• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

När du vet det så kan du skriva i denna tråd, verkar intressant. Jag har varit i kontakt med däckbranschen, Transportstyrelsen och mitt försäkringsbolag. Ser nu att jag även varit i kontakt med Michelin som svarar Vi tillverkar inga åretruntdäck men om du hade tänkt dig att köra dubbfria vinterdäck även på sommaren så är Latitude alpin att föredra. Detta är dock inte något som vi rekommenderar.

Sorry, jag trodde du visste eftersom du skrev att det är olagligt att köra med däck som inte är med på STRO listan.:cool:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Jag tolkar svaret så. Du kan ju läsa vad jag fått för svar från Transportstyrelsen. Men du kan läsa trafikförordningen och ta kontakt med lämplig myndighet och fylla på med information här.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Bra Åretruntdäck

Om det är Kinadäck beror nog lite på vilket däck du köper.
Jag har köpt Nokia Hakka V, Good Year F1 asymmetric 2, Dunlop Sport.

Samtliga däck är tillverkade i Europa och fungerar mycket bra.

Till husbilen hade vi Good Year Agilis M+S och dom fungerade både i +40 i Kroatien och - 30 Tandådalen men då pressade jag aldrig varken bromsar eller väghållningen något.
Nu kör jag på Continental Vanco Camper på sommaren och Pirelli dubb på vintern.

Hej vissa av däcken du tror är gjorda i Europa kan lika bra vara i Sydafrika jag har några Dunlop som är det.Man ska köpa däck för nordiskt klimat
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Jag tolkar svaret så. Du kan ju läsa vad jag fått för svar från Transportstyrelsen. Men du kan läsa trafikförordningen och ta kontakt med lämplig myndighet och fylla på med information här.

Ditt svar från Transportstyrelsen lyder "Är det så att däcket inte uppfyller kraven för att anses vara ett vinterdäck, så är det inte ett vinterdäck i lagens krav. Att sedan försäkringsbolaget gör en annan bedömning är helt upp till dem, men det innebär ändå inte att det är tillåtet att köra med dem när det råder vinterväglag."
Ja det tycker jag är ett korrekt svar, om inte däcken uppfyller kraven på vinterdäck så är det olagligt att använda dom vid vinterväglag. Detta har ju ingen som helst koppling till STRO Listan.

Lite lagfakta här och i sin grundform.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Jodå, resan gick bra & bilen står på gården. Dessvärre åkte jag på en hjärtinfarkt & ligger på sjukhus, by-pass-operation nästa vecka.

Bennie

Vad trist med pumpen, håller tummarna för dig. Om jag kan hjälpa dig på något sätt, vad som helst, så ring mig....
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Vill egentligen ha däck som är godkända för att jag skall kunna resa Mariestad till Göteborg och färjan till Kiel i vinterväglag. Därefter helst optimala för resan Kiel Spanien.
DVS så bra som möjligt för sommarväglag, men ändå godkända som vinterdäck i Sverige.
Några förslag ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Att testa däck kräver både tid, pengar och tålamod. På den tiden när Volvo fortfarande var med i Rallysvängen lade man enormt mycket tid på att "testa däck" avsedda för vinterkörning, de flesta dög, som tur var inte, utan kunde köpas av mindre bemedlade "fartantusiaster" till fördelaktigt pris.:)

Men skall man tävla med andra husbilar under vintern är det säkert befogat med däck som är framgångsrika. Nu kör jag ju inte husbil på vintern men grovmönstrat på sommaren är en bra kombination på slipprigt underlag.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

TSFS 2012:131, som det länkas till i inlägg # 45, är glasklar: "Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning..."

STRO-listan är endast en "lathund" för att det för konsumenten ska vara enkelt att ta reda på vilka däck som är särskilt framtagna för vinterkörning.

 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Vill egentligen ha däck som är godkända för att jag skall kunna resa Mariestad till Göteborg och färjan till Kiel i vinterväglag. Därefter helst optimala för resan Kiel Spanien.
DVS så bra som möjligt för sommarväglag, men ändå godkända som vinterdäck i Sverige.
Några förslag ?

Köper du åretruntdäck, Michelin Agilis, Continental Vanco eller Nokian m.fl. så passar de bra allihop för i stort sett alla väglag och alla årstider. Nokian som är lite billigare slits ner fortare men ger fin åkkomfort.

Har man en trimmad husbil och gillar att bränna gummi och hatar att bli omkörd hela tiden så bör man ha med sig en följebil med specialdäck för alla skiftande förhållanden på olika sträckor! :D

Själv har jag testat Nokian och just nu kör jag på Continental Vanco som verkar superbra!

