktigt och då bör det finnas adekvat regelverk att läsa annars blir det en massa tyckande som inte passar ihop med elsäkerhet.
Väntar på svar på Åkes frågor från någon som vet.

Lars

Har du funderat på varför CC vill ha säkrare el till alla sina medlemmar? Och var dom har fått dessa idéer ifrån som man påtvingar alla sina medlemmar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej igen!

Detta är bara siffror för mig. Har aldrig hört talas om SS436 40 00 eller 721.55.02.6. Är det meningen att Svenska folket ska känna till detta?? :confused:

Vänligen, ta fram en länk som tydligt visar vad myndigheten säger istället. Något som vi vanliga dödliga kan förstå.

En länk, är allt sant som står på Internet? Se vidare vad jag skriver längre ned.
Jag har skrivet vad där står i standarden i tidigare inlägg som Belar lyfter fram igen. Jag skulle kunna skanna in sidan men på första sidan så står där ”Copyright SEK. Reproduction in any form without permission is prohibited.”
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Oj, där fick man bakläxa. Min sladd är fastmonterad..:)

/M

Har du din sladdvinda fast monterad i fordonet gäller inte det jag skriver om här. Då tillhör kabeln fordonet och då är det Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§ som gäller.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Här var det mycket om det mesta, men inget om längden och det är väl det vi talar om.

Lars

Ser ut som den texten kommer från starkströmsföreskrifterna i en av de ”blå böckerna” ELSÄK-FS 1999:5 och den gäller inte längre. Där står inget om längd under 708.4 utan det nämnde man under 708.3.3.1 anslutningsutrustningar följande: Anslutningsutrustningar vid uppställningsplatser för husvagnar eller tält skall vara placerade nära platsen och inte längre än 20m från vagnens eller tältets intag.
Men det är som sagt historia nu.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Du förutsätter att de är rätt citerade..

Jag förutsätter att om en firma får sälja anslutningskablar avsedda för husvagn eller husbil, så borde det ligga på dem att kolla så att det är lagligt. Jag kan väl ändå inte förväntas köpa en massa böcker varje gång jag ska ha en förlängnings-sladd eller en lampa??
Väntar också på att någon visar var i lagen 25 meters-gränsen har stöd.

Var du än köper en anslutningskabel så kan ju säljaren inte veta var och hur du använder den. Köp du en förlängningskabel hur lång som helst och anslut en lampa. Det enda jag pratar om här är att ansluta husbilen.
Jag har i ett tidigare inlägg hänvisat till var informationen finns, Belar har åter lyft fram det i sitt inlägg 104 men det har du heller inte läst.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag använder max 25 m och struntar i alla påståenden, gissningar mm. Känner mig rätt lugn med det, har inte så stort behov av el heller.
Dessutom är kabeln klädd med ett grått, lite halvblankt material som inte färgar av sig som den svarta kabeln gärna gör.

Så bra ingen är gladare än jag, men du. Men är det en gummikabel som du beskriver?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Rätt Håkan- Samma här 1967> + installatör + elkonsult
Men tydligen skall svaren nagelfaras in i minsta detalj.
Strunt samma. Använd vad ni vill
Telefonsladd 0,2 mm² det fungerar - en stund.

Jag har varit i en villa där man själv utökat anläggningen. Från befintligt vägguttag så hade man spikat EKUA med lackerade telefonspik till det nya vägguttaget där lite utrustning var anslutet. Lite lampor och en 27” tjock TV. Så jodå det fungerade, men jag bytte givetvis kabeln.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag är givetvis som jag sagt i andra trådar tacksam för att ni som kan vill och orkar lära oss andra, men att det kan vara så förbannat svårt att hitta texten där det står 25 meter max är förvånansvärt.
Allt det andra med utlösningsvilkor mm förstår jag ganska väl.
Att jämföra med hastigheter blir lite konstigt då informationen i det fallet är solklar genom vägskyltar, men detta med kabellängd verkar omöjlig att finna.