Jappe

PS. Jag inhandlade mina Continental i Tyskland och skulle därmed, enligt uppgifter från flera håll, köpt däck för "kontinentala förhållanden" med lite hårdare gummiblandning vilket ger bättre slitstyrka på sommarväglag.
Flera "Continentalare" på HBK har uppgivit nästan otroliga miltal för dessa däck. Jag är nyfiken värre, har inte kört så långt med dem än men är mycket nöjd hittills.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

En fråga kan inte M+S betyda mud and sand oxå? Har för mig att jag läst det i någon annan tråd om året runt däck och att det skall vara snöflinga med på däcket.

Det har även kommit fram att Hakka har bluffat med sina däcktester och använt speciella däck som inte finns i produktion därför dom haft toppresultat, detta enl nyheter i veckan, kan ju oxå vara värt att tänka på.

/Pelle
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Mud & Sand det är just där problematiken är, därför kan man inte tyda märkningen på däcket utan hjälp. Det var någon Amerikans tillverkare som började med detta för längesedan och dom andra var tvungna att hänga på. Då tar vi ett exempel från verkligheten. Får jag köra med dessa däck på bilden på vintern vid rådande vinterväglag?
 

Bilagor

  • M+S (2).JPG
    M+S (2).JPG
    2,5 MB · Visningar: 14
  • M+S (1).JPG
    M+S (1).JPG
    2,3 MB · Visningar: 10
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Som svar på din fråga är nej. Detta om du stöter på en super nitiskt sheriff som dessutom har läst om saken och vet att snöflingan skall finnas med.
Däcken du visar är utmärkta Bridgestone Dueller H/T 689. Jag har själv fyra stycken sådana som jag kan tyvärr inte använda, 9mm kvar.

De är tysta och klarar våta vägbanor mycket fint, något som jag anser är det viktigaste skyddet i en däck, att hindra vattenplaning som kommer plötsligt och lömskt. Tror att de är just Sand & Modd. När jag hade de däcken på bilen var det vinterföre och jag blev kontrollerad ang. just däck. Jag pekade på dels däckmönstret, och dels den lilla M&S stämpeln som finns på sidan. Inga böter.
Efter den episoden läste jag på om saken, för jag trodde att jag hade dubbfria vinterdäck. Men ack...
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Ny bildfråga, är dessa däck godkända?
Ja enligt EU normen, nej enligt STRO.....
 

Bilagor

  • P1050724.JPG
    P1050724.JPG
    1,1 MB · Visningar: 5

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Köper du åretruntdäck, Michelin Agilis, Continental Vanco eller Nokian

Det finns nogra Tysk-produserade Vanco "four season",som duger
bra om sommarn,samt på "lätt"vinterväglag,vad nu det är?
Säkert saltade vägar!!

Dom kan man nog ta seg fram til färjan med,men
att åke på riktiga vintervägar,har dom för hård gummiblanding,
ock blir utav den orsaken alldeles för hala.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Ref.till min bild i inlägg #55 så skriver man så här:

Michelin CrossClimate är ett sommardäck med vintercertifieringen 3PMSF. Dock är MICHELIN-CrossClimate inte ett godkänt vinterdäck i Norge och Sverige där lagstiftningen kräver ett däck särskilt framtaget för vinterväglag. Michelin rekommenderar att du alltid kör med godkända vinterdäck i tuffare vinterväglag (bergsvägar, is och snö) samt under vintermånaderna.
Jag har köpt det som ett EU godkänt däck för bruk även på vintern och det är också godkänt som sådant i t.ex. Danmark, Tyskland o England.
Man framhåller också på sin hemsida hur bra de är i snö.
MICHELIN CrossClimate - Für jedes Wetter gerüstet.

Hur gör en tysk turist som kommer med sådana däck till Sverige? Skall han (eller jag) bötfällas?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Det finns nogra Tysk-produserade Vanco "four season",som duger
bra om sommarn,samt på "lätt"vinterväglag,vad nu det är?
Säkert saltade vägar!!

Dom kan man nog ta seg fram til färjan med,men
att åke på riktiga vintervägar,har dom för hård gummiblanding,
ock blir utav den orsaken alldeles för hala.

Jag tycker att en del av de skriver här borde företa några resor fram och tillbaka till Spanien för övervintring. Alternativet till ett bra åretruntdäck är att hålla på att byta däck på vägen och för detta krävs många däck för pedanten. Var ska man frakta dessa däck?

Övervintringsresorna kan bjuda på de mest skiftande väglag, från torra, fina "sommarvägar" till vägar med förrädisk snömodd. Blixthalka är inte ovanligt. Vinter med snö och is finns även utanför Skandinavien! För övervintringsresorna gäller det att välja bra åretruntdäck. Inga däck är fullkomliga! Ibland krävs det att man avvaktar bättre väder och då passar ju husbilen väldigt bra!

Man ska inte ha för bråttom när man hastar genom livet!

Jappe
 
Toppen