Ps, min egen kabel uppfyller alla dessa "regler"så det är inget problem ds.


Lars

Inlägg 16
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

116 inlägg efter mitt förra inlägg i denna tråd kan jag konstatera att jag nog valt rätt som helt enkelt valt bort användningen av 240V under resa. Då slipper jag att leva i ovisshet om jag har rätt kabel, rätt längd på denna och rätt anslutningsdon.

//Michael, medlem (med liten erfarenhet av anslutning till 240V under resa)

Sedan 1988 är vår systemspänning 230volt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Detta är inget ifrågasättande inlägg utan ska läsas som ett försök att ge korrekt källhänvisning till "regler" kopplade till trådskaparens fråga.

Då det i inlägg refererats till Elsäkerhetsverket... så roade jag mig med att skriva till dem och fråga vad som gäller angående längd och kvalitet på elkabel från t.ex. husbil till elstolpe på t.ex. campingplats.

Skriftliga svaret från Elsäkerhetsverket (överinspektör Fredrik Sjödin) blev... jag citerar

Detta finns inte reglerat i Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Den regel du hänvisar till är förmodligen den skrivelse som finns i kap 721.55.02.5 i SS 436 40 00, utgåva 2, vilken är en standard som inte är tvingande.

Standarder ges ut av SEK Svensk Elstandard och kan beställas från deras webshop. Se länken nedan.

SEK Svensk Elstandard

Slut citat.

Den exakta ordlydelsen i skrivelsen Elsäkerhetsverkets hänvisar till... har inte jag tillgång till, men som framgår av ovanstående finns möjlighet att via Svensk Elstandard webbshop köpa sådana standarder. Kanske någon i klubben, som likt jag är intresserad av korrekt källhänvisning... gjort det och kan komplettera mitt källinlägg.

Elsäkerhetsverkets föreskrifter var fram till 2004 en tjock bok som kallades ”blå boken”. Den första kom 1994 som jag även visar bild på i tidigare inlägg. Sedan 2004 finns endast de grundläggande säkerhetskraven i föreskriften, som nu endast är på ca 30 sidor. Föreskriften föreslår att tillämpa svensk standard.
Grundstandarden är SS436 40 00 och det är den jag hänvisar till där texten står med bland annat 25m anslutningskabel. Att följa standarden är ett sätt att uppfylla säkerhetskraven i föreskriften.

Även jag har varit i kontakt med Fredrik.
Rubrik: 721.55.02.06

Fråga: Nu har vi haft en liknande skrivning i 20 års tid. Varje gång man försöker upplysa om detta (25m +/-2m och 2,5mm2) så blir man starkt ifrågasatt med tusen och en motfrågor.
Hur gör Elsäkerhetsverket för att sprida denna information till campingägare, husvagnsägare, husbilsägare och återförsäljare till dessa produkter?
SS436 40 00 Utgåva 2 finns inte på nätet och jag hittar den inte på något bibliotek heller.

Svar: Elsäkerhetsverket genomför under 2014 en särskild informationsinsats till den typen av innehavare. När det gäller standarder så är de kommersiella produkter som måste beställas. De kan köpas bland annat från SEK Svensk Elstandard, vilka även har ansvar för tolkningar av skrivelser i standarder inom det elektrotekniska området.
SEK Svensk Elstandard
Tack för din fråga
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tack, där satt den!
Nu kanske det kan gå för sig att ha åsikter som avviker från tjugofemmetersregeln utan att bli utskälld.

Gäller förstås bara om vi väljer att tro på Elsäkerhetsverket.
Men de kanske också ska betraktas som lekmän, vad vet jag...

Efter 133 inlägg så var nog detta det absolut sämsta inlägget utan tvekan. Det är rätt att den inte är tvingande då det är en standard. Men man måste se det i sin helhet, man kan inte bara plocka ut orden ”inte är tvingande”. Försöker att ge mig på en förklaring här. När man gör en elinstallation såsom kabelförläggning, rör, slang och dosor så måste elinstallatören uppfylla minst vad standarden säger. Det är i samma standard som det står om denna omtalade anslutningskabel. Väljer man att göra en egen konstruktion, vilket elinstallatören kan göra. Så får man välja en egen konstruktion som man får stå till svars för. Men detta går ju inte med anslutningskabeln, det ser du ju i denna tråd. Hur skulle var och en kunna göra en säkerhetsbedömning och riskbedömning på denna anslutningskabel, det går ju inte. Så därför så är det enklast att följa standarden då är allt uttänkt och klart. Kan inte förstå motståndet på denna enkla text som är till för vår elsäkerhet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Har svårt att förstå att det kan uppstå denna långa diskussion varje gång om denna gummikabel. En enda gummikabel med kontakter som väger 5,6kg.
Samma fråga dyker upp återkommande från medlemmar så därför hade det inte varit så konstigt att HBK hade en elpolicy med stöd av standarden SS436 40 00. Tydlig och enkelt att hänvisa till, men för de som inte vill förstå risken i en för lång kabel når man ändå inte med information. Men den frågande hade fått ett enkelt svar att förhålla sig till.
Se på bilden hur enkelt det är, en enda kabel utan bobin. Behöver då inte hålla reda på hur mycket man skall rulla ut. Man hanterar kabeln lätt med ett par tunna montörs handskar. När man är klar så hänger man den på sin krok. Når den inte uttaget så står husbilen för långt ifrån uttaget.
 

Bilagor

  • 5,6kg.JPG
    5,6kg.JPG
    2,3 MB · Visningar: 5
  • Krok.JPG
    Krok.JPG
    2,2 MB · Visningar: 7

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tack för ditt engagemang Dethleffskvalite.

I höstas bytte jag till en dieselpanna med elpatron, innan dess dieselcentralvärme utan el, liksom i min föregående husbil. Nu har jag skaffat en sådan kabel som du beskriver, men tidigare har mitt behov enbart handlat om batteriladdning och då har jag inte dragit mig för att använda min gamla 50-meters kabelvinda.

aake
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Frågan löd från början.
Hur lång elkabel bör man ha ?
Svar: 25 meter 3 x 2,5 mm2. Vid minsta tecken på skada eller torrsprickor. Kassera Byt.

Enligt SCR och Caravan Club gäller dessa regler samtliga campingplatser i Sverige.

Om man kommer till en campingplats, så är det deras regler som gäller. Oavsett statliga myndigeters föreskrifter. Om jag kommer hem till någon med allergi mot hundar, tar jag naturligtvis inte med mig hunden, oavsett vad myndigheter eller hyresvärd säger om hundar. Det är naturligtvis värden på stället som bestämmer och jag rätter mig efter detta eller uteblir.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Om man kommer till en campingplats, så är det deras regler som gäller. Oavsett statliga myndigeters föreskrifter. Om jag kommer hem till någon med allergi mot hundar, tar jag naturligtvis inte med mig hunden, oavsett vad myndigheter eller hyresvärd säger om hundar. Det är naturligtvis värden på stället som bestämmer och jag rätter mig efter detta eller uteblir.

Kom till FRIHETSCAMPINGEN,
Här parkerar vi med 1 meters mellanrum. så vi känner gemenskap.
Har använder vi vanliga sladdar helst vita och tunna så det ser snyggt ut.
Låt barnen få lära sig att köra husbil. här har vi en öppen äng att köra på.

Varför skall vi ha regler?
(IRONI)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.258
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag felaktigt skrev 240V i inlägg #124 när det skall vara 230V vilket tacksamt blivit rättat i inlägg #152.

Andemeningen i mitt inlägg #124 var dock att efter att ha läst denna tråd till och med inlägg #123 så föreföll det betydligt enklare (och kanske säkrare) att avstå från att ansluta bilen till något elnät. Fortsättningen av tråden tycks besanna mina farhågor jag då hade och nu har.

Jag är glad att jag inte sitter i en situation där jag är tvungen att ansluta bilen till ett externt elnät vid parkering.
 
Toppen